ایرنا- صحبت از واقعیت‌های کرونا، اصلی اساسی است که از همان روزهای ابتدایی خبر حضور این ویروس در کشور، بر آن تاکید شد اما گاه قدم گذاشتن بر اساس ضوابط حرفه‌ای در این عرصه می‌تواند پس‌لرزه‌هایی داشته باشد، چرا که مقابله همزمان با خطرات و تبعات شیوع کرونا و نیز ابعاد قم هراسی نهفته یا بار شده بر آن، کار چندانی آسانی به نظر نمی‌رسد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با همه‌گیرشدن ویروس کرونا، مطالب بسیاری در فضای مجازی درباره این بیماری و آمار مبتلایان به آن منتشر شد که در این وضعیت تشخیص واقعیت از شایعات کاری دشوار بود.

نظر به اهمیت بیان میزان همه‌گیری این ویروس، آمار دقیق از مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به این ویروس، مسئولان امر از همان روزهای ابتدایی نسبت به انتشار آمار رسمی اقدام کردند، اما بازار شایعات همچنان داغ‌تر از هر زمان دیگری بود.

به هر سو، همه مستندات و تاییدات جهانی، نشان می‌دهد بر خلاف فضاسازی رسانه‌های معاند پنهان‌کاری در موضوع شیوع کرونا در کشور وجود نداشته است.

با توجه به این‌که نخستین آزمایش تشخیص بیماری کرونا در استان قم انجام و خبر حضور این ویروس در ایران، از همین شهر اطلاع‌رسانی شد، این ذهنیت که قم عامل ویروس کرونا در کشور است، بین مردم رواج یافت.

مسئولان و رسانه‌های استان قم تلاش بسیاری برای برطرف کردن این ذهنیت اشتباه و دفاع از عملکرد پزشکان قمی نمودند، ولی از سوی دیگر با تلاش رسانه‌های معاند و بدخواهان قم این اتهام همچنان متوجه مردم این شهر است.

مسوولان ستادی و علوم پزشکی در استان قم از یکسو و رسانه‌ها از سوی دیگر، در صورت عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و درست، متهم به کوتاهی و بی‌توجهی به مشکلات مردم می‌شوند و اگر به‌موقع ورود و اظهارنظر کنند و هشدارهای لازم را بدهند باز هم متهم می‌شوند، این بار به تشویق اذهان عمومی یا دست‌کم قم هراسی.

دکتر سید حسن عادلی از برجسته‌ترین پزشکان قمی دارای فوق‌تخصص ریه، رییس سازمان نظام پزشکی قم و معاون آموزشی سابق دانشگاه علوم پزشکی قم، از جمله افرادی است که از همان روزهای ابتدایی در آگاهی‌رسانی نسبت به واقعیت، عواقب ابتلا و چگونگی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به همشهریان قمی تلاش بسیاری کرد و خود مستقیم در امر درمان بیماران کرونایی حاضر و ناظر بود.

در روزهای گذشته سخنانی پیرامون حقیقت انتشار ویروس کرونا در کشور به نقل از وی منتشر شد که این صحبت‌ها - دست کم از نظر افکار عمومی قم - در راستای دفاع از مظلومیت قم و رفع اتهامی غیرواقعی به این شهر، مبنی بر منشاء بودن آن در شیوع کرونا، بوده است.

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این سخنان عادلی، نشانگر پنهان‌کاری وزارت بهداشت در مورد ابتلای بیماران به کرونا بوده است، امری که حسب اطلاع نگارنده، باعث وارد شدن فشارهایی به وی و سرانجام استعفای او شد.

رسانه‌های استان قم ۱۹ فروردین‌ماه از قول رییس سازمان نظام پزشکی قم، نوشتند: هم‌زمان با قم در ۱۵ استان کشور موارد مشکوک به کرونا وجود داشت، اما قم بر آزمایش و رسیدن به تشخیص نهایی کرونا، اصرار داشت و اولین مورد تشخیص این ویروس در قم مشخص شد.

سید حسن عادلی افزود: ما موارد مشکوک را آزمایش کردیم و به تشخیص رسیدیم و درصورتی‌که استان‌های دیگر نیز بر خلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت، از موردهای مشکوک آزمایش می‌گرفتند، یقینا به عفونت کروناویروس می‌رسیدند.

وی اضافه کرد: در ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته بیمارانی بودند که در بخش «آی سی یو» یکی از بیمارستان‌های قم فوت کردند و تشخیص ما این بود که احتمال کرونا باید بررسی شود و برای این تشخیص نیز اصرار کردیم.

عادلی ادامه داد: هفته قبل از ۳۰ بهمن‌ماه نیز مورد مشکوک به کرونا را معرفی کرده بودیم و تشخیص کرونا را به آن احتمال داده بودیم که به دلیل دستورالعمل‌های موجود وزارت بهداشت به مرحله چک و بررسی نرسید.

وی تاکید کرد: نتیجه اصرار بر آزمایش این شد که اولین مورد مثبت کرونا در قم مشخص شد و این به این معنی نیست که اولین مورد بیماری در قم بوده است، همه کشور باید ممنون پزشکان قمی باشند که به این بیماری فکر کردند و تشخیص آن را مطرح کردند و با اثبات آن، حساسیت‌های لازم را نسبت به شیوع آن به وجود آوردند.اکنون با انتشار خبر رسمی تعیین جانشین برای دکتر عادلی و با آنکه درباره علت این جایگزینی هنوز اظهارنظر رسمی وجود ندارد، افکار عمومی، کارشناسان و فعالان رسانه‌ای در قم از این احتمال که برکناری یا استعفای وی بدلیل اظهارات مورد اشاره وی برای دفاع از کادر درمانی قم و مقابله با قم هراسی، صورت گرفته باشد، ابراز ناخرسندی و نگرانی می‌کنند.

به باور آنان، این اظهارات دکتر عادلی در دفاع از مردم شهری بوده که بی جهت منشاء شیوع ویروس کرونا شناخته شد، دفاعی که پس لرزه ای به بزرگی استعفا یا برکناری (احتمالی) یک مسوول بلندپایه در دانشگاه علوم پزشکی قم در پی داشته است.  

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع رسمی از چند و چون این تحولات ادامه دارد./