پیگیری‌ها حکایت از این دارد که حزب اتحاد ملت ایران و احزاب اقماری آن تلاش دارند اصلاح‌طلبان را مجاب کنند لیست انتخاباتی ارائه ندهند.

اصلاح طلبان در انتظار دود سفید از دودکش اصلاحات + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 فقط چند نفس دیگر تا ماراتن دوم اسفند یعنی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی‌مانده و به زودی آرایش مجلس از لحاظ طیف‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل مشخص می‌شود. مجلسی که به گفته کارشناسان سیاسی آرایش آن تاثیر بسیار زیادی بر انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد داشت.
در این گرما گرم انتخابات، دو جناح اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درگیر مباحث انتخاباتی از جمله تحلیل و ارزیابی فضا، بررسی نامزدهای تائید صلاحیت شده و ارائه لیست‌های انتخاباتی در تهران، مرکز استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه هستند. اصولگرایان برای تهران می گویند که به زودی تکلیف لیست انتخاباتی خود را مشخص می‌کنند و 50 درصد لیست آنان را نیز جوانان و چهره‌های جدید تشکیل می‌دهند اما از دودکش طیف مقابل، یعنی اصلاح‌طلبان هنوز دود سفیدی بلند نشده است.
اصلاح‌طلبان در زمان ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات نخست با مشکل عدم رغبت برای نام‌نویسی از سوی چهره‌های شاخص خود رو به رو شد به گونه‌ای که به دلیل نامعلومی که البته کارشناسان سیاسی نام آن را عدم اقبال مردمی به دلیل عملکرد آنان و دولت می‌دانند، چهره‌هایی همچون محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی لاری، عبدالله نوری و ...  اصلا فرمان را به سمت مراکز ثبت‌نام کج نکردند و در مرحله بعد از ثبت نام ها و اعلام صلاحیت نامزدها نیز اعلام کردند که همفکرانشان رد شده‌اند و نمی‌توانند لیست بدهند.
اصلاح‌طلبان می‌گویند اکثریت چهره‌های حزبی و تشکیلاتی آنان را رد صلاحیت شدند اما مجید انصاری عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل وحدت و همکاری ملی، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، سهیلا جلودارزاده عضو خانه کارگر، محمدرضا بادامچی عضو شورای مرکزی حزب کار، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، سیده فاطمه ذوالقدر عضو شورای مرکزی حزب کار، داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، احمد مازنی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ایران، عبدالرضا هاشم زائی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فریده اولاد قباد، تنها بخشی از افراد تشکیلاتی و حزبی این جریان هستند که برای این دوره تائید صلاحیت شده اند.
در همین زمینه با مسئولان 8 حزب اصلاح‌طلب از مجموع نزدیک به 30 حزب این جریان درباره آخرین وضعیت نامزدهای انتخاباتی آنان گفت‌و گو کردیم که به شرح زیر است: 

ردیف عنوان حزب مسئولیت در حزب وضعیت
1 حزب ندای ایرانیان  سعید نورمحمدی-رئیس ستاد انتخابات حزب

  10 نفر از اعضای حزب ندا تائید صلاحیت شدند

2 حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا) احمد شریف-

 2 نفر در مشهد و رباط کریم تائید صلاحیت شدند. آمار کامل نشده است

درباره ارائه لیست با شورای عالی اصلاح‌طلبان هماهنگ هستیم

3 مجمع نیروهای خط امام (ره) حمید قزوینی- سخنگو

تاکنون یک نفر در مشهد تائید صلاحیت شده است

در حال آمارگیری کامل هستیم

4

حزب اراده ملت ایران 

احمد حکیمی‌پور-دبیرکل

در حال آمارگیری افراد تائید صلاحیت شده‌ هستیم

درباره ارائه لیست با شورای عالی اصلاح‌طلبان هماهنگ هستیم

5 حزب پیشرو اصلاحات علی صوفی-دبیرکل 

 3 نفر از حوزه‌های انتخابیه بجنورد، گرگان و تهران تائید صلاحیت شدند

درباره ارائه لیست با شورای عالی اصلاح‌طلبان هماهنگ هستیم

6 حزب مردم سالاری حجت‌الاسلام قیومی-عضو شورای مرکزی وضعیت صلاحیت نامزدهای ما مطلوب است
7 حزب وحدت و همکاری ملی محمدرضا راه‌چمنی بیش از 50 درصد از نامزدهای ما تائید صلاحیت شدند
8

حزب اسلامی کار
 

محمد نیشابوری-سخنگو

3 نفر از اعضای حزب در تهران تائید صلاحیت شدند

اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار است امشب درباره نظر نهایی اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست انتخاباتی در تهران اعلام رای گیری و به تبع آن اعلام نظر کنند که پیگیری های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که حزب اتحاد ملت ایران و احزاب اقماری آن یعنی سازمان عدالت و آزادی، زنان نواندیش و ... و همچنین برخی اعضای حقیقی نزدیک به حزب اتحاد همچون مرتضی مبلغ، شهیندخت ملاوردی، سرمدی و عماد بهاور تلاش دارند تا اصلاح‌طلبان را مجاب کنند تا لیست انتخاباتی ارائه ندهند.
از آن سو احزابی همچون حزب مردم سالاری، حزب کارگزاران سازندگی، حزب ندای ایرانیان، انجمن اسلامی معلمان، حزب جوانان ایران اسلامی، خانه کارگر، حزب پیشرو اصلاحات و شخص محمدرضا عارف موافق ارائه لیست از سوی اصلاح طلبان در تهران هستند.//فارس