ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با استقبال از پیشرفت در بکارگیری ساز و کار اینستکس از سوی تروئیکای اروپایی، اعلام کرد: نیاز به چنین ابزاری بویژه در شرایط مبارزه با چالش‌ها ازجمله بیماری همه گیر کرونا بیش از گذشته احساس می‌شود ضمن اینکه بکارگیری تحریم‌های یکجانبه در این شرایط کاملا غیرقانونی، بیشرمانه و غیراخلاقی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی با اشاره به نخستین تراکنش در چارچوب اینستکس گفت: بدیهی است پیشرفت در کار اینستکس به  همکاری‌ها با ایران و توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی قانونی با این کشور در شرایط فشار تحریمی از طرف آمریکا کمک می‌کند.
وی افزود: ما زمانی که این ساز و کار ایجاد شد از آن استقبال کردیم و امروز نیز از توسعه آن ابراز خرسندی می کنیم.

وزارت امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس سازوکار مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس را تأیید کرد.

زاخارووا در ادامه خاطرنشان کرد که برای آغاز بکار واقعی اینستکس در حقیقت یک سال زمان صرف شد و اطلاعات درباره این ساز و کار برای نخستین بار در ماه ژوئن سال 2019 منتشر شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما این واقعیت را درک می کنیم که ایجاد ساز و کارهای موثر که امکان از بین بردن تاثیرات تحریم های غیرقانونی آمریکا را می دهد، برای اتحادیه اروپا کار دشواری است.

وی افزود: با این حال نتایج مشخصی به دست آمده است و همینک باید به تلاش ها در این راستا ادامه داد و طرح های تهیه شده تکمیل شود و کیفیت آن بهبود و سرعت کار افزایش یابد.

 زاخارووا خاطرنشان کرد: ضامن کارایی این سازو کار را گنجاندن سریع فهرست کالاهای مشمول تحریم های آمریکا و نیز گسترش فهرست کشورهای شرکت کننده در آن با مشارکت کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و شرکای عمده تجاری ایران می‌دانیم.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی می‌توان امیدوار بود که فعالیت اینستکس افزایش می‌یابد و امیدهایی که به آن به عنوان ابزار فعال ضدتحریمی جهانی بسته شده است را برآورده می‌کند.