گزارش کامل افتتاحیه مجلس یازدهم؛ تقوی: می‌خواهیم مجلس در زندگی مردم تاثیرگذار باشد/ روحانی: از مجلس اخوت می‌خواهیم

مجلس یازدهم افتتاح شد+گزارش کامل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (۷خردادماه ۹۹) با حضور سران قوا و جمع دیگری از مسئولان و فرماندهان کشوری و لشگری در ساختمان بهارستان مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.
​به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (۷خردادماه ۹۹) با حضور سران قوا و جمع دیگری از مسئولان و فرماندهان کشوری و لشگری در ساختمان بهارستان مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

** کدام مسئولان در مراسم افتتاحیه مجلس یازهم حاضر بودند؟

پیش از آغاز جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم شورای اسلامی، جمعی از منتخبان ملت، سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران و رئیس هیات سنی مجلس دهم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم، غلامحسین اسماعیلی معاون اول قوه قضاییه، رحمانی‌فضلی وزیر کشور، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار حسین اشتری فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، صلاح زواوی سفیر فلسطین، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس امام راحل، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان حداد عادل رئیس مجلس هفتم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ناطق نوری رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم و پنجم، علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، امیر عبدالهیان دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، در صحن علنی پارلمان حضور یافتند.

** سکان مجلس یازدهم در دست هیأت رئیسه سنی

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اداره مراسم افتتاحیه مجلس ‌تا پیش از انتخاب هیأت رئیسه موقت را هیأت رئیسه سنی پارلمان بر عهده می‌گیرد.

۲ نفر از مسن‌ترین منتخبان ملت به عنوان رئیس و نایب رئیس و ۲ نفر از جوان‌ترین منتخبان به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس تعیین می‌شوند که وظایفی مانند ‌اداره جلسه افتتاحیه، ‌انجام مراسم تحلیف، برگزاری انتخابات هیأت رئیسه موقت و همچنین تعیین شعب ۱۵ گانه بررسی‌کننده اعتبارنامه‌های منتخبین را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی ۷۴ ساله است که وی منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان رئیس، سیدمصطفی آقامیرسلیم است ۷۳ سال سن دارد ضمن اینکه میرسلیم هم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس انتخاب شده به عنوان نایب رئیس، دبیر اول سنی پارلمان یازدهم هم روح‌الله نجابت ۳۱ ساله منتخب مردم شیراز و محسن فتحی ۳۳ ساله از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس دهم، در جایگاه هیأت رئیسه مجلس حضور یافتند.

** دستور کار نخستین جلسه مجلس یازدهم

در ابتدای نشست مجلس یازدهم شورای اسلامی، سیدرضا تقوی رئیس سنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز نخستین جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و بر این اساس اولین جلسه نمایندگان دوره دهم با حضور ۲۶۸ نفر از منتخبان ملت به صورت رسمی آغاز شد.

پس از آغاز جلسه علنی امروز، روح‌الله نجابت منتخب مردم شیراز که دبیر هیأت هیئت رئیسه سنی مجلس دهم است، دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان را قرائت کرد.

بر اساس اعلام هیأت رئیسه سنی مجلس، قرائت آیاتی از کلام الله مجید، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری، گزارش انتخابات یازدهم مجلس توسط معاون اجرایی مجلس، سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور، انجام مراسم تحلیف نمایندگان مجلس یازدهم، انتخاب شعب و ادای احترام به یادمان شهدا دستورکارهای اولین جلسه رسمی مجلس یازدهم است.

** مجلس ایران جزو ۱۰ پارلمان دنیا در بهره گیری از فناوری اطلاعات

غلامرضا نوری معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه ۷ خرداد) در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی (ره) گفت: اکنون بخش اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی با تجربه ۱۰ دوره خدمت به مجالس گذشته از آن درجه قوام و ظرفیت برخوردار است که جزو ۱۰ پارلمان اول دنیا در بهره گیری از فناوری اطلاعات به شمار می آید.

وی ادامه داد: جلسات کمیسیون و صحن علنی در قالب ارتباط تصویری نمایندگان شهرستان ها و حوزه های انتخابیه در دوره تشدید شیوع بیماری کرونا در طول ماه های گذشته از دستاوردهای شاخص این حوزه بود.

معاون اجرایی مجلس افزود: در حوزه مالی نیز انضباط بیش از پیش و انطباق با شرایط بودجه ای کشور و توجه به اصل صرفه جویی چند سالی است که نهادینه گشته است. اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در شرایط ویژه تداوم شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود که این ویژگی فرآیند برگزاری مجلس را برای منتخبان و عوامل اجرایی سخت کرده است.

** تقوی: ایران نخستین کشور آسیایی دارای پارلمان است

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم امروز (چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹) در آئین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یازدهمین دوره مجلس را بعد از یک ماه روزه‌داری، سحرخیزی و تسلط بر نفسانیت و بندگی و عبودیت با حضور منتخبین ملت و با حضور مهمانان با فضیلت برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: مجلس یازدهم را بر اساس آنچه که بنده شناخته‌ام در چند فراز خدمت شما و مردم شریف ایران معرفی کنم. که البته این همه معرفی نیست؛ کشور ما به لحاظ تاریخی ۱۱۴ سال است که مجلس دارد و در میان کشورهای آسیایی نخستین کشوری است که صاحب پارلمان و مجلس شده است. 

** پیام رهبر معظم انقلاب: مجلس با نمایندگان فعال و پاکدست در رأس امور خواهد بود

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

در این پیام که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است

ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویتهای کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

 سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار از آفات عمده نمایندگی مجلس

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندیهای ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

توصیه به توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت 

ایشان برای رفع این نقیصه، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.

توصیه به نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغضهای شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، افزودند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رعایت این سرفصلها به ملت ثابت خواهد کرد انتخاب آنان درست بوده و میل به حضور در انتخابات را افزایش خواهد داد، در پایان از نمایندگان دوره پیش مجلس بویژه از رئیس پر انگیزه و پر تلاش آن علی لاریجانی قدردانی کردند.

** رحمانی فضلی: قوانین برگزاری انتخابات نیازمند بازنگری جدی است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در آئین افتتاح مجلس یازدهم صبح امروز در خانه ملت در مورد روند برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مراتب تشکر عمیق خود را از سکاندار انقلاب برای حمایت حکیمانه امر سترگ انتخابات و رئیس جمهور که پشتیبان مجریان انتخابات بودند تشکر کنم.

وی ادامه داد: بر اساس مولفه‌های اجرایی و مدیریتی برگزاری انتخابات در دوم اسفند ۹۸ برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را رقم زده است.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره های قبل،  برگزاری انتخابات در شرایط ویژه و بدون بروز کمترین مساله امنیتی، تایید کامل صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان و مشارکت ۴۲.۵۷ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات از ویژگیهای مهم دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است.

رحمانی فضلی گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگری جدّی است و امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه ی انتخابات است، باشیم.

** روحانی: ما از مجلس، اخوّت را می‌خواهیم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز به کار مجلس یازدهم اظهار داشت: پارلمان و مجلس، در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل رضوان الله علیه نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

کلیک و کشیدن برای جابجایی

رئیس جمهور گفت: در مجلس شورای اسلامی از آغاز، بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید رجایی شهید باهنر ، شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه قانون‌گذاری پرداختند.

روحانی تصریح کرد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.  امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: ما مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.  اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، برای مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند، اظهار داشت: ما از مجلس اخوّت را می‌خواهیم، همانطور که از رهبری ابوّت را می‌خواهیم.

** منتخبان مجلس یازدهم سوگند یاد کردند

در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خطاب به مجلس، گزارش وزیر کشور و نطق رئیس جمهور ، مراسم تحلیف منتخبان برگزار شد و منتخبان ملت طبق اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردند.

بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی منتخبان باید در نخستین جلسه مجلس سوگند یاد کرده و متن قسم‌نامه را امضا کنند.

متن سوگندنامه به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

"من در برابر قرآن مجید به خدای قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام، نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم".

نمایندگان اقلیت‌های دینی نیز این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد کردند.

بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند، باید در اولین جلسه‌ای که حضور پیدا می‌کنند، مراسم سوگند را به جای آورند.

** روحانی پیش از سوگند منتخبان صحن را ترک کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در حالی صحن مجلس را پیش از سوگند منتخبان یازدهمین دوره مجلس ترک کرد که سخنرانی او ۴۵ دقیقه به طول انجامید. 

پس از آنکه منتخبان مجلس یازدهم سوگند یاد کردند و متن سوگندنامه هم توسط حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم قرائت و منتخبان آنرا تکرار کردند این در حالی است که اقلیت‌های دینی به کتاب آسمانی‌شان سوگند یاد کردند.

پس از سوگند یادکردن منتخبان مردم در مجلس یازدهم، روسای قوا و میهمانان هم صحن مجلس را ترک کردند. 

آیت الله رئیسی هنگام ترک پارلمان با تعدادی از منتخبان مصافحه کرد. 

در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم امروز عکس دو منتخب فوت شده تهران و آستانه اشرفیه (فاطمه رهبر و علی رمضانی دستک) هم در صندلی‌های آنها قرار داشت و یادو نام آنها گرامی داشته شد. 

حجت‌الاسلام تقوی رئیس سنی مجلس در این مراسم اعلام کرد که با توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا منتخبان مجلس یازدهم به زیارت حرم بنیان‌گذار امام (ره) نخواهند رفت و به جای آن در پایان جلسه بر سر مزار شهدای گمنام مجلس حاضر می‌شوند و به آن‌ها ادای احترام خواهند کرد

** شعب ۱۵ گانه مجلس یازدهم تشکیل شد

در ادامه نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس یازدهم شورای اسلامی، ۲۷۶ نفر از منتخبان مجلس یازدهم پس از انجام مراسم تحلیف در اولین جلسه علنی خود، به حکم قرعه به طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم شدند و افراد باقیمانده به ترتیب از شعبه اول به بعد، یک به یک به شعب افزوده شدند.

این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند.

هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

در دومین جلسه علنی مجلس یازدهم که فردا برگزار می‌شود، انتخابات هیأت رئیسه توسط هیأت رئیسه سنی برگزار می‌شود.

پیش از این طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، ابتدا هیأت رئیسه موقت تشکیل می‌شد اما حالا هیات رئیسه موقت تشکیل نمی‌شود و از همان ابتدا هیأت رئیسه دائم انتخاب خواهد شد.

هیأت رئیسه بلافاصله پس از انتخاب، مراسم تحلیف و قرائت سوگند‌نامه را به جای می‌آورند.

** نمایندگان مجلس یازدهم به شهدای گمنام مجلس ادای احترام کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری آئین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به مزار شهدای گمنام مجلس رفتند.

بر این اساس وکلای ملت پس از برگزاری مراسم تحلیف به شهدای گمنام مجلس شورای اسلامی ادای احترام کردند.