احتمال تشکیل «شورای رهبری اصلاحات»/ مجمع عالی اصلاح‌طلبان دوباره به جریان افتاد

رهبری اصلاح طلبان شورایی می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیشنهاد تشکیل شورای رهبری اصلاحات به رئیس دولت اصلاحات داده شده است. در این پیشنهاد تأکید شده از این پس رهبری جریان اصلاحات بر عهده این شورای مشورتی قرار بگیرد.
حوزه احزاب خبرگزاری فارس- پس از شکست 30 بر صفر اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه، گسل‌ اختلاف بین اصلاح‌طلبان نیز فعال شده و در همین زمینه، انتقاداتی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و محمدرضا عارف رئیس این شورا، موجودیت جریان اصلاحات و رهبری رئیس دولت اصلاحات از سوی برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب مطرح شده است. 
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اخیرا گفته است که اصلاح‌طلبان باید ناکارآمدها را کنار بگذارند و درباره رهبری خاتمی بر جریان اصلاحات نیز تأکید کرده بود که «نه آقای خاتمی چنین ادعایی داشته‌اند که رهبری مجموعه جریان اصلاحات هستند و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری این جریان توافق کردند».
او تصریح کرده بود که «آقای سیدمحمد خاتمی مورد احترام همه گروه‌های اصلاح‌طلبی است، اما جریان اصلاحات که فاقد رهبری رسمی و تشکیلاتی است به سازماندهی و رهبر نیاز دارد؛ آیا به‌واقع آقای خاتمی اصلاحات را رهبری می‌کنند؟ این‌که زمانی در جریان انتخابات یا در مسئله و حوزه دیگری ایشان اظهارنظر نکنند و همه به نظر ایشان احترام بگزارند به‌معنای رهبری نیست. رهبری یعنی ورود به مسائل، مدیریت و ساماندهی آنها.»

صادق زیباکلام تئورسین جریان اصلاحات نیز در گفت‌وگویی که اخیراً داشته، مشابه سخنان کرباسچی را به زبان آورده و گفته بود: «‌از 29 اردیبهشت 96 تا به امروز بیشترین انتقادات و حملات گزنده را من از آقای روحانی کرده‌ام، این یعنی داشتن یک استراتژی، شما می‌گوئید که اینها در آبان 98 چکار کردند؟ من می‌گویم شما از آقای خاتمی و رهبری اصلاح‌طلبان یک سؤال ساده کنید که ما 24 میلیو ن نفری که آمدیم رأی دادیم، آقای روحانی در مقابل مطالبات ما چه گامی را در این سه سال برداشته است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد؟»

او همچنین در این گفت‌وگو، یکی از معایب جریان اصلاحات را رهبری آن دانسته و گفته بود که ما 22 سال است که رهبری نداشته‌ایم. ما یک شخصیت وجیه‌المله که نمی‌توانیم رهبری کنیم. زبان من مو درآورد که من گفتم باید یک جمع 15 نفره را که در آن دموکراسی باشد به عنوان رهبری اصلاحات مشخص کنیم.»

پیگیری خبرنگار فارس حکایت از این دارد که اعتراضات باعث شده تا پیشنهاد تشکیل شورای رهبری اصلاحات به رئیس دولت اصلاحات داده شده است. در این پیشنهاد تأکید شده که از این پس رهبری جریان اصلاحات بر عهده این شورا چندنفره قرار بگیرد.

خبرنگار فارس همچنین کسب اطلاع کرده که قرار است شورای رهبری جریان اصلاحات تا تشکیل مجمع عالی اصلاح‌طلبان که قبلاً از آن به عنوان پارلمان اصلاحات یاد می‌شد، مسکوت و تصمیم‌گیری نهایی درباره آن، پس از تشکیل مجمع عالی اصلاح‌طلبان که 80 درصد از اعضای آن را احزاب اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند، صورت بگیرد.

پیشنهاد شده است که افراد عضو شورای رهبری اصلاحات به مجمع عالی اصلاح‌طلبان معرفی شوند و هر یک از افراد به معرض رای اعضای مجمع عالی اصلاح‌طلبان گذاشته و پس از رای اکثریت در شورای رهبری اصلاحات عضویت یابند.

در پیشنهاد اولیه شورای رهبری جریان اصلاحات، اسامی افرادی همچون موسوی خوئینی‌ها، سیدمحمد خاتمی، عبدالله نوری، محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی لاری و سعید حجاریان به چشم می‌خورد. هنوز ترکیب نهایی شورای رهبری اصلاح‌طلبان نهایی نشده است.

به گزارش فارس، انتقادات به شورای عالی اصلاح‌طلبان پس از عملکرد لیست امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزایش یافته که 5 اردیبهشت ماه عبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس این شورا طی نامه سرگشاده‌ای استعفا و از ضرورت توجه بیشتر به احزاب اصلاح‌طلب سخن گفت.

بسیاری از کارشناسان سیاسی استعفای موسوی لاری را آغازی بر پایان شورای عالی اصلاح‌طلبان که اکنون بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب عضویت خود را در این شورا به حالت خروج و  تعلیق درآورده‌اند، می‌دانند.