آمریکا یک گروه ناسیونالیست افراطی روسی را به عنوان یک سازمان تروریستی ثبت کرد

آمریکا یک گروه ناسیونالیست روسی را تروریست اعلام کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا گروه ناسیونالیست افراطی "جنبش امپراتوری روسی" (RIM) را به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار داد و به گفته وزارت امور خارجه آمریکا این نخستین بار است که چنین اقدامی در رابطه با یک گروه طرفدار برتری نژادی سفیدپوستان صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور مقابله با تروریسم آمریکا در بیانیه‌ای گفت: جنبش امپراتوری روسی همچنان به شدت به آموزش نئونازی‌ها و طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان که خط فکری یکسانی با یکدیگر دارند در سراسر اروپا ادامه می‌دهد. ما مطلع هستیم که این جنبش افرادی را از کشورهای اروپایی به عنوان نیروهای خود استخدام کرده و به این کار ادامه می‌دهد.

‌سیلز افزود: ‌با این اقدام تمامی اموال و دارایی‌هایی که جنبش RIM در آمریکا دارد مصادره شده و این گروه هیچ دسترسی به سیستم مالی آمریکا نخواهد داشت. حتی اگر این جنبش هیچ اموالی در آمریکا نداشته باشد، این اقدام تنها یک اقدام سمبلیک نیست چرا که این اقدامات تاثیر فلج‌کننده قابل توجهی بر توانایی چنین گروه‌هایی در انتقال پول به صورت بین‌المللی خواهد گذاشت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره تروریسم که نوامبر سال گذشته منتشر شد، گفته بود که تروریسم قومی و نژادی در سال 2018 هم در سراسر جهان و هم در آمریکا به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

اعضای جنبش امپراتوری روسی خود را به عنوان ناسیونالیست‌های ارتدوکس روسی می‌دانند که طرفدار احیای امپراتوری و امتیاز قائل شدن برای منافع روس‌ها، اوکراینی‌ها و بلاروس‌ها هستند.

سیلز با اشاره به سری حملات صورت گرفته در اواخر سال 2016 میلادی در شهر گوتنبرگ سوئد توسط دو تن از اعضای جنبش امپراتوری روسی، گفت: دستان این گروه به خون افراد بی‌گناه آغشته است.

وی تاکید کرد که این مهاجمان آموزش‌های شبه‌نظامی را در روسیه دیده بودند.

سیلز گفت:‌ مقامات سوئد این مهاجمان را بازداشت، دادگاهی و محکوم کردند. دادستانی که رسیدگی به این پرونده را برعهده داشت جنبش امپراتوری روسی را مقصر افراطی شدن این افراد و تامین آموزش‌های لازم برای انجام این حملات دانست.

سیلز از گفتن اینکه آیا این تصمیم برای انتصاب جنبش امپراتوری روسی به عنوان یک سازمان تروریستی پیش از اجرا به اطلاع دولت مسکو رسیده یا خیر امتناع کرد. وی همچنین هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا واشنگتن فکر می‌کند که این جنبش با دولت روسیه ارتباط دارد یا خیر.

سیلز گفت: ما از دولت فدرال روسیه می‌خواهیم تا به تعهداتش برای مقابله با تروریسم پایبند باشد.

وی افزود: وزارت امور خارجه آمریکا گزارشاتی به دست آورده که نشان می‌دهند جنبش امپراتوری روسی جزو نیروهایی بوده که در اوکراین دوشادوش جدایی‌طلبان حامی روسیه مبارزه کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین "استانیسلاو آناتولیویچ ووروبیف" و "دنیز والیولوویچ گاریف" را که گمان می‌رود رهبران این گروه باشند به طور ویژه در لیست سیاه قرار داد.