گزینه‌های ریاست کمیسیون امنیت ملی در اجلاسیه اول یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شدند که در گزارشی به سوابق این گزینه‌ها پرداخته‌ایم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی روز چهارشنبه گذشته(هفتم خرداد 99) تشکیل شد که پس از آن با رأی اکثریت منتخبان به رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دائمی مجلس برای یک سال آینده، شعب پانزده‌گانه جهت بررسی اعتبارنامه منتخبان و صلاحیت عضویب در کمیسیون‌های تخصصی نیز تشکیل شد.

طبق پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، رایزنی‌ها برای عضویت و ریاست در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان یازدهم از سوی منتخبان در شعب پانزده‌گانه آغاز شده و تاکنون سه تن از منتخبان برای ریاست در اولین دوره کمیسیون امنیت ملی مجلس در یازدهمین دوره پارلمان اعلام آمادگی کرده و رایزنی‌هایی را با سایر منتخبان آغاز کرده‌‌اند.

اسامی گزینه‌های ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم به شرح زیر است:


1-محمدصالح جوکار:


محمدصالح جوکارفرزند باقر، تحصیلات مقدماتی را در شهر یزد گذراند، وی در سال‌‌‌‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی مسئول بسیج یزد شد و در سال 1362 و در بحبوحه انقلاب فرهنگی، همزمان با ادامه تحصیل در دانشگاه اصفهان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیز حضور داشت.

فرماندهی سپاه استان‌های یزد، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و چند شهر دیگر در کارنامه جوکار دیده می‌شود؛ وی در سال 1388 در رشته تهدیدات امنیت ملی در دانشگاه دفاع ملی پذیرفته شد و در سال 1390 در نهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان نماینده مردم یزد در انتخاب شد. جوکار پس از پایان دوره نمایندگی در سال 1394 به سِمَت معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران منصوب شد و در یازدهمین دوره مجلس نیز با رأی اکثریت مردم شهرهای یزد و اشکذر به این دوره پارلمان راه یافته است.

2-حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری:


حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده قم در مجلس حضور یافت، او یکی از کرسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارد و در سال پایانی دوره دهم مجلس به با رأی اکثریت اعضای کمیسیون به سِمَت ریاست این کمیسیون انتخاب شد، ذوالنوری پیش از حضور در مجلس شورای اسلامی، سال‌ها جانشین نماینده، ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی دوره دهم، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و در سن 17 سالگی وارد حوزه علمیه بروجرد شد و بخشی از دروس مقدماتی را نزد اساتیدی چون آیت‌الله حاج شیخ ابراهیم نجفی بروجردی و حج اسلام جواهری‌بروجردی و واعظی و کریمی گذراند، پس از دو سال به قم مهاجرت کرد و مابقی دروس مقدماتی و نیز سطح حوزه را در محضر اساتیدی مانند موسوی‌گرگانی و طالقانی و حسینیبوشهری و علمایی دیگر به پایان رساند.

‌ذوالنوری پس از اخذ مردک دیپلم در کنار فعالیت‌های اجرائی، مدیریتی و سیاسی از طریق کنکور سراسری موفق به اخذ مدرک کارشناسی(لیسانس) زبان انگلیسی شد. او همچنین دوره کارشناسی‌ارشد خود را در رشته علوم دفاعی در دانشگاه امام حسین (ع) گذرانده است.

3-حسین نوش‌آبادی:


حسین نوش‌آبادی که از حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس یازدهم حضور یافته، معاونت حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های ششم و هفتم، سفیری جمهوری اسلامی ایران در عمان، مشاورت وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه، مشاورت حقوقی و مجلس معاون رئیس‌جمهور، کارشناس ارشد وزارتی در حوزه خاورمیانه و عربی و کارشناس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه جوانان را در کارنامه کاری خود دارد.

همچنین عضویت فراکسیون اصولگرایان و نیروهای انقلابی مجالس ششم و هفتم، ریاست مجمع نمایندگان استان تهران در دوره هفتم، عضو هیئت‌رئیسه گروه پارلمانی ایران و لبنان در دوره ششم، عضو هیئت‌رئیسه گروه پارلمانی ایران و ژاپن در دوره هفتم، رئیس کمیته عمران شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم، ناظر رسمی مجلس شورای اسلامی در شورای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری استانداری تهران و نایب رئیس شعبه پانزدهم رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم و مشاورت حقوقی و بین‌الملل معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در فعالیت‌های پارلمانی نوش‌آبادی دیده می‌شود.