در ادامه جزئیات جدید از واریز یارانه جدید را بخوانید.

واریز یارانه جدید فجرانه در این تاریخ | مبلغ یارانه جدید مشخص شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دولت قرار است در ماه رمضان مبلغی را برای مردم واریز کند که در ادامه جزییات مهم از این واریزی را می‌خوانیم.

دولت سیزدهم که با نگاه ویژه به قشر ضعیف و آسیب‌پذیر همواره تلاش کرده طرح‌های حمایتی خاصی را در مقاطع مختلف تعریف نماید، حالا با طرح فجرانه و افزایش میزان یارانه جدید برای گروه‌های هدف، تلاش کرده در آستانه شب عید، قدرت خرید خانوارها را اندکی افزایش دهد.

کافی است سری بزنید به فروشگاه‌های مختلفی که اجناس خود را با کالابرگ به فروش می‌رسانند، تا با پرسش‌های مختلف مردم از کارکنان فروشگاه مواجه شوید. مجموع این سؤالات نشان می‌دهد نه‌تنها کسبه بلکه مردم هم در مورد این یارانه اضافه و یا تشویقی سردرگم هستند؛ چراکه اطلاع‌رسانی مفید و مؤثری در این باره انجام نشده یا حداقل این اطلاع‌رسانی کافی نبوده است.

به سراغ یکی از شعب فروشگاه‌های سطح شهر می‌رویم، فروشگاهی که تا روز قبل مملو از خریداران اجناس مختلف با استفاده از طرح کالابرگ بودند و به‌سختی می‌توانستی وارد شوی، اما امروز جز مسئول فروشگاه و چند فروشنده‌اش کس دیگری نیست.

وی با انتقاد از این‌که امروز جنس را می‌فروشیم اما ۱۰ تا ۱۵ روز بعد پول را به‌حساب واریز می‌کنند، گفت: هرچند در روز اول اجرای طرح کالابرگ فجرانه که جنس را می‌فروختیم فردا پول به حسابمان واریز می‌شد اما اکنون نه‌تنها این‌گونه نیست بلکه هیچ‌کسی هم در این خصوص پاسخ نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که شرکتی به نام فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) وابسته به دولت اجراکننده طرح است، افزود: بسیاری از مغازه‌داران تلاش دارند از این طرح خارج ‌شوند چون بیشتر به ضررشان است، ماه قبل ۴۴۵ میلیون کالابرگ کشیده‌ام اما ۱۵ روز بعد به‌حساب واریز شد.

نظیف تصریح کرد: پیگیری هم که می‌شود اعلام می‌کنند سیستم قطع بوده است، چطور فقط روزهایی که مبالغ سنگین است دستگاه‌هایشان قطع می‌شود در این ماه ۴۰۰ میلیون طلبکار هستم که هنوز واریز نشده است.

وی با بیان این‌که نه‌تنها مبالغ را دیر واریز می‌کنند بلکه تمام پول را هم نمی‌دهند، اظهار کرد: ماه قبل ۸ میلیون تومان کمتر واریز به‌حساب کرده‌اند، کسی که برنامه حسابداری داشته باشد می‌فهمد چقدر ضرر می‌کند این را در کل کشور محاسبه کنید که چگونه از این عدم واریزها به نفع خود کار می‌کنند.

واریز یارانه جدید فجرانه

نظیف در ادامه با اشاره به این‌که برای کالابرگ فجرانه ۱۱ کالا در نظر گرفته شده است و برای هرکدام هم‌وزن خاص خودش را در نظر گرفته‌اند، عنوان کرد: عملاً برای یک خانواده ۴ نفره ۸۸۰ هزار تومان تعلق گرفته درصورتی‌که باید بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید کرد تا اعتبار کالابرگ آزاد شود.

نظیف با اشاره به این‌که بازار وابسته به کالابرگ شده و هر کس مراجعه می‌کند اگر حساب شارژ نشده باشد خریدی نکرده و بر می‌گردد، گفت: برخی کسبه از این وضعیت سوءاستفاده کرده‌اند و چون امکان بررسی نیست قیمت کالاها را افزایش داده‌اند.

به سراغ یکی دیگر از فروشگاه‌های سطح شهر می‌رویم، باید زمان طولانی در صف بایستی تا فرجی شود و بتوانی وارد فروشگاه شده و از طرح فجرانه برای خرید کالای اساسی بهره‌مند شوی. یکی از شهروندان که به همراه همسر و دو فرزندش برای استفاده از طرح فجرانه در کناری فاکتور خریدشان را محاسبه می‌کردند توجهم را به خودشان جلب می‌کنند، وقتی می‌فهمد خبرنگارم به خنده می‌افتد و می‌گوید من که اصلاً متوجه نشدم چگونه محاسبه می‌کنند شما اگر می‌دانید راهنمایی کنید.

او که خود را رضا غفوری معرفی می‌کند در گفت و گو با ایسنا افزود: همه‌چیز را بر اساس کالاهای اساسی برداشتیم و خرید کردیم اما نمی‌دانم چرا بازهم این‌همه از جیب‌مان پول دادیم؟

وی با بیان این‌که بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان هم با این طرح آشنا نیستند، اظهار کرد: چون به طرح‌ها اعتمادی نیست و از سویی هر روزه شاهد تورم و گرانی هستیم عملاً بسیاری از شهروندان به‌محض این‌که اعلام می‌شود پولی به حسابشان واریز شده سعی می‌کنند در همان روزهای ابتدایی اقدام به خرید کالاها کنند و این موجب می‌شود شاهد صف‌های طولانی و نارضایتی در برخی مغازه‌ها باشیم.

غفوری با اشاره به این‌که هرچند بر اساس آنچه اعلام شده فقط ۱۱ کالا مشمول طرح کالابرگ می‌شود اما سایر کالاهای غیرمرتبط را هم می‌توان با این روش خریداری کرد، بیان کرد: برخی کسبه که منصف نیستند نه‌تنها رسید به مشتریان نمی‌دهند بلکه قیمت کالا را بیشتر از حد معمول محاسبه می‌کنند و از سویی ما هم نمی‌دانیم چه قیمتی را ثبت کرده‌اند.