«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در حاشیه نشست برلین، مدعی شدند که به توافق هسته‌ای با ایران متعهد هستند.

دیدارجانسون و ماکرون؛هنوز به برجام متعهد هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سخنگوی دولت انگلیس پس از دیدار این دو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در خصوص ایران، دو رهبر مجدداً بر تعهد خود نسبت به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تأکید کردند و لزوم تعریف چارچوبی بلندمدت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مورد تأیید قرار دادند».این بیانیه می‌افزاید: «آن‌ها اهمیت کاهش تنش و تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای تنش‌های کنونی به همراه شرکای بین‌المللی را تصدیق کردند».
با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران نیز متقابلاً در گام‌هایی دو ماهه از تعهد خود نسبت به این توافق کاست. طرف‌های اروپایی توافق برجام بارها اعلام کرده‌اند نسبت به برجام پایبند هستند و از ایران خواسته‌اند تعهدات خود را حفظ کند اما در عمل، از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کرده‌اند.
چندی پیش «ریچارد گلدبرگ» دستیار سابق مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، برای دستیابی به توافقی تجاری با آمریکا مجبور خواهد شد برجام را رها کند و از سیاست‌های کاخ سفید علیه ایران تبعیت کند.
جانسون هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه «بی‌بی‌سی» از «جایگزینی توافق هسته‌ای فروپاشیده» با یک توافق جدید حمایت کرد و گفت جایگزینی این توافق با «توافق ترامپ» می‌تواند یک پیشرفت رو به جلو باشد. این پیشنهاد با استقبال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همراه شد.// فارس