رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشری که بین کشور‌های اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.

لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی/ پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه‌قضاییه در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: توفیقی است که در جمع عزیزان فعال در حوزه دفاع از حقوق بشر شرکت می‌کنم و از مسؤولین محترمی که در خارج از کشور امروز سخنرانی کردند و دغدغه‌های خود را در مورد حقوق بشر مطرح کردند، از جمله آقایان فائق زیدان رئیس دادگاه عالی عراق ، وزیر خارجه ونزوئلا، وزیر حقوق بشر پاکستان و وزیر اوقاف سوریه تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی گفت: حقوق بشر از نگاه ما که مبتنی بر دین است، نشأت گرفته از کرامت انسانی و حقوق انسانی می باشد که از جانب خداوند بر بشریت ارزانی داشته شده است و هیچ کس حق تضییع این کرامت و حقوق را ندارد. از سوی دیگر مبنای حقوق بشر غربی مبتنی بر قرارداد است که البته آنچه را هم که قرارداد می‌شود، انجام نمی‌دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اجرایی کردن و ضمانت اجرایی یافتن اعلامیه حقوق بشر که میان کشورهای اسلامی در مصر منعقد شد، اظهار کرد: از جمله ضمانت‌های اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی می باشد که این دادگاه ناقضان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند و مردم دنیا بفهمند کسانی که نقض حقوق انسان می‌کنند، مورد مواخذه و برخورد قرار می‌گیرند.

وی گفت: مگر می شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور دیگر ترور کنند  و مورد مواخذه قرار نگیرند؟ این مسأله حتما باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مطرح شود و عاملان آن مورد محاکمه قرار گیرند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع تروریسم اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: حتما باید عاملان تروریسم اقتصادی که عرصه را برای بسیاری از مردم دنیا تنگ کرده اند و در لبنان با محاصره اقتصادی برای مردم این کشور مشکل ایجاد کردند و در یمن نیز مردم را در سختی قرار داده‌اند، برخورد شود و آنها مورد محاکمه قرار گیرند. شرایط یمن که با اقدامات تروریستی به سرکردگی آمریکا و امتداد راهبردی آن در منطقه یعنی سعودی به وقوع پیوسته است، دل هر انسان منصفی را به درد می آورد؛ لذا ضرروی است عاملان این امر مورد محاکمه قرار گیرند و در یک دادگاه بین المللی به این تضییع حقوق انسان‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به ضرورت استمرار نشست‌های حقوق بشری برای تبدیل مصوبات آنها به ضمانت اجرایی گفت: محاکمه سردمداران استکبار جهانی و نظام سلطه که با قدرت و نفوذ خود در حال تضییع حقوق انسانها هستند، امری شدنی است؛ همانطور که داعش که ساخته دست آمریکا و انگلیس و  صهیونیست‌ها بود، با مجاهدت امثال حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و بسیاری از نیروهای دل داده به خدا مضمحل شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه دشمن را عصبانی کرده است، گفت: امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف تر است؛ همانطور که مشاهده شد، تلاش های این رژیم برای اعمال مجدد تحریم های تسیلحاتی علیه ایران به یک افتضاح برایش انجامید.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: ماه‌ها تلاش می‌کنند که یک تحریم تسلیحاتی برای ایران مجددا به تصویب برسانند؛ آنچه که نتیجه شد افتضاح آمریکا در دنیا و جلوی چشم همگان بود.  

وی افزود: مگر ممکن بود مردم یمن سال‌ها با شکم گرسنه و با محرومیت اینگونه برای دفاع از کرامت انسانی و حقوق انسان بایستند؟ این موضوع از نظر خیلی‌ها شاید امکانپذیر نبود؛ ولی اتفاق افتاد و مقاومت و ایستادگی مردم یمن برای همه عالم زبانزد شد.

رئیس قوه قضائیه اخلاقی که جریان حقوق بشر غربی به دنبال آن است را اخلاقی انتفاعی عنوان کرد که بر اساس آن اگر به دیگران احترام می‌گذارد و اسم از مردم دیگر می‌برد، برای حفظ منافع است.

آیت الله رئیسی افزود: نتیجه این حقوق بشر و این سیاست ورزی، تضییع حقوق انسان‌ها، افزایش کلاهک‌های هسته‌ای، هفتاد سال ظلم به مردم فلسطین و این همه ظلم‌هایی است که در دنیا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اتفاقی در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک‌کش‌ها رابطه برقرار کردند، چهره ارتجاع عرب را روشن کرد. پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است. با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آنها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آنها برملاتر شد. نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: کسانی که از حقوق عامه (حق آب، خاک و محیط زیست) دفاع می‌کنند مدافع حقوق انسان هستند. امروز کسانی که از عدالت، حق خواهی، ایمان و آزادی انسان دفاع می‌کنند طرفدار حقوق انسان هستند.