متعاقب حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه واکنش‌های زیادی ابراز شد که در گزارش پیش رو به بررسی آنها می‌پردازیم.

اسرائیل نماد یک رژیم جنایتکار و قانون‌ستیز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته رژیم صهیونیستی در اقدامی جنایتکارانه در‌حمله‌ای هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در خیابان المزه دمشق حمله کرد. متعاقب این خبر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داد اسرائیل عامل حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق بوده است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی‌رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد و در بیانیه‌ای آورد: «ر پی شکست‌های ترمیم‌ناپذیر رژیم گرگ‌صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل (عصر امروز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) هواپیماهای این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از مستشاران و افسران همراه آنان به‌شرح زیر به فیض شهادت نائل آمدند: ۱.شهید حسین امان‌اللهی ۲.شهید سیدمهدی جلالتی ۳.شهید محسن صداقت ۴.شهید علی آقا‌بابایی ۵.شهید سیدعلی صالحی روزبهانی».

حسین اکبری، سفیر ایران در دمشق عم در توضیح آنچه گذشت گفت: «این ساختمان با جنگنده‌های اف۳۵ و ۶ موشک مورد حمله قرار گرفت... تاکنون اواربرداری کامل انجام نشده و بین ۵ تا ۷ نفر به شهادت رسیدند و آمار دقیق بعدا منتشر خواهد شد. دو نفر از نیروهای پلیس نیز به شهادت رسیدند. ما فعلا نمیتوانیم اسامی را اعلام کنیم».

وزارت دفاع سوریه هم‌تأیید کرد که در حمله هوایی رژیم رژیم صهیونیستی ساختمان کنسولگری ایران هدف حمله قرار گرفته است. در بیانیه وزارت دفاع سوریه آمده است حدود ساعت‌ ۵عصر، دشمن اسرائیلی اقدام به یک تجاوز هوایی از سمت جولان اشغالی کرد و ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد.

خبرنگار المیادین گزارش داد که فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه به همراه استاندار دمشق از ساختمان سفارت ایران و ساختمان مجاور آن که هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته، بازدید کردند. مقداد پس از حضور در سفارت ایران در دمشق با حسین اکبری، سفیر ایران‌هم دیدار کرد و گفت: «ما شدیدا این حمله رژیم اسرائیل را محکوم میکنیم و می‌گوییم این رژیم هرگز نمی‌تواند بر روابط سوریه و ایران تاثیر بگذارد».

واکنش رئیس‌جمهوری ایران

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در بیانیه‌ای با محکومیت تهاجم غیرانسانی و نقض آشکار مقررات بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق تصریح کرد: «این سرداران مجاهد که از فرماندهان، رزمندگان و جانبازان دلیر دوران دفاع مقدس بودند، در کسوت مستشاری ارشد در دفاع از حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و در حراست از ارزش‌های بلند اسلامی و انسانی در سوریه حضور داشتند و سرافرازانه به کاروان شهیدان پیوستند».

واکنش وزیر خارجه ایران

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام خبر احضار سفیر کشور سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه از ارسال «پیام مهم» به دولت واشنگتن خبر داد. او نوشت: «در پی حمله تروریستی رژیم اسراییل مقام سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط مدیرکل آمریکا به امور وزارت خارجه فراخوانده شد، در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئولیت دولت آمریکا مورد تأیید قرار گرفت».

او اضافه کرد: «پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد».

امیرعبداللهیان همچنین در تماس تلفنی با فیصل مقداد همتای سوریه‌ای‌اش مطرح کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌دلیل شکست در غزه تعادل روانی خود را از دست داده است. او حمله اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را «نقض فاحش مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه سوریه در این گفت‌و‌گو حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را به شدیدترین عبارت محکوم کرد و آن را نقض فاحش مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم حمله رژیم متجاوز صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را شدیدا محکوم کرد و گفت: «ابعاد این حمله نفرت انگیز در حال بررسی است و مسئولیت عواقب و پیامدهای آن با رژیم متجاوز صهیونیستی است. جمهوری اسلامی ایران، ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد».

واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای نسبت به اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داد و نوشت: «در آستانه حرکت وحدت‌بخش امت اسلام در روز جهانی قدس، ناتوانی، عجز و زبونی رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی دربرابر مقاومت و ایستادگی رزمندگان جبهه اسلام در منطقه نمایان گردید و بار دیگر در جنایتی آشکار، مجاهدانی دلاور و رشید از فرزندان ملت ایران را ناجوانمردانه به شهادت رسانید تا درنده‌خویی و سفاکی خود را بیش از پیش عیان سازد. برادر و دوست عزیزم سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (ابومهدی) که بیش از چهل سال توفیق آشنایی و همنشینی با وی را داشتم، و همچنین سردار سرتیپ‌ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی و سایر شهدای عزیز و بزرگواری که در دفاع از حریم اهل‌بیت (علیهم السلام) به‌عنوان مستشار نظامی در سوریه حضور داشتند، در بمباران جنگنده‌های مزدوران ارتش صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به شهادت رسیدند. سردمداران جاهل رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن‌ها بدانند این تحرکات رذیلانه هیچ تأثیری در اراده آزادی‌خواهی و حق‌طلبی مبارزان مقاومت نخواهد داشت و اقدام تجاوزگرانه و ددمنشانه آنان با مجازات سختی مواجه خواهد گشت. ضمن عرض تبریک و تسلیت به پیشگاه حضرت بقیةالله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، فرماندهان و رزمندگان جبهۀ مقاومت، ملت شریف ایران و خانوادۀ بزرگوار شهیدان به‌ویژه خانواده داغدار شهید زاهدی، برای این مجاهدان قهرمان که در روز شهادت مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) به فیض شهادت نائل گشتند، همنشینی با اولیاءالله و رضوان الهی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم».

واکنش نمایندگی ایران در ژنو

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو در واکنش به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اقدامات مخرب رژیم اسرائیل در غرب آسیا موجب بی‌ثباتی و ناامنی شده است. حمله اخیر به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، ماهیت کاملاً رهاشده این رژیم را در ارتکاب جنایات بی‌سابقه نشان می‌دهد. این حمله نقض حاکمیت سوریه، قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است».

واکنش انصارالله

سخنگوی رسمی جنبش انصارالله با محکوم‌کردن جنایت شنیع صهیونیست‌ها در هدف قرار دادن بخش کنسولی ایران در دمشق اعلام کرد که این جنایت در چارچوب تلاش ناامیدانه اشغالگران برای رسیدن به تصویر پیروزی است.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا و سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن، این جنایت شنیع اشغالگران را به شدت محکوم و تاکید کرد که این تجاوز صهیونیست‌ها در چارچوب تلاش‌های ناامیدانه آنها برای رسیدن به تصویر پیروزی است.

عبدالسلام تأکید کرد که ما جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت شماری از مستشاران ایرانی شد را به شدت محکوم می‌کنیم.

سخنگوی انصارالله در ادامه گفت که تجاوز صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق که نقض حاکمیت سوریه محسوب می‌شود به خاطر مواضع این دو کشور در حمایت از فلسطین بوده و در چارچوب تلاش ناامیدانه اشغالگران برای رسیدن به تصویر پیروزی است.

واکنش کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن از گزارش‌ها درباره حمله به کنسولگری ایران در دمشق توسط اسرائیل مطلع است و در حال ارزیابی موضوع است. پیش از این اسکای‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود تل‌آویو واشنگتن را از این حمله مطلع کرده بود.

واکنش عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که این اقدام هیچ گونه توجیهی نداشته و تحت هیچ بهانه‌ای مردود و غیرقابل قبول نبوده و نقض قوانین دیپلماتیک بین‌الملل و مراکز دیپلماتیک است.

واکنش امارات

امارات متحده عربی با صدور بیانیه‌ای حمله رژیم اسرائیل به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد.

واکنش چین

وزارت امور خارجه چین هم حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق را محکوم و بر حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و احترام به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد. دولت چین در این زمینه گفت که حملات هوایی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و گفت که با هر گونه اقدامی که منجر به گسترش تنش‌ها شود، مخالف است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در اینباره گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند. امنیت اماکن دیپلماتیک نباید مختل گردد و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود».

گذری بر حیات سردار زاهدی

گفتنی است سردار محمدرضا زاهدی از فرماندهان سپاه قدس در حمله هوایی صهیونیست‌ها به دمشق به شهادت رسید متولد ۱۱ آبان ۱۳۳۹ در اصفهان بود که در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در طول جنگ تحمیلی از فرماندهان میانی سپاه بود و فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ برعهده داشت. او در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود. زاهدی در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود. او از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ با حفظ سمت فرمانده قرارگاه ثارالله نیز شد و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ معاونت عملیات سپاه پاسداران را هم برعهده داشت. سردار زاهدی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در نیروی قدس فعالیت می‌کرد و فرمانده سپاه سوریه و لبنان بود.