یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی آمریکا با طالبانی که در طول پانزده سال گذشته در جنگ بوده به آتش بس یا توافق می‌رسد نشان‌دهنده این است که این کشور نتوانسته آن ایده‌ها، آرمان‌ها و اهداف اولیه‌ای که از حمله به این گروه داشته تامین کند و الان با توجه به تصمیم برای خروج از افغانستان به دنبال مستمسکی برای خروج از بحران ایجاد شده در این کشور است همانطور که در جنگ ویتنام به همین شکل اتفاق افتاد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به توافق روز شنبه طالبان با ایالات متحده در خصوص نقش این توافق در ایجاد ثبات در افغانستان و منطقه و همچنین واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به این توافق که آمریکا را فاقد هرگونه جایگاه حقوقی برای تعیین تکلیف آینده افغانستان دانسته است، گفت: در هر صورت ایجاد آتش بس و خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان همواره یکی از خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته بوده که امروز با چنین توافقی امیدوار هستیم که محقق شود؛ هرچند چالش‌ها و خطرات زیادی در پیش رو است که این توافق را به چالش می‌کشد. 

وی ادامه داد: با این حال در اصل این موضوع که افغانستان نیازمند برقراری آتش‌بس، صلح و مذاکرات داخلی بین رهبران خود کشور برای ایجاد یک دولت متشکل و فراگیر است، شکی نیست و ایران نیز همیشه از این موضوع حمایت کرده است. لازم است یک دولت فراگیر در کابل تشکیل شود که مسائلش را با اتکا به نیروهای داخلی حل کند. 

وی افزود: با این وجود وقتی آمریکا با طالبانی که در طول پانزده سال گذشته در جنگ بوده به آتش بس یا توافق می‌رسد نشان‌دهنده این است که این کشور نتوانسته آن ایده‌ها، آرمان‌ها و اهداف اولیه‌ای که از حمله به این گروه داشته را تامین کند و الان با توجه به تصمیم برای خروج از افغانستان به دنبال مستمسکی برای خروج از بحران ایجاد شده در این کشور است همانطور که در جنگ ویتنام به همین شکل اتفاق افتاد. از این جهت شاید بتوان بیانیه وزارت امور خارجه را هم تحلیل کرد.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: امروز آنچه در پیش رو قرار دارد این است که بعد از این توافق‌نامه، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود که باید طرف‌های داخلی بنشینند و گفت‌وگو کنند و این قطعا چالش سختی است چرا که طالبان دولت مرکزی کابل را به رسمیت نمی‌شناسد و بر این موضوع اصرار دارد. 

وی افزود: در این شرایط احتمال این موضوع وجود دارد که در قالب احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی که دولت را هم شامل شود چنین گفت‌وگوهایی در آلمان یا نروژ شکل بگیرد که البته لازمه آن عدم شکل‌گیری درگیری نظامی میان طالبان و دولت مرکزی خواهد بود. 

روحی‌صفت در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر این توافق بر گفت‌وگوهای داخلی افغانستان که خواست جمهوری اسلامی ایران نیز بوده، گفت: امروز طالبان اساسا دولت مرکزی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و بخشی از این موضوع نیز به عدم مدیریت درست واشنگتن برمی‌گردد که باعث شده وجهه و وزن دولت مرکزی کاهش پیدا کند که موجب می‌شود طالبان هم در اصرار خودشان بر عدم مذاکره پافشاری کنند. 

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم در گفت‌وگوی طالبان با ایالات متحده نیز محوریت باید به دست دولت مرکزی بود ولی نوع مدیریت آمریکا به این امر ضربه زد که ثبات کمتری ایجاد خواهد کرد و تمرکز را کمتر کرده و بر طول مذاکرات خواهد افزود. 

این دیپلمات پیشین در خصوص امکان ورود ایران برای کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز گفت: این موضوع نیازمند بررسی همه ابعاد موضوع است اما اینکه تهران بخواهد داعیه‌دار این مساله باشد مستلزم صرف هزینه فراوان است که شاید مدنظر خود ما هم نباشد که بصورت مستقل وارد عمل شویم با این حال ایران از طرف همه گروه‌های افغانی مورد احترام است.

وی همچنین در رابطه با امکان ادامه گفت‌وگوهای تهران با طالبان پس از توافق این گروه با واشنگتن گفت: سیاست ایران همواره این بوده که وقتی در همسایگی ما بی‌ثباتی و درگیری است طرف ایرانی باید با همه اطراف تنش ارتباط داشته باشد تا بتواند تلاشی مسمر ثمر را پیگری کند و بر مبنای همین امر هم از ابتدا ارتباط با طالبان شکل گرفت و این تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در افغانستان ادامه خواهد داشت.