عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس تاکید دارد باتوجه به بدعهدی های اروپا در راه اندازی کانال اینستکس، دریافت وام صندوق بین المللی پول از این کانال اجرایی نخواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدعلی پورمختار  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه رئیس بانک مرکزی کانال اینستکس را مسیری مناسب برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول عنوان کرده است تا به ازای آن داور و مواد غذایی دریافت شود، گفت: کانال مالی اروپا مسیر خاص و محدود است که توسط سه کشور اروپایی ایجاد شده و بیش از یک سال است که راه انداز آن را به تاخیر می اندازند، در واقع اینستکس کانال انتقال چول است بنابراین تفاوتی نمی کند که دراین کانال چه چیزی خریداری می شود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: صندوق بین المللی پول ساختاری مستقل دارد و وام ها را مستقیما دراختیار کشورها قرار می دهد، از سوی دیگر چون ایران وام مذکور را برای مقابله با کرونا تقاضا داده است، این بیماری آثار اقتصادی، بهداشتی و سلامتی داشته است بنابراین باید دید دولت و بانک مرکزی در زمان درخواست وام از صندوق دقیقا وام را برای چه امری عنوان کرده اند.

وی تاکید کرد: هزینه کرد وام صندوق بین المللی درمواردی است که اعلام کردیم، بنابراین نمی توانیم برای تهیه دارو وام بگیریم اما برای تقویت و جبران خسارت اقتصادی صنوف هزینه کنیم، باید بانک مرکزی توضیح دهد با چه عنوانی تقاضای وام داده است.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه کانال اینستکس کارآیی نداشته و نیتی هم برای اجرایی شدن آن دیده نشده، اظهار داشت: در طول یک سال و خورده ای گذشته کشورهایاروپایی زمینه فعال شدن این کانال را فراهم نکردند، بااین حال برای ایران مهم نیست وام از چه کانالی در ختیار دولت قرار می گیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: با این حال باتوجه به بدعهدی های اروپایی ها در راه اندازی کانال مالی، این احتمال و نگرانی وجود دارد که دسترسی به وام صندوق از طریق کانال اینستکس با تاخیر یا هرگز انجام نشود، چرا که در مدت زمان مذکور حتی یک یورو هم دراین کانال جابجا نشده است و به نظر می رسد دریافت وام از کانال اینستکس اجرایی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس کل بانک مرکزی کشور از صندوق بین المللی پول خواست وام را از طرق کانال اینستکس به ایران بدهد چرا که شرکت ها در این کانال می توانند در ازای دریافت پول به ایران مواد غذایی و دارویی بدهند.