چرا روحانی مستندات خود را از عذرخواهی دیوان محاسبات ارائه نمی‌کند؟

مستندات رئیس جمهور برای تنویر اذهان کجاست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افکار عمومی منتظر پاسخ به این 2 سوال است که «چرا روحانی به گزارش تفریغ بودجه 97 حمله می‌کند؟ و دوم و مهمتر اینکه چرا رئیس دولت دوازدهم جهت تنویر اذهان مستندات خود را از عذرخواهی عادل آذر ارائه نمی‌کند؟
گروه سیاسی خبرگزاری فارس: روز گذشته اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در پاسخ به ادعای عذرخواهی عادل آذر رئیس دیوان محاسبات که از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم مطرح شده بود، گفت: موضوعی دال بر اینکه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را پس گرفته باشد وجود ندارد.
روز چهارشنبه بود که حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: «یک بنده خدایی گزارش اشتباهی داده است که خود مؤلف فهمیده اشتباه کرده و آمده عذرخواهی کرده است اما باز شما دنبال آن اشتباه افتاده‌اید».
این تمام اظهارات روحانی در قبال گزارش تفریغ بودجه ۹۷ نبود، رئیس‌جمهور 27 فروردین هم در واکنش به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ نه تنها دستوری بابت برخورد با متخلفین واگذاری ها نداد بلکه اعلام کرد:
«نظارت باید، نظارت عام باشد، نه همه دستگاه نظارت را بگذاریم در یک دستگاه و بقیه دستگاه را فراموش کنیم ...
یک سازمان نظارتی قبل از اینکه گزارش تهیه کند مگر با مسئولین مربوطه دولتی قهر است؟
این گزارش را که خود مسئولین دولتی به او دادند با اینها صحبت کند بگوید من می‌خواهم گزارش دهم ...
درباره ارز، آن بخشی که من شنیدم، آن بخش‌ صد در صد غلط بود.

آن بخشی که من شنیدم، کاملاً بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشوراست ...

این خیلی برای ما بد است که یک دستگاه نظارتی حرفی بزند و آن حرف منطبق نباشد.»

در پی غلط خواندن این گزارش رئیس دیوان محاسبات طی بیانیه ای اعلام کرد: «گزارش تفریغ بودجه ۹۷ به صورت خیلی محرمانه با جزئیات به رئیس‌جمهور محترم منعکس شده بود چرا تا زمان قرائت گزارش هیچ‌ تردیدی به صحّت محتوا یا ارقام این گزارش وارد نکردند، ولی به محض اطلاع‌رسانی عمومی، ادعا کرد همه چیز صددرصد غلط است». 

b6waEuK8I5cM

حکایت متفاوت واکنش دولت به گزارش تفریغ بودجه

عموماً دولت در قبال گزارش‌‌های تفریغ بودجه موضع سکوت داشته اما در مورد گزارش تفریغ سال ۹۷ حکایت متفاوت بود؛ ابتدا با ادعای دروغ بودن و بعد با ادعای عذرخواهی ادامه پیدا کرد، هر چند دیوان محاسبات در بیانیه ای اظهارات خود را مستقلاً اعلام کرد اما دولت هنوز گزارشی از اقدامات خود در قبال تخلفات در اجرای بودجه 97 که برگرفته از خود آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های دولتی به بازرسان دیوان محاسبات است، نداده است.

دوشنبه اول اردیبهشت، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه «پس ارسال گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور از عدم نشست کارشناسان این دیوان با دولتمردان شکایت کرده و آن را به قهر تعبیر کرده بود در حالی که عادل آذر در بیانیه دو روز گذشته خود از ارائه نامه ای خبر داده بود که طی آن در ۶ اسفند این گزارش به رئیس جمهور با ریز تخلفات داده شده است»، گفت: بله، این نامه به رئیس جمهور ارسال شده بود.

ربیعی ادامه داد: اظهارات عادل آذر متناقض با آنچه بیان شد، نیست. وی توضیح داد که نامه‌ای داده و درست هم گفته است. 

تأیید به موازات ابراز بی‌اطلاعی 

هر چند رئیس جمهور گزارش تفریغ در بودجه ۹۷ را دروغ خواند و نسبت به عدم اطلاع دولت از گزارش تفریغ توسط دیوان اعتراض کرد اما علی ربیعی به صراحت نامه عادل آذر به روحانی را تایید کرد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز در مورد گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات کشور گفت:

«بخش اندکی از محتوای این گزارش قبلا در قالب یک پرونده با گزارش سازمان بازرسی و ضابطان قضایی در دادستانی تهران تشکیل شده و در مورد تعدادی از این افراد جرائمی اثبات و رای صادر شده و متهمان در حال گذراندن مجازات هستند و البته بخشی هنوز منتهی به صدور رای نشده و در مسیر صدور رای قرار دارد. باید در مورد محتوای گزارش بررسی شود و داوری در انتهای آن انجام خواهد گرفت و با جدیت و تمام توان ان را رسیدگی و نتیجه را به مردم اطلاع می دهیم».

YvZiL9fXKkaW

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم و رویه همیشگی در برابر نقدها

به نظر می‌رسد رئیس دولت یازدهم و دوازدهم، رویه معمول خود در قبال منتقدان را در قبال دیوان محاسبات هم به کار گرفته است اما نکته اینجاست که در داستان رفت و برگشتی دولت و دیوان محاسبات نشان می‌دهد نه تنها در این دوره بلکه در هیچ مقطعی از دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گزارش‌های تفریغ به پذیرش مفاد آن‌ها توسط دولت در موارد تخلف منجر نشده است،‌ در حالی که عمده گزارش‌های ارسالی به کارشناسان دیوان از سوی خود سازمان ها و وزارتخانه‌های دولتی ارسال می شود که دارای نتیجه ای با دو حالت است، یا دولت، خود، آمار غلط داده و یا گزارش نهایی دیوان حاصل تخلفات خود دولت است.

و نکته دیگر، اینکه به گفته سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس هیچ دستگاهی در مسیر ارسال گزارش دیوان محاسبات به مجلس،‌ نمی‌تواند گزارش جدیدی را جایگزین گزارش قبلی خود کند چرا که دیوان گزارش جدید را نمی‌پذیرد، به این علت که باید اطلاعات را در مهلت قانونی خود به دقت مورد ارزیابی و صحت و سقم آن را بررسی کرده و پس از آن گزارش مربوطه را به صحن علنی مجلس ارسال کند.

حال،‌ افکار عمومی منتظر پاسخ به این 2 سوال است که «چرا روحانی به گزارش تفریغ بودجه 97 حمله می کند؟ و دوم و مهمتر اینکه چرا رئیس دولت دوازدهم جهت تنویر افکار مستندات خود را از عذرخواهی عادل آذر ارائه نمی‌کند؟