سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت آمریکا با نقض همه موازین و قوانین بین المللی و تجاوز به خاک عراق عزم عراقی‌ها را برای اخراج نظامیان بیگانه از همه خاک این کشور از جمله منطقه کردستان جزم‌تر کرد.

 ترور سردار سلیمانی اخراج نظامیان بیگانه را جدی کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز جمعه  ساز و کار خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق را توضیح داد و گفت که این تصمیم به طور مستقل گرفته شده است و شامل منطقه کردستان عراق هم می‌شود.
خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از سرلشکر خلف آورده است: «حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر اساس یادداشت ارائه شده از سوی بغداد به سازمان ملل و شورای امنیت و درخواست برای تشکیل ائتلاف حامی نیروهای عراقی در مقابله با تروریست‌های داعش تشکیل شد که  همه منطقه را تهدید می‌کردند و با این قضیه موافقت شد».

سخنگوی نیروهای مسلح عراق افزود: «پس از پیروزی بر داعش، عراق بر اساس یادداشتی که «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه سابق این کشور به سازمان ملل ارائه داد خواهان پایان کار ائتلاف شد».

حملات آمریکا به القائم و بغداد تعجیل اقدامات برای اخراج نظامیان آمریکایی را به همراه داشت

سرلشکر خلف،  با تاکید بر اینکه عراق شریک ائتلاف بین المللی است، گفت: «هر گونه تحرک نیروی هوایی ائتلاف در آسمان عراق فقط با موافقت عراق انجام می‌شود اما در مقطع اخیر با حمله هوایی هواپیماهای آمریکایی به القائم غافلگیر شدیم که به بهانه حمله به نیروهای آمریکایی از سوی یکی از گروه‌های مسلح عراق انجام شد و  شهادت و زخمی شدن 90 نیروی الحشد الشعبی را به همراه داشت.»

خلف با اشاره به تجاوز بعدی آمریکا به عراق با حمله به فرودگاه بغداد گفت: «این حمله هوایی آمریکا در فاصله کم‌تر از 200 متری با باند فرودگاه و در قلب بغداد انجام شد. این  عملیات خودسرانه، نائب رئیس الحشد الشعبی و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را هدف گرفت و این دو رخداد، خواسته‌ها برای اخراج نظامیان آمریکایی را  جلو انداخت آن هم پس از اینکه از آمریکایی‌ها درباره دلیل استفاده از آسمان ما برای انجام حملاتشان پرسیدیم».

خلف گفت: «مقامات عراقی در سوم ژانویه هم با صدور فرمانی پرواز هواپیماهای ائتلاف بین المللی را در آسمان عراق ممنوع اعلام کردند، اما آمریکا نافرمانی کرد و دست به حملات اخیر زد. پس از اقدامات آمریکا وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را فراخواند و اعتراض خود را بیان داشت و یادداشت اعتراضی هم به سازمان ملل فرستاد و دولت عراق هم به کاخ سفید ابلاغ کرد که با اقداماتش مخالف است و می‌خواهد این شراکت تمام شود».

وی شمار نیروهای خارجی در عراق را کم‌تر از شش هزار نفر در کل خواند و گفت: «از این تعداد حدود پنج هزار نفر آنها آمریکایی بوده‌اند و  این نیروها در پادگان‌های واقع در پایگاه‌های عراقی حضور داشته‌اند و تحرکات آنها هم  در محدوده پایگاه‌های عراقی است که تحت فرماندهی عراق قرار دارد.»

ناتو هم حق ایجاد پایگاه را در عراق ندارد

وی شراکت با ناتو را هم در چارچوب آموزش دراز مدت نیروها و تجهیز عراق خواند و گفت: «از سال 2005 عراق با ناتو شراکت دارد و ما به آنها پیام دادیم که در چه چارچوبی فعالیت کنند و آنها حقی برای ساختن پایگاه‌های نظامی ندارند و این را در سازوکار جدیدی که دولت عراق فراهم کرده به آنها ارائه خواهیم داد».

اربیل با اخراج نظامیان آمریکایی مشکلی ندارد

خلف با بیان اینکه آمریکا هنوز جدول زمانی برای خروج نیروهایش از عراق تعیین نکرده است، گفت: تصمیم اخراج نیروهای بیگانه تصمیمی حاکمیتی و مستقل است و همه خاک عراق از جمله منطقه کردستان عراق را شامل می‌شود زیر آنجا هم بخشی از عراق است و منطقه کردستان عراق هم با این قضیه مشکلی ندارد.