دست بلند نیروی دریایی؛

ایران در مسیر ساخت ناوشکن سنگین۶ هزار تنی؛تجهیز ناوشکن‌ها به سامانه دفاع نقطه‌ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ایران از آغاز ساخت ناوشکن شش هزار تنی در سال جاری خبر داد.
دریادار امیر رستگاری، رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ایران اعلام کرد: یکی از پروژه های سازمان صنایع دریایی پروژه‌ای تحت عنوان ناوشکن سنگین است، پروژه‌ای که اکنون داریم کار می‌کنیم نزدیک به شش هزار تن وزن دارد و دست بلند نیروی دریایی خواهد بود. بدنه‌ این ناوشکن تری ماران تقریباً سه تکه است. طراحی آن به طور کامل تمام شده و ان‌شاالله کار اجرایی ساخت آن سال ۹۹ استارت می‌خورد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: نیروی دریایی یک درخواستی دارد که از همین کلاس موج که در حدود هزار و پانصد تن هست یک ناوشکن کلاس دوهزار تنی با بدنه سه تکه در دستور کار قرار گیرد، امیدواریم این ناوشکن مد نظر نیروی دریایی ارتش را هم اجرا کنیم، اما پروژه وزارت دفاع، ساخت ناوشکن سنگین است که حدود شش هزار تن وزن دارد و دارای قابلیت‌های بسیار ویژه‌ای است. این ناوشکن دست بلند نیروی دریایی ایران برای حضور طولانی‌تر در اقیانوس‌ها با قابلیت‌های آفندی و پدافندی بسیار ویژه خواهد بود تا بتواند نقش راهبردی نیروی دریایی را به طور کامل ایفا کند.

دریادار رستگاری در باره مدت زمان ماندگاری این ناوشکن در دریا، گفت: تا فورس حدود هشت می‌تواند عملیات انجام بدهد، تا فورس ده قابلیت ماندگاری دارد و می‌تواند در عرصه طوفانی اقیانوس حضور پیدا کند و ماندگاری بیش از دو ماه دارد به گونه‌ای که بدون پهلوگیری برای گرفتن آذوقه حداقل دو ماه را در پهنه اقیانوس مأموریت هایش را انجام بدهد.

وی خاطرنشان کرد، همه ناوشکن‌ها می‌بایست به سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شوند و این اقدام توسط نیروی دریایی ارتش با همکاری وزارت دفاع آغاز شده است و تا کنون چند شناور در حال تجهیز به این سامانه است. همچنین ناوهایی که در حال ساخت هستند نیز به سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز می‌شوند.

دریادار رستگاری در باره تجهیز زیردریایی ارتش به سوخت هسته‌ای با بیان این که زیر دریایی عروس میدان‌های نبرد است و دانش تولید آن در لبه مرز دانش در سطح جهان قرار دارد، گفت: خوشبختانه ایران اسلامی به این دانش و توان دست یافته است. توان تجهیز زیردریایی‌ها به سوخت هسته‌ای در کشور وجود دارد و در برجام هم این مجوز به ایران داده شده و می‌شود این کار را هم انجام داد اما فعلاً دستوری در این خصوص به ما داده نشده است. با توجه به پتانسیل بسیار خوبی که کشورمان در حوزه اتمی پیدا کرده و به سوخت هسته‌ای و فناوری غنی سازی دست پیدا کردیم در این زمینه نقطه‌ضعف و نقطه ابهامی نداریم.

Z0y2p6ArgzEd

رونمایی از تیپ های جدید قایق‌های پرنده به زودی

وی در باره طرح های قایق‌های پرنده نیز افزود: این طرح فعلاً در ستاد رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعریف‌شده و تعداد زیادی در اختیارشان است که کار می‌کنند. در سازمان صنایع دریایی نیز روی این قضیه کار می‌شود و داریم بر روی قایق‌های پرنده جدید کار می‌کنیم که قابلیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌تواند هم در باند فرودگاه بنشیند و پرواز کند، هم می‌تواند از ساحل‌های شنی به داخل آب بیاید و بلند شود و پرواز کند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: با توجه به سرعت بسیار خوب و قابلیت تسلیحاتی بالایی که دارد قطعاً در سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأثیرگذار است. نیروی دریایی ارتش هم متقاضی این قضیه است و جزو پروژه‌های جاری سازمان است که ان‌شاءالله به زودی از تیپ‌های جدید قایق‌های پرنده رونمایی خواهد شد و به محض تولید انبوه و تحویل به نیرو طی مراسمی رونمایی خواهیم کرد و به اطلاع ملت عزیزمان خواهد رسید.

ایران جزو پنج کشور دارای فناوری صنعت شناورهای تندرو در دنیا

وی تصریح کرد، ما در حال‌حاضر برای هر سه سازمان ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در حال طراحی و تولید شناور هستیم. تعداد هفت فروند شناور گشتی را به مرزبانی نیروی انتظامی تحویل دادیم. در مورد نیروی دریایی سپاه هم به همین صورت است، بخش اعظمی از مسئولیت سازمان صنایع دریایی تأمین شناورهای تندرو و شناورهای مورد نیاز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که امروز به جرأت می‌توان گفت ما جز پنج کشور صاحب صنعت شناورهای تندرو در دنیا هستیم. ما شناورهای تندرو با سرعت صد گره دریایی تولید کرده ایم. در دنیا شناور تندرویی که بتواند با سرعت بیش از صد و سی کیلومتر در ساعت در دریا حرکت کند و با خود موشک و سامانه راداری نظامی حمل کند، واقعاً نداریم.

آمریکایی‌ها حداکثر تا سرعت شصت گره دریایی یعنی حدوداً صد و پنج کیلومتر در ساعت را دارند اما با خواست خداوند متعال ما امروز از صد و سی کیلومتر عبور کردیم. امروز درباره شناور نود نات صحبت می‌کنیم که حدوداً صد و هفتاد کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و تست‌های آن در حال انجام است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع که با مهر گفت و گو کرده است، در باره توانمندی صنایع دریایی در حوزه ناوبری و جنگ الکترونیک نیز خاطرنشان کرد، امروز تمامی تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری شامل رادار، دوربین‌ها، سیستم‌های اپتیکی، جی پی اس و سامانه‌های میز و نقشه‌های الکترونیکی که برای ناوبری استفاده می‌شود همگی این تجهیزات بومی شده و ما از هیچ‌گونه تجهیزات خارجی در این حوزه استفاده نمی‌کنیم.

طرح ساخت هواناو پیروزان

دریادار رستگاری در خصوص ساخت هواناو پیروزان نیز تصریح کرد، ما در حال ساخت هواناو «پیروزان» برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم که این هواناو به تسلیحات موشک سطح به سطح و تسلیحات اژدرهای ضد زیر سطح مجهز خواهد شد.

هواناو به دلیل قابلیت امکان حضور در مرداب، خاک و دریا یک محصول ویژه است که به عنوان یک نیروی واکنش سریع می‌تواند استفاده شود، ما از هر نقطه ساحل با سرعت بالا می‌توانیم وارد دریا بشویم و به همین دلیل این شناور مجهز به این سامانه‌ها خواهد شد و به زودی اولین فروند آن که قابلیت حمل موشک سطح به سطح و قابلیت حمل اژدر ضد زیر سطح را دارد، تحویل نیروی دریایی خواهد شد.