العالم نوشت: کارشناسان سیاسی می گویند که رویارویی اخیر آمریکا و ایران در آبهای خلیج فارس، در واقع تلاشی از سوی ترامپ برای برانگیختن بحرانهای منطقه ای به منظور منحرف کردن افکار عمومی کشورش از بحرانهای داخلی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناسان نظامی بر این باورند که منطقه خلیج فارس، آکنده از کشتی ها و بویژه کشتی های ایرانی و آمریکایی است و طبیعی است که ایران گشتی های های خود را در منطقه به حرکت درآورد.

برخی از اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا تاکید می کنند که آمریکا به فکر هیچ گونه رویارویی در خلیج فارس نیست؛ زیرا آمریکا هیچ منفعتی در رویارویی با ایران در این منطقه ندارد.

برخی کارشناسان مسائل راهبردی اما بر این باورند که آنچه که در آبهای خلیج فارس روی داد دارای ابعاد تاکتیکی و راهبردی است، از لحاظ تاکتیکی ترامپ به ایجاد بحرانها نیاز دارد تا افکار عمومی را از بحران کرونا در کشورش منحرف سازد. از لحاظ راهبردی نیز امریکا در تلاش برای تسلط بر آبهای بین المللی است و این امر فقط مربوط به آبهای خلیج فارس نیست.

کارشناسان نظامی می گویند که امریکا می داند که ایران قوی ترین نیروی دریایی در منطقه خلیج فارس است و به دنبال جنگ با ایران در این منطقه نیست؛ اما در عین حال نمی خواهد که ایران این منطقه را تحت کنترل خود داشته باشد.

کارشناسان راهبردی تاکید می کنند که امریکایی ها شانس خود را در خشکی و دریا امتحان کردند و قادر به مقابله با ایران نبودند. نیروی دریایی ایران دارای موشکهایی با برد 700 کیلومتر است بدین معنا که ایران می تواند اماکنی در دریا که امریکا برای تسلط بر آنها از باب المندب تا آبهای دریای عمان برنامه ریزی می کند، هدف قرار دهد.

کارشناسان نظامی اما می گویند که بیانیه صادره از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک بیانیه حکیمانه و بازدارنده است و از موضع قدرت بیان شده است. کارشناسان بر این باورند که ملوان سپاه پاسداران که با انگشت خود به صورت تهدیدآمیز به ملوانان امریکایی اشاره کرد ترس و وحشتی در دل آنها انداخت زیرا ایرانی ها در منطقه خود دریانوردی می کنند و امریکایی ها در این منطقه فقط یک غریبه هستند.

برخی اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا تاکید می کنند که فروپاشی اقتصادی امریکا و تمام جهان به سبب تغییرات سیاسی در سیاست خارجی است و جایگاه امریکا در عرصه بین المللی تغییر خواهد کرد.

برخی کارشناسان نیز می گویند که شکست ترامپ در تحقق اهداف سیاسی اش و نیز شکستش در سیاستهای اقتصادی سبب شد تا در عرض دو ماه انرژی و توان کشور را هدر دهد.

کارشناسان نظامی اما بر این باورند که ایران نیز مانند آمریکا دچار بحران کرونا است؛ اما تفاوت میان آنها در این است که ایران همچنان به توسعه قدرت وتوان خود ادامه می دهد.