یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: بحث اقتصاد و دیپلماسی در مسیر دور زدن و کاهش تحریم‌ها از دیگر مسائلی است که مجلس آینده باید دستگاه دیپلماسی را راهنمایی کند.

ارتباط ایران با کشورهای جنوب خلیج فارس تقویت شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه اولویت‌های سیاست خارجی مجلس آینده اظهار داشت: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، مجلس آینده یک مجلس در تراز انقلاب اسلامی بوده و در مسیر گام دوم انقلاب گام‌های بلندی را خواهد برداشت.

وی با اشاره به شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی ادامه داد: پیام شهادت سردار سپهبد سلیمانی بحث مقاومت، ایستادگی و مبارزه با استکبار بود که قطعاً تبیین این پیام جزو اولویت‌های سیاست خارجی مجلس آینده باید باشد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مجلس یازدهم در این خصوص باید قوانین سختگیرانه‌ای را داشته و در زمینه مقابله با تهدیدها و تحریم‌های آمریکا باید قوانینی را مورد تصویب قرار دهد.

کنعانی مقدم افزود: همکاری با کشورهای مقاومت برای خروج آمریکا از منطقه و ایجاد امنیت و ثبات در مرزها از اولویت‌های دیگر مجلس جدید در حوزه سیاست خارجی است. همچنین بحث روابط دوستانه با کشورهای همسایه، خصوصاً حوزه مقاومت از دیگر اولویت‌هایی است که نمایندگان مجلس یازدهم باید به آن بپردازند.

وی عنوان کرد: از دیگر اولویت‌های مجلس آینده که نمایندگان در حوزه سیاست خارجی باید به آن بپردازند، موضوع روابط ایران با کشورهای دوست و کاهش تنش با کشورهایی است که می‌توانند روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مجلس یازدهم اضافه کرد: بحث اقتصاد و دیپلماسی در مسیر دور زدن و کاهش تحریم‌ها از دیگر مسائلی است که وزارت امور خارجه باید ترتیباتی را اتخاذ و در این مسیر مجلس آینده باید دستگاه دیپلماسی را راهنمایی کند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که ما با کشورهای همسایه داریم، قوانینی و مقرراتی است که میان کشورهای همسایه و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که مجلس یازدهم در زمینه حذف و یا تسهیل‌گری قوانین زائد باید اقداماتی را انجام دهد تا تبادلات مالی و تجاری خوبی میان کشورمان و همسایگان شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شکل گیری روابط اقتصادی با شرق از دیگر اولویت‌هایی است که باید نمایندگان مجلس جدید نسبت به آن توجه کنند، چرا که با این کار می‌توان در مقابل تهدیدات و تحریم‌های آمریکا ایستاد. در این زمینه باید روابط اقتصادی با کشورهایی چون چین و روسیه تقویت شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در خاتمه اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور است که باید در این زمینه تبادلات تجاری کشور با همسایگان و به‌خصوص کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس تقویت شود. در این زمینه باید مجلس یازدهم نسبت به تصویب قوانین جدید و تسهیل قوانین موجود اقدام کند.