پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حراج پیوسته و ناپیوسته در آموزش بورس به چه معناست ؟ در حراج ناپیوسته قیمت بدون محدوده ی نوسان برای مدت 30 دقیقه ی ابتدایی بازار جهت کشف قیمت بر اساس تقاضا و عرضه صورت می گیرد و بعد از تایید به صورت حراج پیوسته برای معامله در میاید. حتما در سایت بورسکده مطلب آموزش تحلیل تکنیکال بورس را مطالعه کنید.

001

در کادر سبز رنگ اولین مورد بازه ی روز است که بیان می کند قیمت در طول روز تا کجا بالا بوده و تا کجا افت داشته است.

قیمت مجاز محدوده یا دامنه نوسان(همان سقف و کف قیمت) که در طول روز سهم مجاز است داشته باشد.

بازه ی هفته و بازه ی سال کف و سقف قیمت که یک نماد داشته را به ترتیب در طول هفته و سال نشان می دهد. نکته ای که باید اینجا اشاره کنیم این است که در قیمت های نردیک به سقف های تاریخی مثل سقف سالیانه ، در صورتی که قصد خرید دارید با احتیاط عمل کنید و با توجه به حجم معاملات و تکنیکال ، در صورت گرفتن سیگنال وارد شوید.

تعداد سهام همان تعداد برگه های سهم شرکت است که توسط بازار بورس منتشر شده است مثلا این نماد 625 میلیون برگه ی سهم آن منتشر شده است.

حجم مبنا تعداد سهامی را می گویند که باید در طول روز مورد معامله قرار بگیرد  تا قیمت پایانی نوسان مثبت و منفی بگیرد (مهمترین دلیل تعیین قیمت پایانی). این عدد توسط سامانه جهت جلوگیری از رشد یا نزول بی رویه ی سهم تعیین می شود.

به منظور تعیین حجم مبنی و ایجاد نوسانات در قیمت پایانی ، باید حداقل 10 درصد از تعداد کل برگه سهام مورد داد و ستد قرار بگیرد تا حجم مبنا تعیین شود .عدد حجم مبنا برای شرکت های فرابورسی یا شرکت هایی که تازه بازگشایی می شوند و بدون محدوده ی نوسان قیمت در پی یافتن قیمت استیبل هستند یک(1) می باشد که البته این قوانین تا تاریخ دوازده اسفند 98 پایدار بود اما در قوانین جدید بازار دیگر فرابورسی ها با حجم مبنای یک مورد معامله قرار نمی گیرند.

قوانین جدید حجم مبنا که توسط سازمان بورس اوراق بهادار وضع شده به این صورت می باشد:

حجم مبنا به این صورت محاسبه می شود تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی (چهارشنبه) هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته ی  بعد اعمال می گردد در واقع فرمول محاسبه ی آن می شود  (تعداد سهام شرکت * 4) تقسیم بر 10000.

چهار در ده هزارم سهام شرکت.

عدد به دست آمده اگر با حجم مبنایی که در تابلوی نماد است یکی باشد نشان از تعادل معاملات سهم دارد اگر نه که باید بررسی شود.

سازمان در قانون جدید برای حجم مبنا سقف و کف در نظر گرفته است طوری که برای بازار بورس و بازار اول و دوم فرابورس کف پنج میلیارد تومن را در نظر گرفته است که فرمول محاسبه ی آن به این صورت است.

حجم مبنا*قیمت پایانی روز چهارشنبه

حالا اگه عدد بدست آمده کمتر از 5 میلیارد بود تعداد سهام حجم مبنا باید به عددی برسه که این 5 میلیارد را کامل کند یا  به اصطلاح پر کند. همین پروسه برای تابلوی زرد حداقل 2 میلیارد تومن ، برای تابلوی نارنجی 1 میلیارد تومن و برای تابلوی قرمز 500 میلیارد تومن می باشد.

حالا سقف حجم مبنایی را که برای سهام در نظر گرفتند به این صورت است :

شرکت هایی که سرمایه ی آنها بزرگتر از 2 هزار میلیارد است سقف 12 میلیارد تومن در نظر گرفته می شود و شرکت هایی که کوچکتر از 2 هزار میلیارد هستند 10 میلیارد تومن در نظر گرفته می شود یعنی اگه عدد به دست آمده بیشتر از این 10 و 12 میلیارد باشد تا رسیدن به این دو عدد از حجم مبنای آنها کم می شود.

مثال حجم مبنا

فرض کنید سازمان برای یک سهمی حجم مبنای 500 هزاری در نظر می گیرد یعنی حجم سهامی که باید معامله شود تا قیمت پایانی تعیین شود(قیمت پایانی در طول روز معاملاتی که هنوز به پایان نرسیده قیمت موزون یا وزنی است و بعد از بسته شدن معاملات ، پایانی نام می گیرد) در این حالت می توان سه پیش بینی از اتفاقاتی که می تواند برای سهم بیفتد در نظر گرفت(حجم معاملات سهم در کادر قرمز رنگ)

1.نماد بیشتر از 500 هزار سهم را معامله کند.

2.برابر با 500 هزار سهم معامله شود.

3.نماد کمتر از 500 هزار سهم معامله کند مثلا 400 هزار تا.

حالا قیمت پایانی دیروز یا همان صفر امروز 11800 ریال بوده و میانگین وزنی امروز 12000 ریال است که اختلاف آن می شود 200 ریال .

در دو حالت اول که بیشتر و برابر با حجم مبنا است این 200 ریال مورد تاثیر قرار می گیرد اما در حالت سوم که 100 هزار تا کمتر معامله شده است با توجه به اندازه ی معاملات این حجم مبنا در نظر گرفته می شود یعنی 400 هزار را تقسیم بر 500 هزار می کند و ضریب را بدست میاورد.

500000/400000=0.8

هشت دهم ضریب به دست آمده است که به اندازه این ضریب افزایش قیمت در نظر گرفته می شود یعنی 200*0.8=160 ریال را در نظر می گیرد که این 160 را به قیمت پایانی روز قبل 11800 اضافه می کنند و تاثیر آن را در نظر میگیرند و عدد به دست آمده پایانی امروز است.

حالا این همه اعداد و ارقام به چه درد می خورد؟

در واقع این قانون برای جلوگیری از سفته بازی است . سفته باز هم کسی است که با یکسری حقه ها یک سهم را صف خرید می کند و بعد از گرفتن نوسانات چند درصدی سهم را خالی می کند و سهام دار حقیقی را با نزول سهم تنها می گذارد.

قبل از این قانون وقتی سهمی با چند هزار معامله ی برگ 5 درصد مثبت خود را پر می کرد در واقع قیمت پایانی خود را تعیین می کرد و خریدار حقیقی را مجاب می کرد که در صف قرار بگیرد و سفته باز به مرور با نوسان گیری از سهم خارج می شد.

برای دریافت آموزش کامل بورس به وب سایت بورسکده مراجعه نمایید