یک روزنامه انگلیسی با استناد به نظرات متخصصان نظامی در مقاله‌ای نوشت ارتقای توان موشکی ایران طی یک دهه گذشته بسیار چشمگیر است.

گزارش ایندیپندنت از پیشرفت و قدرت کم نظیر موشک های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روزنامه «ایندیپندنت» در مقاله‌ای به تحلیل پیشرفت‌های موشکی ایران ظرف یک دهه گذشته پرداخت.
در این ابتدای مقاله آمده است، هنگامی که پهپادها و موشک‌های کروز، بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد، دولت آمریکا، ایران را به‌خاطر این «حمله بی‌سابقه» مورد سرزنش قرار داد. اما آن‌چه در واقع موجب غافلگیری شد، دقت حمله بود.
هنگامی که دود ناشی از آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی «آرامکو» فرو نشست، مقامات سعودی ۱۴ سوراخ بزرگ بر روی مخازن نفتی و ۳ سوراخ دیگر در تأسیسات فراوری نفت در این مجموعه را مشاهده کردند. در گزارش‌های منتشر شده درباره این حمله، تحلیل‌گران آمریکایی بیان داشتند که این حمله نوعی ندای بیدارباش بود زیرا شواهد نشان می‌داد دقت موشک‌هایی که مورد استفاده قرار گرفتند نسبت به آنچه پیش‌تر ایران تولید کرده یا به متحدان منطقه‌ای خود تحویل می‌داد، پیشرفت شگرفی داشته‌اند.
روز سه‌شنبه، پنتاگون اعلام کرد ایران ده‌ها موشک بالستیک به دو پایگاه آمریکایی در عراق شلیک کرده است. «فابیان هینز» کارشناس در زمینه برنامه موشکی ایران در موسسه بین‌المللی «میدل‌بری» در این باره گفت: «آنچه در طی این چند سال در ایران شاهد هستیم تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیکی به تسلیحاتی واقعی در میدان نبرد تبدیل شده‌اند».

مقامات آمریکا و خاورمیانه می‌گویند موشک‌های ارتقاء یافته ایران که برخی تا ۱۲۰۰ مایل برد دارند که می‌توانند به راحتی اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهند.

این قابلیت دفاعی قابل توجه، نتیجه درخواست رهبر انقلاب «آیت‌الله علی خامنه‌ای» در حدود یک دهه پیش است. در آن زمان پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران از مشتقات موشک‌های «اسکاد» بود که در جنگ ایران و عراق نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن زمان آزمایشگاه‌های نظامی ایران میلیون‌ها دلار صرف ساخت سیستم‌های راهبری و هدایت موشک کرد که منتج به تقویت قابل توجه دقت موشک‌های جدید شد.

به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس نتیجه این تقویت توان موشکی، خط تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.

این مقام انگلیسی که نمی‌خواست نامش فاش شود به ایندیپندنت گفت: «ارتقاء پیوسته دقت موشک‌های بالستیک ایرانی را شاهد بوده‌ایم». وی افزود یکی از مهم‌ترین این موارد، تکنولوژی به‌کار رفته در موشک‌های «قیام» با برد ۵۰۰ مایل است که به راهبر آن اجازه می‌دهد جهت حرکت آن را در طول مسیر تصحیح کند. حتی موشک کوتاه‌برد «فاتح ۱۱۰» که به «حزب‌الله» و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نیز تحویل داده شده است به سیستم چشم الکترونیکی و هدایت رادیویی مجهز هستند.

در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که شبه‌نظامیان یمنی متحد ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، سیستم‌های دفاع موشکی گران قیمت ساخت آمریکا نتوانستند موشک‌ها و پهپادها را ردیابی کنند. «جوزف ووتل» فرمانده سابق سنتکام پس از این حمله اذعان کرد توان موشکی ایران به‌طور چشم‌گیری افزایش داشته است.

ووتل افزود: «وقتی به منحنی سرعت یادگیری [ایرانی‌ها] نگاه کنید می‌بینید که آن‌ها در یادگیری از ما پیشی گرفته‌اند».

دیگر تحلیل‌گران می‌گویند، تا زمانی که محل پرتاب موشک‌ها نامشخص است، تهدیدات ترامپ برای مقابله‌ به مثل کمتر می‌تواند معنی‌دار باشد.

بامداد دیروز (چهارشنبه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.