روزنامه « واشنگتن‌پست» با تأکید بر اینکه کاخ سفید با شیوع کرونا در بحران قرار گرفته، نوشت «کووید-19» بر سیاست‌ «فشار حداکثری» ترامپ بر ایران سایه افکنده و هر روز بیشتر از پیش برای کاهش تحریم‌های تهران تحت فشار قرار می‌گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی به دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن سیاست «فشار حداکثری» ایران در شرایط فعلی شیوع اشاره کرد.

این روزنامه نوشت، کاخ سفید به نوعی بشدت در بحران قرار گرفته است و در عین حال که با مسئله شیوع کروناویروس روبه‌روست بشدت بر کمپین انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا متمرکز است.

این روزنامه آمریکایی سپس به بحران سیاست خارجی دولت ترامپ در بحبوحه شیوع کرونا اشاره کرد و ادامه داد، دستگاه سیاست‌ خارجی واشنگتن متأسف است که ترامپ در این برهه زمانی بحران جهانی شیوع کرونا، عرصه جهانی را ترک کرده است و پرچم حاکمیت جهانی آمریکا را کنار گذاشته است.

«بن رودز» یکی از مشاوران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خصوص ضعف عملکرد ترامپ در عرصه سیاست خارجی در برهه زمانی فعلی شیوع کرونا گفت: «ماههای اولیه این بحران نشان می‌دهد که نظم جهانی... ممکن است که برای همیشه تغییر کند... ریاست‌جمهوری ترامپ و شکست ما در مقابله کارآمد با کووید-۱۹، خطرات جهانی را نشان می‌دهد که رهبری آمریکا هیچ تلاشی برای آن نمی‌کند».

این روزنامه آمریکایی سپس ادامه داد، دولت ترامپ که به دلیل از دست دادن فرصت‌ها برای مقابله زودهنگام با مسئله شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا زیرذره‌بین است، تلاش می‌کند تا خشم خود را بر روی چین و سازمان جهانی بهداشت خالی کند و در یکی از جدیدترین این موارد، روز گذشته (سه‌شنبه) طی یک کنفرانس خبری تهدید کرد که بودجه سازمان جهانی بهداشت را قطع ‌می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا این نهاد سازمان ملل را متهم کرد که در مقابله با بیماری‌ کرونا مرتکب خطاهای فاحش شده است.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود در توضیح تأثیرات منفی شیوع کرونا بر سیاست خارجی ترامپ نوشت که شیوع بیماری همه‌گیر کرونا  بر سیاست خارجی «فشار حداکثری» ترامپ از جمله سیاست تشدید تحریم‌های ایران، تلاش برای برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از قدرت، اعمال فشار برای خلع سلاح اتمی کره شمالی و تاکتیک‌های زورگویی مورد استفاده در منازعه تجاری با اروپا، چین و دیگر کشورها سایه افکنده است.

بنا بر این گزارش، شیوع کرونا و بحران بهداشت و درمان عمومی در جهان در واقع محدودیت‌های شعار «اول آمریکا » را فاش کرد به طوریکه ایالات متحده بعنوان قدرتمندترین کشور جهان در مقابله با ویروس کرونا، به کمک های خارجی نیازمند شده است.

این گزارش سپس به افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی به دولت ترامپ برای کاهش تحریم‌های ایران در برهه کنونی اشاره کرد و نوشت در هر دو سوی آتلانتیک، درخواست‌ها از دولت ترامپ در خصوص تجدیدنظر در تحریم‌های ایران در شرایط فعلی مقابله با کرونا رو به افزایش است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های دولت ترامپ موجب تضعیف ظرفیت بهداشت عمومی ایران در برهه کنونی که این بخش برای مقابله به کرونا نیاز شدید به تجهیزات دارد،  شده است.

آنطور که در گزارش هفته گذشته واشنگتن پست منتشر شد، کادر درمان و پزشکی ایران و کارشناسان بهداشت عمومی جهان معتقدند که تعیین میزان تأثیرگذاری تحریم‌های آمریکا بر ظرفیت مقابله ایران با کروناویروس امکان‌پذیر نیست اما واضح است که نظام سلامت ایران از دسترسی به تجهیزات ضروری پزشکی برای نجات جان افراد و چلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، محروم شده‌اند.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت که سیاستمداران اروپا و رقبای داخلی ترامپ همگی خواستار تعلیق تحریم‌ها یا دیگر اقدامات موقت برای تسریع فرایند حمایت بشردوستانه از ایران شده‌اند.

طبق این گزارش، دولت ترامپ نه تنها اقدامی در این زمینه انجام نداده بلکه تنها تحریم‌های هر دو کشور ایران و ونزوئلا را افزایش داده است.

روز دوشنبه هفته جاری، بیش از ۲۰ تن از دیپلمات‌ها و کارکنان سابق امنیت ملی آمریکا و اروپا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، از دولت ترامپ درخواست کردند تا تحریم‌های ایران را کاهش دهد و اقدامات بیشتری را برای امکانپذیرکردن تجارت بشردوستانه با ایران در پیش بگیرد.

در این نامه که تحت نظارت شبکه رهبری اروپا (ELN) تدوین شده بود، خطاب به دولت ترامپ تأکید شده بود: «کاهش تحریم‌های هدفمند هم از نظر اخلاقی اقدامی درست است و هم در راستای منافع امنیتی و درمانی ایالات متحده، اروپا و باقی جهان است».

آنطور که واشنگتن پست توضیح داده است دولت ترامپ اصرار دارد که علیرغم وجود تحریم ها، حمایت‌های بشردوستانه از ایران را تسهیل کرده است اما منتقدان می‌گویند که محدودیت‌های آمریکا موجب شده است که حتی تجارت‌های مجاز با ایران نیز سرد شده و نهادهای بین‌المللی را نگران کرده در صورت تعامل با ایران در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرند.

دیپلمات‌های سابق آمریکا و اروپا در نامه خود از دولت ترامپ درخواست کردند گام‌هایی را مورد بررسی قرار دهد تا در عین حال که تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کند، کشورها و دیگر شرکت‌ها را ترغیب کند تا تعاملات مجاز با ایران را ادامه دهند.

واشنگتن‌پست سپس با اشاره به تمامی این موارد در بخشی از گزارش خود به توییتی از «کارل بیلت» نخست‌وزیر پیشین سوئیس و از دیپلمات‌های ارشد اروپا درباره فعال شدن ساز و کار اینستکس اشاره کرد که گفته بود: «گرچه طول کشید اما فرانسه، آلمان و انگلیس در حال حاضر تأیید کرده‌اند که اینستکس اولین معامله خود را نهایی و صادرات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران را تسهیل کرده است و این کالاها هم‌اکنون به ایران رسیده است».

واشنگتن‌پست با اشاره به اقدام اخیر اروپا در فعال‌ شدن اینستکس و صادرات کالاهای پزشکی به ایران نوشت که این به مفهوم نوعی پایان کارزار فشار حداکثری ترامپ است.

آمار و ارقام جدید از شیوع کرونا در جهان حاکی از آن است که در حال حاضر یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۹۸۶ نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۳ هزار و ۹۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بنا به گزارش وزارت بهداشت ایران، ظرف ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۱۲۱ نفری تعداد قربانیان ویروس کرونا، تعداد درگذشتگان این ویروس ناشناخته در ایران به سه هزار و ۹۹۳ نفر افزایش یافت و مجموع مبتلایان به ویروس «کووید-۱۹ نیز به ۶۴ هزار و ۵۸۶ نفر رسیده است.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نیز همچون بسیاری از نهادهای بین‌المللی، اوایل هفته جاری تصریح کرد که دولت ترامپ باید هرچه سریعتر برای کاهش تحریم‌های ایران اقدام انجام دهد.