وبگاه خبری گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» گزارش کرد که ترکیه صدها شبه‌نظامی جدید به لیبی اعزام کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وبگاه خبری گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»، امروز (شنبه)، از اعزام حدود ۳۰۰ شبه‌نظامی به سوریه خبر داد.

به گفته دیدبان، بخشی از شبه‌نظامیان جزو گروه موسوم به «السلطان مراد» بودند که از شهر «عفرین»  در شمال غرب سوریه با اتوبوس به سوی مرزها حرکت کردند.

دیدبان همچنین گزارش کرد، ده‌ها گروه دیگر از شهرهای «جرابلس» در شمال سوریه و «الباب» در شمال غرب سوریه به نقطه تجمع در «حوار کلس» (شمال غرب) حرکت کردند که حدود ۳۰۰ تن از این شبه‌نظامیان (از گروه‌های سلطان مراد، صقور الشام و فیلق الشام) روز جمعه به لیبی رسیدند.

طبق گزارش دیدبان تاکنون حدود ۵۰۵۰ مزدور وابسته به ترکیه وارد لیبی شدند که حدود ۱۹۵۰ تن از آنها برای آموزش‌های نظامی وارد اردوگاه‌های ترکیه شدند.

کشور لیبی پس از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی، که اکنون نیز از جانب ترکیه حمایت می‌شود، با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست السراج بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طُبرُق معروف است و از سوی کشورهایی چون مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان حمایت می‌شود. طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.