بحران‌های فراگیر معمولا تاثیری مستقیم بر انتخاب های سیاسی مردم می‌گذارد. در دوره‌ای که کشور درگیر جنگ است، نظامیان از اقبال بیشتری برخوردارند و در هنگام شیوع بیماری، پزشکان محبوب می‌شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاثیر بحران‌های فراگیر بر محبوبیت برخی مشاغل و رشته های تحصیلی، این احتمال را که آنها در بین سیاستمداران به دنبال افرادی با تجربه فعالیت در این رشته های محبوب بگردند را افزایش می دهد.

کیست که فراموش کرده باشد حسن روحانی در مناظره های انتخاباتی سال 1400 با جمله «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم»، توانست تاثیر زیادی بر ریزش آرای محمدباقر قالیباف داشته باشد. روحانی در این جمله می خواست این پیام را به رای دهندگان بدهد که دوره جنگیدن گذشته و ما برای رفع مشکلات مان با جهان خارج، نه به یک فرد نظامی که به حقوقدان نیاز داریم.

در جریان انتخابات اخیر مجلس یازدهم نیز به خوبی این نکته مشهود بود که رای دهندگان اقبال بالایی به کاندیداهایی داشتند که از تجربه اقتصادی برخوردار بودند. در واقع مردم می خواستند از کسانی برای رفع مهمترین مشکل خود یعنی معیشت، کمک بگیرند که درس خوانده این رشته بودند.

به این ترتیب حالا که مهمترین مشکل کشور نه جنگ و نه مذاکرات خارجی برای دفاع حقوقی از منافع کشور است و یک ویروس کشور، بقای مردم را به گروگان گرفته است، شاید وقت آن رسیده باشد که مردم نیم نگاهی به پزشکان سیاستمدار داشته باشند. چهره هایی سیاسی که در کنار فعالیت های اجرایی، دستی هم بر آتش نظام سلامت دارند.

کدام سیاستمداران برجسته، سابقه پزشکی دارند؟

در میان سیاستمداران پیر و جوان، کم نیستند پزشکانی که در کارنامه خود، سوابق پزشکی دارند و ممکن است همین امر آنها را وسوسه کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شوند.

از جمله این افراد می توان به قاضی زاده هاشمی، وزیر پیشین بهداشت اشاره کرد. وزیری که به سبب اختلاف با حسن روحانی کابینه را ترک کرد و همین امر باعث شده از نقدهای کنونی به دولت مصون بماند. او به تازگی با اظهارنظر درباره هشدار کرونا از اواخر آذر، نشان داد که بی میل نیست تا درباره مسائل روز اظهارنظر کند.

قاضی زاده هاشمی که چشم پزشک است، به دلیل اجرای طرح بیمه سلامت از محبوبیتی برخوردار شد و با حضور در جمع مردم متهم شد که در حال فعالیت انتخاباتی برای 1400 است. او هرچند این اتهامات را تایید نکرده، ولی بعید نیست با توجه به اقبال مردم به پزشکان، از نامزدهای جدی 1400 باشد. به ویژه اگر بحران کرونا تا سال آینده دوام بیاورد.

دیگر چهره ای که ممکن است اصلاح طلبان بار دیگر بخواهند روی او برای انتخابات ریاست جمهوری سرمایه گذاری کنند، مصطفی معین است. نامزد اصلاح طلبان در انتخابات سال 1384 که در دوره اول مغلوب شد. حامیان معین، مهدی کروبی را متهم کردند که با کاندیداتوری اش، راه را برای پیروزی معین که وزیر دولت سید محمد خاتمی بود، سد کرد.

معین، پزشک و چهره ای تاثیرگذار در سازمان نظام پزشکی است که اخیرا در اظهارنظری، به نقد سیاست های دولت روحانی در زمینه مهار کرونا پزداخته بود. او می تواند همچنان گزینه ای برای کاندیداتوری باشد، هرچند تایید صلاحیت او در سال 84 فقط با حکم حکومتی ممکن شد.

به جز معین، مسعود پزشکیان نایب رئیس کنونی مجلس هم از شانس های اصلاح طلبان برای فرستادن نامزد پزشک به گردونه رقابت های انتخاباتی است. پزشکیان از معدود اصلاح طلبانی است که در مجلس یازدهم هم حضور دارد و احتمالا رئیس فراکسیون اقلیت در این مجلس می شود.

او وزیر بهداشت دولت اصلاحات بوده و شانس بالایی برای نامزدی در انتخابات 1400 دارد. پزشکیان در جریان بحران کرونا سرسختانه از سیاست قرنطینه شهرهای آلوده دفاع کرد و منتقد جدی سیاست های روحانی بود.

در میان کاندیداهای احتمالی که در طیف سیاسی مقابل سوابق پزشکی دارند، می شود به کامران باقری لنکرانی هم اشاره کرد. وزیر بهداشت جوان احمدی نژاد که این روزها کمتر در رسانه ها حضور دارد. به جز او، مرضیه وحیدی دستجردی دیگر وزیر بهداشت دولت قبل که با احمدی نژاد زاویه پیدا کرد هم ممکن است نامزد شود.

البته صلاحیت هیچ زنی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران تا به حال تایید نشده، اما با توجه به ابهام قانونی در این زمینه ممکن است وحید دستجردی اولین زن حاضر در رقابت های ریاست جمهوری باشد. او تا به حال درباره کاندیداتوری اعلام نظر نکرده است.در میان اصلاح طلبان باز هم می شود سراغ گزینه های پزشک رفت. سید محمدرضا خاتمی برادر رئیس دولت اصلاحات که اتفاقا اخیرا به کرونا مبتلا شده و یا شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت هر دو پزشک هستند اما بعید است از فیلتر شورای نگهبان بگذرند.

در بین اصولگرایان هم پزشکانی به چشم می خورند که زمانی به دنبال به تن کردن قبای ریاست جمهوری بودند اما دیگر سن آنها به این مقام نمی رسد. نمونه اش، علی اکبر ولایتی که فعلا درگیر کروناست. به جز او مرندی، وزیر بهداشت هاشمی هم می توانست گزینه ای برای 1400 باشد اگر کمی جوان تر بود.

صف‌آرایی مهندسان در برابر پزشکان

تا به حال بیشتر گزینه‌های انتخابات ۱۴۰۰ از میان مهندسان بودند. از مهرداد بذرپاش اصولگرا تا اسحاق جهانگیری اصلاح‌طلب و یا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان روحانی.

مهندسان ۱۸سال سابقه اداره دولت در ایران را داشته‌اند. قریب به دو سال در دولت موقت به ریاست مهدی بازرگان و بعد دولت شهید رجایی، هشت سال در دولت میرحسین موسوی و هشت سال هم دولت محمود احمدی‌نژاد.

در سایر موارد روحانیون، اداره کننده دولت بوده‌اند و حالا باید دید آیا پزشکان در دوره بعد به لطف کرونا شانس اداره قوه مجریه را پیدا خواهند کرد و بر رقیبان معندس چیره خواهند شد یا نه.

کرونا، بازیگر جدید انتخاباتی در جهان

البته ممکن است که برخلاف همه این گمانه ها، سرنوشت انتخابات 1400 را نه بحران کرونا که موضوعات دیگری مانند بحران های اقتصادی، تحریم ها و یا حتی رویارویی احتمالی نظامی با آمریکا رقم بزند. با این وجود نباید تردیدی داشت که کرونا، بازیگر جدید در صفحه شطرنج انتخابات خواهد بود.

هم در ایران، هم در آمریکا و هم در بسیاری دیگر از کشورهای جهان، انتخابات با بازیگری جدید روبروست که هرچند کوچک اما قوی است. این موضوع باعث می شود تا فرصت برای حضور سیاستمدارانی در میدان انتخابات فراهم شود که سابقه اجرایی در زمینه نظام سلامت دارند.

فعلا برای پیش بینی آنکه در ایران کدام پزشک می تواند ریست حضور در اتخابات را بپذیرد زود است اما بعید نیست که حتی حسن روحانی برای تداوم دولت خود از هم اکنون به فکر معرفی گزینه ای مانند دکتر نمکی وزیر کنونی بهداشت به میدان رقابت باشد تا اسحاق جهانگیری که برخی می گویند می تواند بدل روحانی برای 1400 باشد.

منبع: خبرفوری