برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید -۱۹ در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است.

تحلیل احتمالی وضعـیت منحنی اپیـدمی مجدد کرونا در استان‌ها+جدول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در ۵ روز اخیر، ابتدا متوسط سهر وزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای روزهای آخر محاسبه شده است. برای تحلیل بهتر، شاخص‌های ۵ روز آخر وارد آنالیز شد.
در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی دارد. در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا، نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است. در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد. در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد. در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد.
با توجه به روند تغییرات مرگ و ابتلا تا روز ۲۳ فروردین، در کلِ کشور روند نزولی در روزهای اخیر دیده میشود. اگرچه در مورد سه استان به نظر میرسد موج جدید اپیدمی شروع شده است. سه استان روند صعودی در مرگ و ابتلا داشتند و چهار استان اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در مورد هفت استان هم ناسازگاری داده اجازه تحلیل درست نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی اپیدمی داشته باشد. البته باید کم شماری موارد و ثبت با تاخیر بیماران به صورت جدی پیگیری شود.//ایسنا