درحالی که آمریکا دیروز معافیت واردات گاز و برق از ایران را برای عراق به مدت یکماه دیگر تمدید کرد همزمان از تلاش‌هایش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که بناست ابتدای پاییز پیش رو خاتمه یابد سخن میگوید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: ترامپ در حالی که بشدت درگیر بحران کرونا، نفت و تعطیلی بخش قابل توجهی از اقتصاد آمریکاست بنظر میرسد تمدید معافیت واردات گاز و برق به عراق از ایران را با چند هدف تعقیب می‌کند اول آنکه در شرایط سخت کرونا و درگیری ملت عراق با این معضل و با عنایت به نیاز شدید مردم عراق به مقولات یاد شده از یکسو و تشدید جو ضد آمریکایی در عراق بویژه بعد از حمله به فرودگاه بغداد، نقض حاکمیت عراق و بالاخره به شهادت رساندن تنی چند از فرماندهان مورد علاقه و اطمینان ملت عراق از دیگر سو، نمیخواهد بر آتش شعله ور مخالفت با حضور کشورش در عراق باصطلاح بنزین بپاشد. دوم آنکه در آستانه فصل گرما و در شرایط شکل گیری دولت جدید در عراق ترامپ بر آن است تا حکومت جدید عراق را وامدار خود سازد و بالاخره اینکه حقیقت میدان ترامپ را بشکلی ویژه به این باور رسانده است که چاره ای جز معاف کردن عراق از تحریم های ایران ندارد او بخوبی می داند که اعمال چنین تحریمی بدلیل همسایگی دو کشور ومیزان و حجم بالای تعاملات ایران وعراق بهیچ وجه شدنی نیست.

- در خصوص تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران نیز ترامپ بخوبی میداند که این سناریو حتما و حداقل بدیوار بلند مخالفت چین و روسیه در شورای امنیت برخورد خواهد کرد و لذاست که علی رغم تاکید بر این سیاست از تلاشی جدید برای راهیابی مجدد به توافق هسته ای سخن میگوید. در محاسبه ترامپ، آمریکا با حضور مجدد در برجام میتواند از یکسوراه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را هموار کند، از دیگر سو تحریم های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند و بالاخره وپس از عملیاتی کردن این دو تصمیم کلیت برجام را باطل کند. همه این محاسبات در حالی است که از سویی هیچ راه بازگشتی برای ترامپ الا رفع کامل تحریم های آمریکایی به توافق هسته ای وجود ندارد و از دیگر سو عقلانیت سیاسی حکم میکند که سیاستمداران عاقل ازیک سوراخ دوبار گزیده نشوند.

- در همین حال مبادرت آمریکا به برگزاری مانور دریایی در دو جزیره عربستان و در هفته گذشته درحالی با واکنش تند ایران مواجه شد که پیش ازان ناوآمریکایی درخلیج فارس اخطارهایی شدید از قایقهای ایرانی دریافت داشته بود. هضم این اخطارها آنچنان بر ترامپ سنگین آمد که اعلام کرد به نیروی دریاییش دستور داده است هرمزاحمتی!!! از ناحیه قایق های ایرانی را با شدت و معطوف به نابودی مهاجمان ایرانی پاسخ گویند. جمله این واکنش‌ها حکایت از این دارد همه آنچه این روزها از ترامپ در مواجهه با ایران و تهدید جمهوری اسلامی سر میزند فی الواقع گونه ای فرار به جلو برای پرهیز از مواجهه با این واقعیت است که تحریم‌ها بعد از دو سال نتوانسته ایران را از پای در آورد و او بایستی برای حضور در انتخابات پیش رو حداقل در خصوص ایران رضایت افکار عمومی آمریکا را بنحوی خارج از سیاست‌های دشمنانه قبلی جلب کند.