ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حرکتی که باعث انتقال ویروس از یک فرد مبتلا به یک فرد غیرمبتلا شود، معصیت و نادیده گرفتن حق‌الناس است که باید در درگاه خدا جواب داده شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی طی پیام تلویزیونی افزود: باید تمام مجامع دینی و مذهبی خود را بر اساس اعلام افراد متخصص و موضوع شناس و فتوای رهبری در این زمینه تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: بیماری و ویروس یک مساله جدی است و همه امکانات ما در عرصه‌های اجتماعی و مردمی باید برای مقابله با این بلایی که نازل‌ شده بسیج شود.
وی با تشکر از همه مسوولان شهری و استانی دست‌اندرکار مبارزه با ویروس کرونا گفت: عزیزان پزشکی که پیشقراول این حرکت عظیم جهادگرانه هستند، مبداء انتشار این ویروس را در تجمع‌ها تشخیص داده‌اند لذا باید از هر نوع تجمع پیشگیری کنیم.

آیت الله علم الهدی افزود: در پیشگیری از تجمعات به ویژه اجتماعات مذهبی ممکن است برخی ناخواسته یا ندانسته، عواطف و احساسات دینی آنان جریحه‌دار شود در حالی که به‌ عنوان یک مسئله شرعی و برحسب فتوای رهبری "اگر بنا شد کسی جلو توسعه و گسترش این بیماری را بگیرد حسنه است و اگر کسی باعث گسترش این بیماری شود، سیئه است".

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی صحن و سرای حضرت امام رضا (ع) است و از هرگوشه این آستان با امام هشتم (ع) سلام بدهیم، حضرت امام رضا (ع) جواب می‌دهند.

رعایت اصول بهداشتی در سیره ائمه (ع)

آیت الله علم الهدی گفت: کشور ما با کشور چین فرق دارد، ما خدا داریم، کشور ما اهل‌ بیت (ع) دارد و کشور پیغمبر (ص) است لذا رعایت اصول بهداشتی وظیفه ماست زیرا سیره ائمه نیز این بوده که مسائل بهداشتی و پزشکی را رعایت می‌کردند.

وی افزود: طلا و نقره ضریح کسی را شفا نمی‌دهد بلکه حضرت امام رضا (ع) شفا می‌دهند و کسانی که به حضرت امام رضا (ع) متوسل می‌شوند، شفا پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: شفای حضرت امام رضا (ع) نیز با اسباب و ابزار است، داروی لازم در اختیار شما قرار می‌گیرد، درمان لازم برای شما پیش می‌آید، اسباب و ابزار پیشگیری از این ویروس هم فراهم می‌شود این‌گونه نیست که حضرت امام رضا (ع) تنها با معجزه نامرئی همه را شفا دهند لذا نباید بگوییم چون امام رضا (ع) شفا می‌دهد ما کار بهداشتی و پزشکی انجام ندهیم و نسبت به رعایت اصول بهداشتی و پزشکی بی‌اعتنا باشیم.

برگزاری اعیاد با رعایت اصول بهداشتی

آیت الله علم الهدی گفت: مراسم ماه رجب و شعبان باید براساس دستورالعمل‌های بهداشتی و با تجویز مراکز بهداشتی و پزشکی انجام شود و شعائر اهل‌ بیت (ع) نیز حفظ گردد.

وی افزود: چون تجمع باعث انتشار ویروس می‌شود، مراسم مذهبی باید در فضای باز در میدان‌های شهر و بوستان‌ها اجرا شود که در این راستا قرار است شب ۱۳ رجب در مشهد از هر مسجد یک خودرو با بلندگو در شهر حرکت کند و به مدح امیرالمؤمنین (ع) و مداحی بپردازد و تمام برنامه‌ها و شعائر مذهبی در این شهر و استان اجرا می‌شود در عین اینکه اصول بهداشتی و پزشکی نیز بطور کامل رعایت گردد. 

زیارت از راه دور

وی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) امام رئوف است و به شهر و نقطه خاصی اختصاص ندارد، شیعه و مسلمان دوستدار اهل‌بیت (ع) از هر نقطه‌ای که به آن حضرت توجه کند، حضرت امام رضا (ع) به او توجه می‌کنند، بیماری‌ وی را شفا می‌دهند و حاجتش را برآورده می‌سازند. 

وی گفت: باید سعی کنیم اصول بهداشتی را به ویژه در مقام پیشگیری از این بیماری رعایت کنیم و از شیوع و نشر آن جلوگیری نماییم و مراسم مذهبی را نیز می‌توان طیق پروتکل‌های بهداشتی و پزشکی در شهرها، بوستان‌ها، میدان‌ها و فضاهای باز انجام داد به‌ نحوی‌ که این ویروس نیز انتشار پیدا نکند.