تهران- ایرنا- معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستورالعمل پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسم شبهای قدر فردا بعدازظهر اعلام می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرج حریرچی یکشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: تدابیری برای شب‌های قدر امسال اندیشیده شده است و مراسم شب‌های قدر با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حریرچی افزود: در شب‌های قدر امسال این توفیق را نخواهیم داشت که مثل سال‌های قبل به دلیل کثرت مراجعه کنندگان، در مساجد جای سوزن انداختن نباشد. مسئولیت به روحانیون، هیات‌های امنای مساجد و مردم داده خواهد شد تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: فردا بعدازظهر با نظر کمیته امنیتی و اجتماعی نتیجه اعلام می‌شود. البته در مورد اماکن زیارتی فعلا فرصت نیاز است و تصمیم گیری‌ها با تاخیر انجام می‌شود. روز چهارشنبه حجت الاسلام مروی و سایر تولیت‌ها دعوت شده‌اند و موضوع اماکن زیارتی تصمیم گیری می‌شود.

توجه ویژه به شبکه بهداشت

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: شبکه بهداشت در دهه ۶۰ و ۷۰ مبتنی بر جمعیت روستایی تشکیل شد و اقدامات بسیار مهمی اعم از بهداشت کودکان و مادران در شبکه بهداشت اتفاق افتاد. در چند سال اخیر سیستم مراقبان سلامت که برای شهرها طراحی شده، شبکه بهداشت تکامل یافت و حاشیه شهرها و اکثر شهرهای بزرگ پوشش داده شد. امکانات بسیار مناسبی در طرح تحول سلامت برای شبکه بهداشت در نظر گرفته شد.

وی افزود: با حضور دکتر نمکی در وزارت بهداشت، شعار «هر خانه، یک پایگاه سلامت» طراحی و در سه استان به صورت آزمایشی اجرا شد. مقام معظم رهبری با هوشمندی به این نکته تاکید فرمودند که این شبکه بهداشتی و درمانی باید تقویت شود. خواهش ما این است که مردم و ارائه دهندگان خدمت به این موضوع توجه کنند. ارکان اصلی شبکه بهداشت این است که هر فرد، یک مسئول سلامت داشته باشد. در روستاها، این فرد بهورز و در شهرها، مراقب سلامت است.

حریرچی گفت: قدم بعدی این است که ارائه نظام مراقبتی بر اساس نظام ارجاع و منطق باشد و این طور نیست که هر فردی به هر پزشکی که خواست مراجعه کند. این اقدام باید از طریق نظام ارجاع و پزشکی خانواده انجام شود.

غربالگری کرونا وارد مرحله دوم شد

وی اظهار کرد: آمریکا ۴.۵ درصد جمعیت دنیا را دارد و یک سوم پول بهداشت و درمان دنیا برای این ۴.۵ درصد هزینه می‌شود. کرونا نشان داد که چقدر ضعیف هستند؛ زیرا نظام شبکه بهداشت ندارند. تاکنون در دور اول غربالگری کرونا، با ۷۸ میلیون نفر تماس گرفته شد. اگر با کسی تماس گرفته نشده، به این دلیل است که به شبکه بهداشت مراجعه نکرده است. با پویش فشار خون که سال گذشته اجرا شد، مردم به نظام سلامت اعتماد کردند و تلفن همراه افراد در سامانه موجود است. ساعت ۱۲ شب هم اگر به سامانه سیب و ناب و سینا مراجعه می‌کردیم، همچنان بهورز و مراقب سلامت در حال کار بودند و تعداد غربالگری‌ها در حال افزایش بود. در مرحله دوم ۳۲ نفر برای کرونا غربالگری شدند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: تجربه آمریکا، ایتالیا و اسپانیا نشان داد که اتکا به بازار آزاد و بخش خصوصی کافی نیست. وقتی وسایل حفاظتی هم در کشور کم بود، پزشکان و پرستاران ما حمایت کردند. رشته‌های دیگر که هیچ ارتباطی نداشت هم صبح ساعت ۷ به بیمارستان می‌آمدند و به جوانان رشته‌های عفونی اعتماد به نفس می‌دادند.

نگرانی‌ها درباره پاییز امسال

حریرچی در مورد نگرانی‌ها درباره پاییز امسال و همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزا گفت: مقام معظم رهبری هم کاربرد اصلی شبکه بهداشت را برای احتمال وقوع این موضوع در پاییز دانستند. پیش بینی ما و اکثر کشورهای دنیا این است که در نیم کره شمالی، در فصل سرما ویروس‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر سرایت می‌کنند. از طرفی مردم در محیط‌های بسته حضور دارند و تهویه کمتر است و به این ویروس‌ها مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی بعید است که استفاده از واکسن کرونا تا پاییز و زمستان امسال ممکن باشد. البته بسیاری از این موارد پیش بینی است و احتمال می‌دهیم شیوع ویروس کرونا در پاییز و زمستان به شدت اسفند ۹۸ نباشد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برای پاییز امسال تدابیر مناسب اندیشیده شده و ماسک و وسایل حفاظتی و ونتیلاتور پیش بینی شده است. حدود ۴۵۰ تخت آی سی یو و هزار تخت بیمارستانی پیش بینی شده است. همچنین تا آخر سال، ۴۸ بیمارستان راه اندازی می‌شود. در حال حاضر ۴.۵ میلیون ماسک در روز، حدود ۱۴۰ هزار ماسک N۹۵ در روز، حدود ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در روز، حدود ۲.۵ ملیون لیتر مواد ضدعفونی کننده، یک میلیون کیت تشخیصی سرولوژی در روز و هفته‌ای ۱۲۵ هزار کیت PCR در کشور تولید می‌شود. تولید ما به حدی رسیده که در هفته گذشته اجازه صادرات دادیم.

بازگشایی مدارس برای رفع اشکال دانش آموزان

حریرچی اظهار کرد: مدارس از هفته آینده برای رفع اشکال دانش آموزان باز می‌شوند. سیستم آموزشی با استفاده از شبکه «شاد» قسمت عمده آموزش را انجام داده است. برخی دانش آموزان ممکن است از این شبکه استفاده نکرده باشند. همچنین ممکن است برخی دانش آموزان مشکلاتی داشته باشند که مدارس برای رفع اشکال باز می‌شود، اما الزام و اجبار برای حضور دانش آموزان نیست. معلم‌ها و مدیران حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: پروتکل مدارس و رعایت فاصله گذاری قبلا اعلام شده است. در نتیجه قرار نیست کلاس معمولی برقرار شود و فقط برای رفع اشکال است.

محدودیت‌ها تا زمان تولید واکسن کرونا ادامه دارد

معاون وزیر بهداشت گفت: تا زمانی که واکسن کرونا تولید نشود، این محدودیت‌ها در تمام دنیا وجود خواهد داشت. قبل از این‌که خودم مبتلا شوم و به قرنطینه بروم، گفتیم که آمریکا و اروپای غربی دچار این ویروس می‌شوند، اما ما را مسخره کردند. یکی از کشورها را حتی پیش بینی کردیم که در حال حاضر تعداد مبتلای آنها بیشتر از ایران است. تا وقتی دارو و واکسن موثر تولید نشود، باید رعایت‌ها انجام شود.

وحدت دستگاه‌ها در مقابله با کرونا

حریرچی گفت: وحدتی که در ایران در دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا وجود دارد بی نظیر است. همین امروز بلافاصله پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، نماینده تام الاختیار وزارت کشور و رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد حاضر شدند و تدابیری برای مراسم شب قدر چیده شد.

وی ادامه داد: در آمریکا دیروز اوباما گفت که وضعیت مدیریت کرونا در این کشور افتضاح تاریخی است، اما در ایران توانستیم با وحدت نظر به خوبی عمل کنیم.

مقایسه شرایط کرونایی آمریکا، انگلستان و ایران

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: دیروز بسته اول 4 هزار و 200 میلیاردی برای وزارت بهداشت واریز شد. می‌دانیم شرایط سخت است، اما در این شرایط هم انتظار کمک داریم.

وی ادامه داد: آمریکا 4 برابر ایران جمعیت دارد و 114 میلیارد دلار فقط برای سلامت در مورد کرونا اختصاص داده است. انگلستان کمتر از ایران جمعیت دارد و 20 میلیارد دلار اختصاص داده است. در ایران از یک میلیارد یورو که تخصیص داده شد، 5 هزار میلیارد تومان هم برای بیمه بیکاری تصویب شده است.

حریرچی افزود: از سرانه بهداشت و درمان آمریکا به ازای یک نفر، 9 هزار و 869 دلار صرف می‌شود. در انگلستان به ازای یک نفر، 4 هزار و 177 دلار و در ایران به ازای یک نفر، 450 دلار صرف می‌شود. میزان مرگ و میر در آمریکا الان 238 نفر به ازای یک میلیون نفر، در انگلستان 460 نفر به ازای یک میلیون نفر و در ایران 78 نفر به ازای یک میلیون نفر است.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های علمی، ما 75 درصد اپیدمی این دوره را سپری کرده‌ایم و انگلستان 50 درصد و آمریکا 40 درصد را طی کرده است. تعداد تخت‌های آی سی یو در آمریکا 34.7 به ازای صد هزار نفر و این میزان در ایران زیر 10 است. با وجود کمبود امکانات، با همدلی مردم توانستیم بر مشکلات فائق شویم.

مقایسه بیانات رهبر انقلاب با مسئولان سایر کشورها

معاون کل وزارت بهداشت گفت: رییس جمهور آمریکا می‌گوید مواد ضد عفونی کننده و الکل را تزریق کنید یا ماسک نمی‌زند. در انگلستان، نخست وزیر این کشور با بیماران کرونایی دست می‌دهد. رهبر انقلاب در ایران حتی در مورد مسائل دینی هم نظر خود را مطرح فرمودند و سپس گفتند که تابع نظر کارشناسان هستیم.

تعداد بیماران را نمی‌توان مخفی کرد

وی اظهار کرد: دو روز قبل تعداد مرگ‌ها در تهران اعلام و گفته شد که تعداد مرگ در تهران نسبت به دوره مشابه گذشته، هزار و خورده‌ای افزایش داشته است. خیلی افراد پیش بینی چند میلیون بستری و چند صد هزار کشته را می‌کردند. در کل کشور 140 هزار تخت بیمارستانی داریم و نمی‌توان روی این تخت‌ها 280 هزار بیمار خواباند و آن را مخفی کرد. در حال حاضر اکثر تخت‌های بیمارستانی خالی است. ما ده هزار تخت خواسته بودیم که نیروهای مسلح 28 هزار تخت آماده کردند و حتی 10 درصد این موارد هم مورد استفاده قرار نگرفت.