عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: رفتار اروپایی ها در قبال ماهواره نور نیز مانند سایر اقداماتشان است، از نظر حقوقی ادعای نقض قطعنامه یا برجام پذیرفته نیست چرا که سازمان ملل و کشورهای دیگر ۱+۵ این ادعا را نپذیرفته و یا رد می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید علی ادیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به واکنش کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به پرتاب ماهواره نظامی "نور" ایران گفت: مثلث پیوسته به آمریکا همیشه مواضع بین المللی و خاورمیانه آمریکا را پیاده می کنند، تجربه قرن اخیر هم دلالت بر این مسئله دارد.

وی ادامه داد: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس پادوهای بین المللی آمریکا در عرصه های منطقه ای و بین المللی هستند، اغلب مواقع هر آنچه کاخ سفیر دیکته می کند آنها پیاده می کنند و بر اساس آن همصدا می شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس تاکید کرد: در بحث پرتاب ماهواره نور، این سه کشور دقیقا با ترامپ همصدا شدند و به عنوان بلندگوی سیاست های بین المللی آمریکا صحبت می کنند که این امر عجیبی نیست.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در همه مسائل و برای جا انداختم مجموعه راهبردهای خود نوعی تقسیم کار دارند این کشورها ها هم آوایی و حدت رویه دارند ممکن است در ظاهر اختلاف دیدگاه داشته باشند اما در عرصه عمل همانند هم عمل می کنند برجام نمونه بارز این همکاری آنها است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی ها تلاش کردند در قالب اینستکس عمل کنند اما عملا در زمینه برجام حتی زمانی که حضور داشتند اقدامی انجام نمی داند.

ادیانی درادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: رفتار اروپایی‌ها در قبال ماهواره نور نیز مانند سایر اقداماتشان است، از نظر حقوقی ادعای نقض قطعنامه یا برجام پذیرفته نیست چرا که سازمان ملل و کشورهای دیگر 1+5 این ادعا را نپذیرفته و یا رد می کنند.

وی با اشاره به همصدایی مثلث پادوی آمریکا در دنیا بیان داشت: این همراهی سه کشور با آمریکا در زمینه پرتاب ماهواره ایران نشان دهنده آن است که زولف این سه کشور بیش از گذشته به آمریکا گره خورده است و می توان پیش بینی کرد به بهانه پرتاب ماهواره باثت های دیگری را نشان دهند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به ضعف عملکردی دولت‌های غرب در برابر مدیریت ویروس کرونا گفت: این ویروس دولت‌هایی که مدعی اقتصاد برتر دنیا بودن را با خاک یکسان کرد و افکار عمومی با پوشالی بودن هیمنه آنها رو به رو شدند از این رو انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا برای خوراک افکار عمومی داخلی کشورشان و جبران مافاد کرونا به پرتاب ماهواره ایران انتقاد می کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پرتاب ماهوار نور گام اول در حوزه حضور مقتدرانه ایران در حوزه فضا است، اظهار داشت: این تازه گام اول بحث فضایی با حضور مقتدرانه ایران در حوزه فضا است قطعا دانشمندان ما، فرزندان برومند این کشور، نهادهای غیرتمند و علاقه مند به اقتدار ملی برنامه ها، راهبرد ها و گام های جدی تر را در دستور کار دارند که به اقتضای زمان و مرحله به مرحله رو نمایی می شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، انگلیس، آلمان و فرانسه پس از پرتاب ماهواره نور به فضا در بیانیه های جداگانه ادعا کردند که این اقدام ایران خلاف قطعنامه 2231 سازمان ملل است.