با گذشت چندماه از آغاز جنگ غزه علاوه بر مردم در سراسر دنیا بسیاری از دولت‌ها به منتقدان سرسخت رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

انزوای بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جنگ غزه پس از عملیات طوفان الاقصی علاوه بر پیامدهای داخلی و منطقه ای، پیامدهایی در عرصه بین الملل نیز برجای خواهد گذاشت. یکی از این پیامدها، تغییر روابط جامعه بین الملل با رژیم صهیونیستی است که می توان از آن به عنوان کاهش روابط نیز یاد کرد. این تغییر روابط در سه سطح مردم، نخبگان و دولت ها قابل مشاهده است.

نگاه مردم جهان به رژیم صهیونیستی پیش از 15 مهر 1402/7 اکتبر 2023، با نگاه پس از آن به لحاظ کمی و کیفی کاملا متفاوت است. با وجود آنکه وجهه رژیم صهیونیستی پیش از این تاریخ به طور کامل مخدوش نبود، اما چهره سفید و منزهی نیز در افکار عمومی جهان نداشت. به طوری که علاوه بر اکثریت مردم کشورهای اسلامی که موضع منفی به این رژیم داشتند و آن را یکی از دشمنان قلمداد می کردند، برخی از مردم غیرمسلمان نیز مخالف سیاست صهیونیست ها بوده و آن ها را ناقض حقوق فلسیطنی ها می دانستند.

جنگ غزه همه این مواضع منفی و مخالفت ها را به طور بی سابقه ای افزایش داد. اقدامات خارج از قوانین جنگ رژیم صهیونیستی، مانند کشتن بیش از 32 هزار نفر از مردم غزه ـ شامل زنان و کودکان ـ، حمله به مراکز خدماتی و درمانی، محاصره غزه و ایجاد قحطی و گرسنگی در پی ممانعت از ارسال کمک های بشردوستانه، نه تنها تشدید موضع ضدصهیونیستی افکار عمومی مخالف را به دنبال داشت، بلکه باعث شد آن دسته از مردم جهان که چنین موضعی نداشتند نیز نگاه بسیار منفی نسبت به این رژیم پیدا کنند. راهپیمایی ها و اعتراض های چندهزار نفری بی سابقه در شهرهای اروپایی و آمریکایی، تحریم کالاهای صهیونیستی مانند نسکافه، کوکاکولا و مک دونالد در حمایت از مردم غزه، قطع مکرر سخنرانی مقامات اروپایی و آمریکایی در اعتراض به حمایت بی پون و چرا از نسل کشی و جنایت های جنگی تل آویو در غزه و همچنین نظرسنجی ها تأییدکننده این ادعا است. در جدیدترین این نظرسنجی ها، مؤسسه نظرسنجی گالوپ اعلام کرده است نیمی از افکار عمومی آمریکا 4 ماه پیش، از جنگ اسرائیل در غزه حمایت کردند. اما امروز اکثریت 55 درصدی مخالف و 35 درصد موافق عملکرد اسرائیل در غزه هستند.

افزایش نگاه منفی به رژیم صهیونیستی در میان نخبگان علمی، هنری و فرهنگی جامعه بین المل نیز به خوبی قابل مشاهده است. رفتار بسیاری از اساتید دانشگاه و هنرمندان، از محکوم کردن اقدامات این رژیم در غزه حکایت دارد. بازجویی و اخراج رؤسای دانشگاه های هاروارد، پنسیلوانیا و ام.آی.تی در آمریکا، قطع همکاری دانشگاه های نروژ با مراکز علمی رژیم صهیونیستی، صدور بیانیه توسط بیش از 900 محقق و دانشگاهی از کشورهای شمال اروپا (فنلاند، سوئد، نروژ، ایسلند و دانمارک) برای منفعل نبودن دانشگاهیان جهان در برابر حملات این رژیم علیه فلسطینی ها، اخراج سوزان ساراندون، هنرپیشه هالیوود و برنده جایزه اسکار، انتشار مطالب ضد اسرائیلی رابرت دنیرو، ویولا دیویس، لینا هیدی، ملیسا باررا و سارا رامیرز، مل گیبسون و ژاک لوک گدار، هنرپیشه ها و کارگردانان آمریکایی و اروپایی، راجر واترز، دوآ لیپا و سلنا گومز خواننده های غربی فقط چند نمونه از حمایت دانشگاهیان و هنرمندان از مردم غزه است.

علاوه براین، بسیاری از مسئولین سیاسی سطوح پایین و دیپلمات های بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای غربی نیز با محکومیت اقدامات رژیم اشغالگر قدس در غزه، مواضعی اتخاذ کردند که نشان دهنده تغییر نگاه و نوع رابطه آن ها با صهیونیست ها است. دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین المللی نجات، در مصاحبه با سی.ان.ان درباره سریعترین روند بحران گرسنگی یک میلیون نفر در غزه سخن می گوید، دیپلماتی که 21 سال در وزارت خارجه هلند کار کرده، به دلیل حمایت مستقیم و غیرمستقیم دولت هلند از رژیم صهیونیستی استعفا می دهد، الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده چپگرای کنگره آمریکا بحران غزه را نسل کشی  توصیف کرده و از آمریکا می خواهد انتقال سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند، چارلز فریمن، دیپلمات برجسته و سفیر سابق آمریکا در عربستان، رفتار اسرائیل را با فلسطینی ها غیرقانونی و وحشیانه قلمداد کرده و خود را فاقد هر گونه ارزشی مشترک با صهیونیست ها می داند، عضو سابق شورای شهر حوزه لیون در فرانسه عملیات طوفان الاقصی را اقدامی برآمده از مقاومت می خواند و آنیل شیلین، مسئول روابط خارجی در دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار آمریکا در اعتراض به حمایت واشینگتن از تل آویو در جنگ غزه، ارتقای حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا را تا زمانی که آمریکا به ارسال بی وقفه سلاح به رژیم صهیونیستی ادمه می دهد، بی فایده می داند و از مقام خود استعفا می دهد.

پس از جنگ غزه، تقلیل روابط برخی از دولت ها با رژیم صهیونیستی، حداقل در کوتاه مدت مشاهده خواهد شد. دولت های زیادی در زمان جنگ غزه، رویکرد و اقدامات این رژیم را «جنایت جنگی» و «نسل کشی» دانسته و آن را به شدت محکوم کردند. نکته حائز اهمیت در این میان، کاهش یا قطع رابطه کشورهای غیراسلامی با رژیم اشغالگر است. غیر از اکثر کشورهای اسلامی که این رژیم را به لحاظ بین المللی به رسمیت نمی شناسند و رابطه ای با آن ندارند، جنگ غزه باعث شد برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز روابط خود را با صهیونیست ها یا به پایین ترین سطح برسانند، یا قطع کنند. از جمله این کشورها می توان به آفریقای جنوبی، برزیل، شیلی، کلمبیا، هندوراس، بولیوی و بلیز اشاره کرد.

علاوه براین، مواضع تعدادی از کشورهای اروپایی در قبال جنایات انجام شده در غزه توسط صهیونیست ها، از تغییر روابط آن ها با رژیم صهیونیستی به نفع فلسطین حکایت دارد. این تغییر روابط در کوتاه مدت به صورت کاهش روابط برخی بازیگران با این رژیم خود را نشان می دهد. ایرلند در محکومیت این رژیم اعلام کرد قصد دارد در پرونده ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کرده است، ورود کند. علاوه بر ایرلند، اسپانیا، مالت و اسلوونی نیز اعلام کردند درباره به رسمیت شناختن فلسطین به توافق رسیده اند.

جنگ غزه روابط بسیاری از اعضای جامعه بین الملل با رژیم صهیونیستی را تغییر داد که نزول جایگاه این رژیم در نگاه اکثر مردم، بسیاری از نخبگان و برخی از دولت ها بهترین نمود آن است. این نزول و کاهش روابط به دلیل گسترده بودن جنایت های جنگی و نسل کشی انجام شده توسط صهیونیست ها در غزه، پس از پایان جنگ نیز به تناسب عوامل تأثیرگذار بر سه سطح مردم، نخبگان و دولت ها ادامه خواهد داشت. به طوری که نگاه منفی مردم به این رژیم تا مدت طولانی همچنان باقی خواهد و تغییر آن بسیار زمان بر خواهد بود. موضع نخبگان نیز تا میان مدت تغییر نخواهد کرد و فقط در صورت وجود عوامل و پیش زمینه ها، قابل تغییر است. اما احتمال زیادی وجود دارد که برخی دولت ها به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی در کوتاه مدت مواضع خود را به مواضع پیش از جنگ غزه برگردانند.