فارس/ سخنگوی وزارت خارجه در پی مسائل پیش آمده که به لغو پرواز امروز از ایتالیا به تهران منجر شد، گفت که رایزنی‌ها با وزارت بهداشت و ایران ایر برای انجام یک پرواز دیگر از رم و ۲ پرواز از میلان به تهران در حال انجام است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پی درخواست تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل ایتالیا در پی شیوع کرونا در این کشور، تلاش‌هایی از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت ایران در رم برای فراهم کردن زمینه بازگشت این افراد صورت گرفت.
در همین خصوص و با هماهنگی‌های انجام شده یک پرواز در روز چهارشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه برقرار و اقدام به انتقال اولین گروه از دانشجویان به کشور کرد که به دلیل رفتارهای نامناسب برخی از مسافران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات مربوط به قرنطینه سفارت ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که براساس تصمیم مسئولان بهداشت کشور، پرواز امروز (جمعه) ایران ایر به همین دلیل لغو شده است.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه‌‌هایی که به همین منظور در این مدت منتشر کرد از هموطنان درخواست کرده بود که فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت‌ بیماری‌ها تهیه شده را تکمیل کنند.

سفارت ایران در رم در اطلاعیه‌‌ای که ۲۵ فروردین ماه منتشر کرده بود خطاب به هموطنانی که قبلا اسامی و مشخصات خود را اعلام کرده بودند اعلام کرده بود که جزییات پرواز پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی تهیه بلیط از طریق دفاتر رسمی ایران ایر در رم و میلان اعلام خواهد شد و تاکید کرده بود که همه هموطنانی که عازم ایران هستند لازم است فرم اطلاعات بهداشتی که در کانال تلگرامی سفارت پیوست شده را تکمیل و امضا کرده و در مبادی ورودی کشور تحویل دهند.

همچنین این سفارتخانه ۲۷ فروردین ماه در اطلاعیه‌ای دیگر از هموطنانی که اقدام به خرید بلیط پرواز روز جمعه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ از رم به مقصد تهران کرده بودند نیز درخواست کرده بود که در اسرع وقت نسبت به تکمیل فرم ویژه مسافران شامل اطلاعات مراقبت بیماری افراد ورودی به کشور که از سوی وزارت بهداشت و مرکز مدیریت‌ بیماری‌ها تهیه شده، اقدام کنند. این سفارتخانه همچنین تاکید کرده بود که تکمیل این فرم صرفا برای هر کدام از مسافرانی که برای این پرواز بلیط خریداری کرده یا طی روزهای باقیمانده خواهند کرد، الزامی است.

به گزارش فارس، سفارت ایران در ایتالیا در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۲۸ فروردین ماه در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد: متاسفانه علی رغم تاکید مکرر این سفارت مبنی بر لزوم رعایت کامل مقررات بهداشتی از سوی مسافران پروازهای اضطراری به تهران، در پرواز روز جاری بی توجهی برخی عزیزان دانشجو، مشکلاتی را برای مسافران و عوامل خدمتگزار ستاد ملی مبارزه با کرونا فراهم آورد به شکلی که ادامه پروازهای اضطراری را با مشکل جدی مواجه ساخته است. با عنایت به تلاش همه عوامل خدمتگزار برای فراهم آوردن زمینه سفر ایمن و سالم برای خود و خانواده عزیزان مجددا و موکدا اعلام می‌کند، کلیه مسافران پروازهای اضطراری ملزم به رعایت کامل مقررات وزارت بهداشت،درمان و آمورش پزشکی و ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله تعهد به قبول اعمال قرنطینه مطابق با تصمیم وزارت بهداشت و بر اساس فرم تکمیل شده می‌باشند.