۸۰ بهبود یافته کرونا در تهران طی روز گذشته، برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای پوشش هزینه‌های کرونا، علامت ملتحمه چشم صورتی و اختلال در حس بویایی و چشایی و شفافیت ایران در اعلام آمار کرونا از جمله مباحثی بود که در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت تشریح شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر کیانوش جهانپور در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها که سازمان جهانی بهداشت را چین محور خطاب کرده و تهدید به توقف حمایت‌های مالی از این سازمان کرده بودند، گفت: اگر بخواهیم که سازمان بهداشت جهانی را وارد مقولات سیاسی کنیم باید عنوان کنم که پیش از این نیز برخی‌ها می‌گفتند که سازمان جهانی بهداشت، آمریکا محوراست.

سازمان جهانی بهداشت، سازمانی غیرسیاسی

وی با بیان اینکه ما سعی داریم که همچنان قطار سلامت را به لوکومتیو سیاست پیوند ندهیم، بعضا این سخنان با اغراض سیاسی و مغرضانه بیان می‌شود و باید بگویم که سازمان جهانی بهداشت یک سازمان غیرسیاسی است و نشانی از اقدامات سیاسی در این سازمان نیست.

"کرونا" از ویروس "دونالد ترامپ" خطرناک‌تر نیست

وی با بیان اینکه اگر قرار است با رویکرد جهانی به مقابله با کرونا برویم نباید واکنش‌های سیاسی که بر هم زننده اقدامات مشترک جهانی است را شاهد باشیم گفت: این گونه اقدامات دولت آمریکا در مسیر رفتارهای ضد سلامتی است و من قبلا نیز اعلام کردم کرونا علی رغم مشکلاتی که ایجاد کرده اما از ویروس «دونالد ترامپ» خطرناکتر نیست.

جهانپور در ادامه در خصوص ابلاغ پروتکل‌های جدید برای تدفین فوت شدگان کرونا به سازمان آرامستان‌ها گفت: همکاران بهداشت محیط با کارشناسان سازمان آرامستان‌ها همکاری نزدیکی دارند و به آنها آموزش‌های لازم را ارائه کردند و شهرداری‌ها نیز اقلام بهداشتی را در اختیار غسال‌ها قرار دادند و در این زمینه نگرانی جدی نداریم.

تجویز "فاوپیراویر" برای درمان کرونا، فعلا منطقی ندارد

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجویز داروی فاوپیراویر در برخی مراکز و از سوی برخی پزشکان، گفت: تکلیف این دارو مشخص نیست و مادامی که نتایج مطالعات بالینی برای درمان بیماران کرونایی مشخص نشود و به تایید کمیته درمان نرسد، تجویز این دارو منطقی ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز نتایج قطعی مبنی بر اثربخشی این دارو اعلام نشده و بر همین اساس از نظر ما این دارو تنها برای آنفلوآنزا و نه بیشتر از آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این دارو در دو کشور برای درمان آنفلوآنزا تایید شده و برای درمان کرونا نیز صرفا یک پروژه تحقیقاتی محسوب می‌شود و اگر کسانی این دارو را همچنان تجویز می‌کنند باید بگویم که با این رویه‌شان بیماران را به بازار سیاه و غیرقانونی سوق می‌دهند. هر چند که برخی از این داروها نیز جعلی و تقلبی است و ممکن است که حتی محتوای آنها برای بیماری پیامدهای ناگواری داشته باشد.

شفافیت ایران در اعلام موارد کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت در مجلس، گفت: صحبت‌های وزیر بهداشت عین واقعیت است و باید بگویم در اواخر بهمن ماه هنگامی که آزمایشات دو مورد در قم برای ابتلا به کرونا مثبت شد، بلافاصله نتایج را اعلام کردیم و باید بگویم از زمان قطعی شدن ابتلا کرونا تا زمان اعلام آن کمتر از یک ساعت زمان برد و این میزان شفافیت در تاریخ ماندگار خواهد شد و این راهبرد شفافیتی بود که دولت و وزارت بهداشت آن را در مورد کرونا در پیش گرفتند تا با مردم بدون تاخیر و بی پرده صحبت کردیم.

جهانپور گفت: پروتکل ما در ابتدا این بود که اگر فردی به علائم شبه آنفلوآنزا دچار است و یا به چین سفر کرده و یا با مسافر از چین برگشته مراوده داشته، حتما کنترل شود؛ اما ممکن است قبل از اعلام این دو مورد ابتلا، برخی بیماری‌شان شبیه پروتکل نبوده باشد.

۸۰ بهبودیافته کرونا در تهران طی روز گذشته

وی در مورد هشدار فرمانده مدیریت کرونا در تهران، در خصوص وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: هشدار دکتر زالی در مورد تهران بود، اما من در مورد همه جهان هشدار می‌دهم؛ چرا که مردم باید همچنان به مانند هفته‌های گذشته مراعات کنند و فکر نکنند که شرایط عادی شده است. هر چند که شاید در تهران به نوعی پیک اصلی و اوج را پشت سر گذاشته‌ایم و تهران در روز گذشته ۸۰ بهبود یافته داشت که بیش از یک و نیم برابر افراد مشکوکی بود که روز گذشته بستری شدند و این روند مدیریت شده است، اما این فاز شکننده است و مردم فکر نکنند که همه چیز تمام شده و نباید سنگر را خالی کرد.

جهانپور در خصوص سوال برخی کادر درمان مبنی بر استخدام دوباره افرادی که ترک کار کرده‌اند، گفت: در مورد افرادی که بنا به هر دلیلی ترک کار کردند، پرونده به تخلفات اداری می‌رود و ممکن است هر حکمی صادر کرده باشند اما تا آنجایی که اطلاع دارم افراد تنها یکبار می‌توانند به استخدام دولت باشند.

برداشت از صندوق ذخیره ارزی جهت پوشش هزینه‌های کرونا

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است مبالغ برداشت شده از صندوق ذخیره ارزی صرف کمک به عدم ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی شود، گفت: این مبلغ که با دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده برای پوشش هزینه‌های بیماری کرونا بوده است که طبیعتا بخشی از این مبالغ نیز متوجه وزارت بهداشت و درمان می‌شود، اما باید بگویم که اگر معادل همه این مبلغ برداشت شده نیز به وزارت بهداشت تخصیص داده شود معادل مبلغ بدهی صندوق‌های بیمه‌ای در ماه‌های گذشته است و باید عین همین مبلغ را برای پرداخت مطالبات جامعه پزشکی پرداخت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما جزء معدود کشورهایی هستیم که بخش زیادی از پروسه درمان بیماران کرونا رایگان است، گفت: در این مدت هزینه‌های وزارتخانه افزایش یافته و مبلغ برداشتی از صندوق ذخیره ارزی ارتباطی به بیمارستان‌های خصوصی و مشکلات اقتصادی آنها ندارد.

علامت ملتحمه چشم صورتی و اختلال در حس بویایی و چشایی

وی در خصوص علائم نابویایی و ناچشایی در بیماران مبتلا به کرونا گفت: ویروس کرونا جدید است اما به مانند برخی از ویروس‌ها می‌تواند به عصب بویایی و چشایی حمله کند و حتی در مواردی علامت ملتحمه چشم صورتی گزارش شده است که البته ممکن است دلیل آن ابتلا به کرونا باشد.

جهانپور افزود: ممکن است این ناچشایی و نابویایی ظرف هفته یا ماه‌های بعد بازگردد و نگرانی در این خصوص نیست.

ظرفیت بهورزان و مراقبان سلامت در غربالگری کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره توصیه وزیر سابق بهداشت مبنی بر استفاده از ظرفیت بهورزان و مراقبین سلامت و پزشکان خانواده برای مقابله با شیوع کرونا در کشور، گفت: اقدامات مداخله‌ای حاکمیتی که تا کنون انجام شده مبتنی بر استفاده از ظرفیت بهورزان و مراقبین سلامت بوده است و انرژی سیستم برای اجرای بسیج ملی متکی بر فعالیت این گروه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای اسفند ماه بیش از ۹۰هزار بهورز و مراقب سلامت، در قالب ۳۴ هزار تیم عملیات غربالگری افراد را انجام دادند.

جهانپور در خصوص تست کرونای روز گذشته نمایندگان مجلس با بیان اینکه آنالیز آنها نیز به مانند کل جامعه انجام می‌شود، گفت: اخلاق پزشکی حکم می‌کند که اطلاعات بیماران محرمانه باشد و ما اطلاعات را به خود افراد اعلام می‌کنیم و در هیچ کجای دنیا نیز اینگونه نیست که مجاز به اعلام اطلاعات افراد باشند.

وی در خصوص آخرین آمار شهدای کادر پزشکی نیز با بیان اینکه آمار مورد تایید همان ۴۳ نفر است، گفت: اما از آنجایی که بنا به گفته مقام معظم رهبری کادر درمان فوت شده درگیر کرونا، شهید محسوب می‌شوند، کمیته‌ای در حال بررسی شرح حال و دلایل فوت کادر پزشکی است و ما برای بیان آخرین آمار فوت شدگان کادر پزشکی منتظر اعلام نتیجه کمیته مخصوص هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین ضمن تاکید بر ابلاغیه وزیر بهداشت مبنی بر درمان رایگان بیماران کرونا گفت: از لحظه‌ای که این ابلاغیه برای همه بیمارستان‌ها صادر شده است، لازم الاجراست و هیچ بیمارستانی که تحت درمان کرونا است نمی‌تواند از این ابلاغیه تخطی کند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت از بیمارستان‌هایی که در مجموعه بسیج ملی کرونا هستند، حمایت می‌کند، گفت: از بیمارستان‌های غیر دولتی که از آنها خرید خدمت کرده‌ایم نیز حمایت می‌کنیم؛ اما برخی افراد در حالیکه تخت‌های درمانی بخش دولتی خالی است، مایل به مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی هستند که طبیعتا هزینه آن را نیز باید بپردازند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد بیمار کرونایی در سامانه غربالگری شناسایی شدند، گفت: سامانه سلامت و ۴۰۳۰ تا کنون ۱۴۰ هزار مورد فرد مشکوک را معرفی کرده است که از این میان حداقل حدود ۱۸۰۵ نفر مبتلای قطعی بودند که برآیندهای تشخیصی برای آنها انجام شده است.

جهانپور در پاسخ به این سوالی درباره چرایی اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند با وجود به حد نرمال نرسیدن شرایط، گفت: ستاد ملی کرونا، ستاد ملی تصویب پیشنهادات حوزه سلامت نیست و مولفه‌های اقتصادی، سیاسی و ... را نیز لحاظ می‌کند.

رفتار ویروس تغییری نکرده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرده که شاهد تغییر علائم بیماران کرونا هستیم، گفت: اگر گزارش علمی بدهند بررسی می‌کنیم و شیوه ارائه گزارش علمی، در مصاحبه نیست و باید آنها مستندات خود را ارائه کنند و به نظر می‌رسد این سخنان بیشتر ژورنالیستی است و من بعید می‌دانم رفتار ویروس تغییر کرده باشد. چرا که تعداد فوت شدگان این بیماری در یک ماه گذشته با در نظر گرفتن ۱۰ درصد فراز یا نشیب، سیر یکسانی داشته است و نشان می‌دهد رفتار ویروس تغییر نکرده است، اما اگر همکاران ما گزارشی دارند می‌توانند به صورت مستند و علمی ارائه دهند.

جهانپور همچنین با اعلام راه اندازی سامانه سجام گفت: پروتکل‌های همه مشاغل در سایت وزارت بهداشت موجود است، اما شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، آن را در سامانه سجام ثبت کنند و قطعا دادستانی نیز در راستای رعایت حقوق عامه مردم این گزارشات محرمانه را بررسی می‌کند.

و اما ابتلای یک ببر در آمریکا به کرونا

وی همچنین در واکنش به ابتلای یک ببر در آمریکا به کرونا گفت: این ویروس بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و کرونا احتمالا از یک گونه مورچه‌خوار وارد زندگی انسانی شده است و به عنوان متهم درجه یک شناخته می‌شود. در مورد سگ‌ها نیز گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه در اطراف برخی مراکز درمانی‌مان سگ‌هایی با علائم بیماری هستند که آنها نیز جمع‌آوری شدند و در مورد گربه نیز یک الی دو مورد گزارش از اروپا داشتیم و ببرها نیز جزء گربه سانان هستند و احتمال ابتلا در آنها نیز وجود دارد.