ایرنا- «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن روز شنبه به عنوان بخشی از تلاش‌های توکیو برای کمک به کاهش تنش در منطقه، سفر پنج روزه خود به خاورمیانه را آغاز کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا از کیودو، در این سفر قرار است نخست وزیر ژاپن از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان دیدار کند کشورهایی که ژاپن از آنها به عنوان بازیکنان مهم در تثبیت اوضاع در خاورمیانه نام می برد.

این سفر همزمان با اعزام پرسنل و تجهیزات نیروهای دفاع از خود ژاپن به خلیج عمان و بخشی از دریای عرب برای کمک به امنیت حمل و نقل دریایی از طریق ارتقاء قابلیت های جمع آوری اطلاعات است. 

آبه قبل از عزیمت از فرودگاه هاندا توکیو در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ژاپن ابتکار عمل خود را برای انجام قاطعانه دیپلماسی صلح با هدف کاهش تنش ها و تثبیت اوضاع در منطقه انجام می دهد.

او گفت از سه کشور مذکور می خواهد از اعزام نیروهای دفاع از خود ژاپن به منطقه حمایت کنند زیرا اطمینان از ایمنی کشتی های تجاری ژاپنی که در آنجا کار می کنند بسیار مهم است.

 

در عربستان سعودی، آبه قصد دارد روز یکشنبه با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کند وی روز دوشنبه برای ملاقات با ولیعهد «شیخ محمد بن زید آل نهیان» به امارات متحده عربی سفر می کند در عمان نیز پیش بینی می شود نخست وزیر ژاپن روز سه‌شنبه با «سید اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید» معاون نخست وزیر در امور بین الملل و همکاری های بین المللی و نماینده ویژه سلطان عمان گفت و گو کند.

آبه به دنبال این است که نقش خود را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه انجام دهد جایی که ژاپن بیشترین واردات نفت خام خود را از آن منطقه انجام می دهد همکاری های بیشتر با عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و عمان به عنوان همکاری برای تامین انرژی پایدار تلقی می شود.

پیش از این برخی مقامات ژاپنی از احتمال لغو این سفر به دلیل ترور سردار سلیمانی در عراق توسط آمریکا و افزایش تنش ها خبر داده بودند.

ژاپن علیرغم ماه ها کشمکش بین تهران و واشنگتن در مورد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ، روابط خوبی با ایران و آمریکا دارد آبه از همه طرف های درگیر خواسته است تا از افزایش تنش خودداری کنند.

نخست وزیر قرار است روز چهارشنبه به ژاپن برگردد.