ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور در برجام اعلام کرد: از نظر روسیه مساله اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران باید به دور از هرگونه ملاحظات سیاسی و کاملا فنی حل وفصل شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرگئی ریابکوف سه شنبه شب در گفت وگو با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با بیان این مطلب افزود: روسیه تمام توان خود را در این زمینه به کار خواهد بست تا آژانس در مسیر فنی خود حرکت کند.

وی در ادامه با ابراز تاسف از درگذشت هموطنان کشورمان به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا با توجه به تحریم های آمریکا، اظهار داشت: موضع اصولی روسیه در مورد تحریم‌ها مشخص است و بارها تاکید کرده‌ایم که اقدامات آمریکا علیه ایران کاملا یکجانبه و غیرقانونی است.

ریابکوف اظهار داشت: در شرایطی که ایران تحت فشار برای مقابله با کرونا قرار دارد مسکو بر این موضع خود تاکید خواهد کرد.

وی با ابراز همدردی و ابراز تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از شهروندان کشورمان در ابتلای به این بیماری، اعلام کرد که مسئولین روسیه آمادگی دارند در تامین تجهیزات و کمک های پزشکی به ایران کمک کنند و به تلاش های خود ادامه خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه گذشته (۱۳ اسفند) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیشتر هشدار داده بود که موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود.

وی در یادداشتی متذکر شد که «آژانس، مسؤولیت دارد تا با تدبیر و خردمندی از تخریب تصویر همکاری میان ایران و آژانس، جلوگیری کند.»