علاوه بر پیش‌بینی اصل شیوع کرونا در آمریکا، این برنامه جامع تهیه شده در پنتاگون با دقت بالایی، کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی که به مرگ افراد می‌انجامد، نیز پیش‌بینی کرده بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشرق : شیوع کرونا در جهان همچنان قربانی می‌گیرد و تصاویر و ویدئوهایی با موضوع ناتوانی سیستم بهداشت و درمان کشورهای مختلف در مقابل این ویروس همه‌گیر منتشر می‌شود. در همین‌حال، یک وب‌سایت آمریکایی ادعا کرده به یک گزارش محرمانه پنتاگون دست یافته که در سال ۲۰۱۷، شیوع کوید-۱۹ را پیش‌بینی کرده است.

 با وجود ادعاهای مکرر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه شیوع ویروس کرونا تا این اندازه که اکنون آمریکا را درگیر کرده، «قابل پیش‌بینی» نبوده است، بر اساس مجموعه اسنادی که وب‌سایت نیشن (The Nation) به دست آورده؛ وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۱۷ به خوبی از امکان شیوع یک بیماری تنفسی و ویروس عفونی شبیه آنفلوآنزا که هر سال هزاران آمریکایی را می‌کشد، آگاه بوده و حتی از پیامدهای اسفبار آن مانند کمبود تخت‌های بیمارستانی، کمبود ماسک و دستگاه‌های تنفس مصنوعی نیز اطلاع داشته است.

در این گزارش آمده است: «محتمل‌ترین و مهم‌ترین تهدید، شیوع یک بیماری تنفسی جدید، به ویژه شبیه آنفلوآنزاست». کوید ۱۰، نیز یک بیماری تنفسی ناشناخته است. در چند جای این گزارش ۱۰۳ صفحه‌ای از ویروس کرونا نیز بحث شده. برای نمونه گفته شده: «عفونت‌های ویروس کرونا اینک در سراسر جهان معمول و رایجند».

 

این گزارش در واقع نسخه به‌روز شده گزارش وزارت دفاع آمریکا برای مواجهه با آنفلوآنزاست که «شیوه واکنش به همه بیماری‌های همه‌گیر از جمله سندروم تنفسی ویروس کرونا از خاورمیانه را تجمیع کرده است» و در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۱۷ با رده‌بندی محرمانه برای استفاده مجموعه نیروها و واحدهای داخلی وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است.

  «دنیس کافمن» که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، به عنوان رئیس بخش بیماری‌های عفونی و اقدامات متقابل آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مشغول به کار بود، می‌گوید «نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده سال‌هاست که از شیوع ویروس کرونا باخبرند». کافمن که در دسامبر ۲۰۱۷ بازنشسته شده، اضافه می‌کند:

«نهادهای اطلاعاتی حداقل برای دو دهه است نسبت به خطرات شیوع ویروس‌های عفونی آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. در مورد ویروس کرونا، حداقل ۵ سال است هشدارها داده شده است ... اخیراً اظهاراتی عنوان شده که شیوه کرونا را بدترین شکست اطلاعاتی آمریکا توصیف کرده‌اند. چنین اظهاراتی باعث می‌شود مردم نسبت به نهادهای اطلاعاتی بی‌اعتماد بشوند».

علاوه بر پیش‌بینی اصل شیوع کرونا در آمریکا، این برنامه جامع تهیه شده در پنتاگون با دقت بالایی، کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی که به مرگ افراد می‌انجامد، نیز پیش‌بینی کرده بود: «کمبود منابع و تجهیزات بیمارستانی شامل دستگاه‌های تنفس مصنوعی، دستکش و ماسک در پشتیبانی لجستیک بسیار حائز اهمیت است. این ویروس، تأثیر قابل توجهی بر میزان دسترسی به نیروی کار در جهان خواهد داشت».

این برنامه جامع ۱۰۳ صفحه‌ای مروری دارد بر آنچه ممکن است به شیوع یک ویروس بینجامد، عواقب احتمالی آن و همچنین اینکه ارتش باید چگونه با این موضوع روبرو شود. گزارش همچنین شرایطی را که ممکن است یک بیماری عفونی، شایع شود؛ بررسی کرده که چندین مورد آن در مورد شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است: مثلاً شیوع در مکان‌های شلوغ، امکان انتقال از پروازهای بین‌المللی و همچنین بالا رفتن ابتلا به دلیل شرایط غیربهداشتی و نبود زیرساخت‌های پیشگیری. گزارش ارجاعات محرمانه دیگری دارد که به دست نیامده است.

 

هفته گذشته، دونالد ترامپ در توئیتی از جنرال موتورز و فورد درخواست کرد توان خود برای ساخت دستگاه‌های تنفس مصنوعی که در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا مؤثر است، به کار گیرند. برنامه جامع، کمبود ماسک و دستگاه‌های تنفس مصنوعی را پیش‌بنی کرده و نوشته بود: «انبار تجهیزات استراتژیک ملّی تقریباً از ذخایر پزشکی مانند ماسک و دستگاه‌های تنفسی و لباس و دستکش خالی شده است». این گزارش همچنین به کمبود تخت‌های بیمارستانی که اینک پس از ایتالیا، در نیویورک هم بروز پیدا کرده، اشاره داشته است.

در این گزارش آمده است: «[در شرایط یک همه‌گیری جهانی] حتی کشورهای فوق‌العاده صنعتی نیز با کمبود تخت‌های بیمارستانی روبرو خواهند شد و در تأمین تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه‌های تنفس مصنوعی و حتی دارو با مشکل مواجه خواهند شد و قادر نیستند به نیازهای مبتلایان پاسخ شایسته‌ای بدهند».

در بخش دیگری از گزارش، رقابت بر سر تولید واکسن کوید ۱۹ به عنوان یک روند قابل پیش‌بینی طرح شده است. ترامپ پیش از این، به دانشمندان آلمانی که مشغول تهیه واکسن کرونا هستند، پیشنهاد کرده بود واکسن تولیدی آنها را خریداری خواهد کرد. چند کشور دیگر نیز به دنبال ساخت واکسن هستند.

وزارت دفاع آمریکا نسبت به انتشار این گزارش هیچ واکنشی نشان نداده است.