استاد روابط بین‌الملل آمریکایی شیوع کرونا را فرصتی برای ترامپ در راستای فشار بر ایران دانست و گفت: بعید به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ حمایت گسترده‌ای را در بین مردم آمریکا پیدا کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره شیوع کرونا و تحریم‌ها در این شرایط پرداخت. 

متیو آنتونی در ابتدا در مورد تحریم در این روزها گفت: براساس قوانین بین‌المللی و اصول اساسی اخلاقی، نمی‌توان از دسترسی مردم به غذا و دارو جلوگیری کرد. ایالات متحده ادعا می‌کند که تحریم‌های این کشور اجازه دسترسی ایران به دارو را می‌دهد، اما مشکل محدودیت معاملات مالی است. شرکت‌هایی که به فروش مواد غذایی و دارو می‌پردازند، بدون نقض قوانین ایالات متحده، نمی‌توانند پرداخت‌های مربوطه را انجام دهند و همین عامل ترس از مجازات آمریکا مانع از معامله با ایران می‌شود.

بعید به نظر می‌رسد سیاست‌های ترامپ حمایت گسترده‌ای را در بین مردم آمریکا پیدا کند

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت آمریکا در دوره‌ای که مردم ایران از بیماری کرونا رنج می‌برند، تحریم‌های بیشتری را اعمال کند. اما این سیاست با رویکرد دولت ترامپ نسبت به سایر کشورها، مانند ونزوئلا که با آن مخالف است، سازگار است که در صورت تضعیف یک کشور در اثر بیماری، فشار بیشتری را اعمال کند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد که سیاست‌های ترامپ بتواند حمایت گسترده‌ای را در بین مردم آمریکا پیدا کند. حدود بیست و پنج سازمان و افراد حقیقی و نهادهای ضدجنگ خواهان کاهش تحریم‌ها به مدت ۱۲۰ روز شده‌اند.

دشمنی ترامپ با دولت ایران در شرایط همه‌گیری کرونا کم نشده است

وی همچنین به نامه سیاستمداران آمریکایی به ترامپ برای کاهش تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: چندین سیاستمدار آمریکایی بیانیه‌ای صادر کردند و از دولت ترامپ خواستند که تحریم‌هایی را که اثر قابل ملاحظه‌ای بر بخش‌های عمده اقتصاد ایران از جمله بخش‌های بانکی و نفتی داشته است را متوقف کند.

متیو آنتونی عنوان کرد: امضاکنندگان عمدتاً شخصیت‌های سیاسی دموکرات مانند سناتورها برنی سندرز و الیزابت وارن بودند. جو بایدن - نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آتی - همچنین در مورد سیاست تحریم‌ها اظهاراتی کرد اما طبق گزارش رسانه‌ها پیشنهاد وی بسیار ضعیف‌تر از آنچه به نظر می‌رسید، بود. او فقط آنچه را که قبلاً می‌دانستیم مجدداً تأکید کرد و گفت که تحریم در مورد مواد غذایی، کالاهای بشردوستانه، تجهیزات پزشکی یا محصولات دارویی نباید اعمال شود. وی خواستار لغو یا کاهش تحریم‌ها به خودی خود نبود. وی صدور مجوز برای شرکت‌هایی که دارو و وسایل پزشکی تولید می‌کنند و می‌توانند به مبارزه با ویروس کمک کنند را تایید کرد اما به محدودیت‌های بانکی اشاره‌ای نکرد.

وی افزود: نتیجه اصلی که می‌توان  گرفت این است که دشمنی در برابر دولت ایران در دولت ترامپ در شرایط همه‌گیری کرونا کم نشده است. برعکس، به نظر می‌رسد مقام‌های ترامپ برای افزایش فشار بر ایران مصمم هستند، حتی اگر مدیریت آنها در مورد این بیماری در ایالات متحده ناکافی و ناموفق بوده باشد.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا گفت: با این حال، همدردی‌های مردمی برای مردم ایران وجود دارد که از طریق فراخوان‌ها برای کاهش یا لغو تحریم‌ها برای کمک به مقابله با کرونا ویروس ابراز می‌شود، اما به احتمال زیاد به تنهایی موفق نخواهد بود.