گزارشگر ارشد روزنامه فرانسوی فیگارو موفقیت ایران در پرتاب ماهواره نور-1 را ستود و اعتراف کرد: "ایرانی ها به یک رکورد فنی دست یافته اند که تنها شمار اندکی از کشورها آن را در اختیار دارند."

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: ژرژ مالبرونو، گزارشگر ارشد روزنامه فیگارو و متخصص در مسائل خاورمیانه روز جمعه، در صفحه توئیترش به بررسی ابعاد موفقیت ایران در پرتاب ماهواره "نور 1" پرداخت.

این تحلیل که در حساب توئیتری روزنامه فیگارو، قدیمی ترین روزنامه فعال در کشور فرانسه نیز باز نشر یافت، به دستاوردهای این موفقیت برای ایران اشاره کرده و نوشته، " نور 1، یک ماهواره اپتیکی یا جاسوسی است که قادر به تصویر برداری و رصد می باشد. هر چند عمر آن از ماهواره های زمین-ایستگاهی کمتر می باشد ولی می تواند از پایگاه های نظامی و مرکز هسته ای دیمونای اسرائیل عکس بر داری کند."

این گزارشگر ارشد روزنامه فیگارو به نقل از یک کارشناس نظامی افزود: "ایران به لطف همین ماهواره می تواند کاری کند که اسرائیل در مقابل این کشور انجام می دهد. ظرفیت و توانایی قراردادن یک ماهواره در مدار، خود عملی پیچیده است."

مولف کتاب های"سالهای صدام" و "خاطرات جرج حبش"، در ادامه بیان داشته است: "بنابراین ایرانی ها موفق شدند تا یک چالش فنی را در مورد پرتاب موشک و قرار دادن ماهواره در مدار بالای 360 کیلومتر پشت سر بگذارند."

به گزارش ایرنا، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور توسط ایران، بازتاب گسترده ای در رسانه های فرانسوی داشته است. در دفعات قبلی که به دلایل فنی یا لجستیکی، ایران در پرتاب چندا موفق عمل نکرده بود این رسانه ها به بزرگ نمایی عدم موفقیت های آن در این زمینه پرداخته بودند اما با موفقیت غیرقابل انکار پرتاب ماهواره بر "قاصد" و در مدار قرار گرفتن "نور1" ، آنها ناگزیر به اعتراف به اوج توانایی های فنی و نظامی جمهوری اسلامی ایران شده اند.

نیروی هوایی آمریکا هم قرار گرفتن ماهواره "نور 1" در مدار را تایید کرده است.