علی‌اصغر زارعان ظهر امروز، 13 بهمن، در حاشیه افتتاح پنجاه‌ودومین نمایشگاه صنعت هسته‌ای کشور در مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در 67 روز آینده شاهد رونمایی و بهره‌برداری از آخرین نسل سانتریفیوژهای بومی با بهره‌مندی از دانش بومی و همچنین مواد اولیه با سو 50 خواهیم بود.

ایران پنجمین کشور تولید کننده سوخت اتمی در جهان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ایسنا/خراسان رضوی مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی از رونمایی و بهره‌برداری از نسل جدید سانتریفیوژهای کشور در 67 روز آینده خبر داد.

وی ادامه داد: این سانتریفیوژها در مقایسه با ماشین‌های پیشین از سوی بالاتری برخوردار است و نیاز کشور را در این عرصه تأمین خواهد کرد.
زارعان تصریح کرد: اگر برای تأمین سوخت یک نیروگاه قدرت در سال به 27 تن اورانیوم غنی شده نیاز داشته باشیم، با استفاده از ماشین‌های فعلی و ماشین‌های نسل اول، نمی‌توانستیم این میزان اورانیوم را غنی‌سازی کنیم، به همین دلیل به ساخت ماشین‌های غنی‌سازی با سوی بالاتر اقدام کردیم.
وی خاطرنشان کرد: قدرت غنی‌سازی ماشین‌های نسل جدید 50 برابر ماشین‌های نسل اول است. با بهره‌برداری از این ماشین‌ها می‌توانیم تمام نیاز کشور در اورانیوم غنی‌شده زیر 5 درصد را تولید کرده، در مجتمع سوخت قرار داده و از آن استفاده کنیم.
مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به توانمندی داخلی در عرصه تولید سوخت هسته‌ای، بیان کرد: هم‌اکنون جمهوری اسلامی در طراحی و ساخت انواع سوخت هسته‌ای، مانند سوخت نیروگاه اتمی بوشهر یا سایر نیروگاه‌های تحقیقاتی مانند نیروگاه خنداب اراک خودکفا هستیم و می‌توانیم در صورت نیاز بر اساس استانداردهای بین‌المللی سوخت تولید کنیم.
وی افزود: ایران پنجمین کشور دارنده این فناوری در جهان است.

زارعان با اشاره به روند ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید در کشور، یادآور شد: در حال حاضر قرارداد ساخت دو نیروگاه 1070 مگاوات با ارزش 10 میلیارد دلار را با کشور روسیه منعقد کردیم. بر این اساس حدود دو ماه قبل عملیات بتن‌ریزی هسته اصلی راکتور آغاز شد و این نیروگاه در دهه 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین در خصوص سفر رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشور، گفت: قطعاً یکی از مسائل گفت‌وگو در حوزه مسائل هسته‌ای است، اما باید توجه داشت که هر آنچه در حوزره هسته‌ای مورد نیاز کشور باشد را باید خودمان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی طراحی کرده و بسازیم، چراکه به بیگانه اعتماد نداریم.

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای نمونه اگر سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به ما ندهند، چه تضمینی است که نیروگاه تعطیل نشود. به همین دلیل چرخه سوخت را بومی‌سازی کردیم و بعد از این‌که گارانتی نیروگاه به اتمام برسد، اگر احتمالاً روس‌ها سوخت به ما نفروشند از سوخت مجتمعات داخلی استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص گام بعدی کاهش تعهدات برجامی ایران، تصریح کرد: ما تا به امروز پنج گام را بر حسب تصمیم نظام برداشته‌ایم و این حاکی از آمادگی جمهوری اسلامی است که بلافاصله به گذشته برگشتیم. امروز ظرفیت غنی‌سازی ما حتی بیشتر از قبل از برجام است. پیش از برجام روزانه 7.5 کیلو اورانیوم تولید داشتیم، اما امروز به بیش از 10 کیلوگرم اورانیوم کمتر از 5 درصد را تولید و استفاده کنیم.

زارعان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری  نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در مشهد، گفت: این نمایشگاه به منظور تقویت ارتباط صنعت هسته‌ای با مراکز علمی تحقیقاتی و پژوهشی راه‌اندازی شده و نمادی از اقتدار کشور است تا نشان دهیم که ملت شریف ایران برای چه استقامت کردند و با خودباوری کامل و اعتماد به نفس توانستند از صفر تا صد این صنعت را بومی‌سازی کنند.