یک رسانه صهیونیستی در مطلبی به پیدایش هواپیما‌های بدون سرنشین در میان ناوگان سلاح‌های راهبردی ایران و توان پهپادی چشمگیر کشورمان اذعان کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چه فعالیت کشورمان در حوزه پهپادی کمتر از نیم قرن سابقه دارد، جمهوری اسلامی ایران خیلی زود توانست به پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه دست یابد و به یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در عرصه بین الملل تبدیل شود. به اذعان بسیاری از متخصصان حوزه فناوری پهپادی، ایران مسیر ۱۰۰ ساله غرب برای پیشرفته در این زمینه را در کمتر از ۳۰ سال پیمود.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به تفضیل به قابلیت‌های ایران در حوزه تولید پرنده‌های بدون سرنشین پرداخت و این کشور را یکی از قدرت‌های برتر جهان از این بعد ارزیابی کرد.

جنگ تحمیلی و تبدیل سختی‌ها به فرصت

جروزالم پست در ابتدای گزارش خود آورد ایران در زمینه توانمندی پهپادی انقلابی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر صاحب بزرگترین ناوگان هواپیما‌های بدون سرنشین جنگی در منطقه خاورمیانه است. این گزارش به طور اختصاصی نگاهی عمیق به تاریخچه هواپیما‌های بدون سرنشین ایران دارد و در تلاش است تا بینشی را در خصوص بکارگیری آن به عنوان یک سلاح استراتژیک، که با هدف بکارگیری علیه دشمنان طراحی شدند، ارائه کند.

در گزارش این رسانه صهیونیستی آمده است: ایران مدعی است سوابق ناوگان پهپادی این کشور به دوران انقلاب اسلامی برمی گردد و فناوری‌های ویژه نیروی هوایی این کشور پیش از انقلاب را نیز شامل می‌شود. هواپیما‌های بدون سرنشین «هسا» که ایران در سال ۲۰۱۰ ساخت، برگرفته از مدل هواپیمای بدون سرنشین «Beechcraft MQM-۱۰۷ Streaker» است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی از سوی آمریکا ساخته شد.

جروزالم پست با استناد به نوشته رسانه‌های ایرانی نوشت جنگ تحمیلی با عراق، ایران را وادار به ارتقاء فناوری‌های پهپادی خود کرد. با توجه به اهمیت پهپاد‌ها برای انجام عملیات دیدبانی و شناسایی در دوران جنگ، گردان پهپادی «رعد» به عنوان اولین گردان هواپیما‌های بدون سرنشین ایران تشکیل شد. گفته می‌شود محل استقرار این گردان در شهر اهواز و مناطقی از استان خوزستان در مرز مشترک با عراق بود.

ایران به راحتی توانست به دانش تولید پهپاد‌های اف-۴ اس و مدل نظارتی مشابه آن RF-۴ دست یابد، اما بدلیل آسیب پذیری این نوع پهپاد از استفاده مداوم از این مدل‌ها خودداری کرد. ایران تا پیش از ساخت پهپاد‌های پیشرفته خانواده «ابابیل» از مدل‌های ساده خانواده «مهاجر» بهره می‌گرفت. هواپیما‌های بدون سرنشین، توانمندی ایران در زمینه پرواز‌های نظارتی را ارتقا داده و خطر پرواز در مقابل پدافند هوایی دشمن بعثی را کاهش دادند.

گردان رعد خیلی زود توانست مدل پهپادی مهاجر-۱ را با موفقیت تولید کند. تا پایان جنگ ایران و عراق، ۹۴۰ عملیات پهپادی در خاک عراق انجام و ۵۴ هزار تصویر هوایی گرفته شد. این رسانه صهیونیستی با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی می‌گوید در آن زمان مساحتی نزدیک به ۱۸۷ هزار کیلومتر مربع، که معادل نیمی از مساحت کشور عراق است، تحت پوشش این هواپیما‌های بدون سرنشین قرار گرفت.

مهندسی معکوس ایرانی و زمین‌گیر کردن پهپاد پیشرفته آمریکا

گروه‌های صنعتی قدس و هسا کار ساخت و توسعه پهپاد‌های ایرانی را آغاز کردند. گروه هسا پهپاد‌های ابابیل را در کارخانه‌ای تولید کرد که پیش از انقلاب از سوی شرکت آمریکایی تکسترون برای تولید بالگرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ادامه دو مرکز پژوهشی سپاه و جهاد خودکفایی در کنار کمک به ساخت موشک‌های بالستیک، تحقیقات در زمینه پهپاد‌های پیشرفته جنگی را آغاز کردند و تولید پهپاد‌های خانواده «شاهد» حاصل این تحقیقات بود.

پهپاد «شاهد ۱۲۱» از نوع شناسایی بوده و قادر به پرواز ۱۰ ساعته با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. شاهد ۱۲۱ در ژانویه سال ۲۰۱۶ توانست پرواز نظارتی را بر فراز ناو آمریکایی «یو اس اس هری ترومن» صورت دهد و به نزدیکی ناو هواپیمابر شاردوگل فرانسه برسد.

پس از آن ایران از مدل «شاهد ۱۲۹» رونمایی کرد که به گفته مقامات ایرانی، قابلیت حمل بمب‌های هوشمند «سدید» بر روی خود را داراست. این پهپاد پیشرفته قابلیت پروازی نزدیک به هزار و ۷۰۰ کیلومتر را دارد. پهپاد مذکور همچنین قادر به صعود به ارتفاع بیش از ۲۴ هزار پایی است. این پهپاد قابلیت حمل ۱۰۰ کیلوگرم مهمات را نیز دارد.

جروزالم پست در ادامه از معرفی «شاهد ۱۷۱» یا سیمرغ به عنوان فصلی نوین در توسعه توانمندی‌های پهپادی سپاه پاسداران ایران یاد کرد.

اذعان رسانه صهیونیستی به توانمندی‌های ایران در عرصه پهپاد‌های رزمی

این رسانه صهیونیستی به ماجرای شکار یکی از پهپاد‌های جاسوسی آمریکا موسوم به «جانور قندهار» در سال ۲۰۱۱ از سوی سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت ایرانی‌ها موفق شدند این پهپاد پیشرفته آمریکایی را با موفقیت به زمین نشانده و با کمک مهندسی معکوس مدل‌های ویژه خود را تولید کنند. بنا به گفته مقامات ایرانی، این پهپاد‌ها براساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های آمریکا ساخته شده اند. به گفته مقامات ایرانی «جهاد خودکفایی» باعث شد مدل‌های ایرانی بسیار پیشرفته‌تر باشند.

جروزالم پست ماهیت فنی پهپاد شاهد ۱۷۱ را ویژگی برجسته آن دانست و نوشت این پهپاد پیشرفته قادر به حمل چهار بمب هوشمند «سدید» است و امکان پرواز بر فراز سطحی مسطح به اندازه یک خیابان را نیز دارد.

اتکا به دانش بومی و پیشتازی ایران در عرصه توانمندی جنگ پهپادی

جروزالم پست از «شاهد ۱۳۳» به عنوان یکی دیگر از پیشرفته‌ترین تولیدات ایران در زمینه پهپادی یاد می‌کند که هیچ اطلاعات رسمی در خصوص آن در دسترس نیست. این رسانه صهیونیست مدعی شد ایران تلاش کرده تا این پهپاد را از روی یک نمونه اسرائیلی طراحی کند. به اذعان این روزنامه صهیوینستی، خانواده پهپاد‌های شاهد از دستاورد‌های مهم سپاه پاسداران است.

این رسانه صهیونیست در ادامه همچنین از سردار حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه، به عنوان مغز متفکر ساخت پهپاد‌ها و مهندسی معکوس پهپاد‌های آمریکایی یاد می‌کند و می‌نویسد او در دیدار با رهبر ایران او را در خصوص توانمندی هواپیما‌های بدون سرنشین به عنوانی سلاحی استراتژیک متقاعد کرد. رهبر ایران نیز با استقبال از این ایده، خواستار افزایش توان تولیدی کشور در این زمینه شد. توصیه رهبر انقلاب ایران نشان داد او در زمینه جنگ پهپادی از درک عمیقی برخودار است.

پهپاد‌ها به تنهایی نمی‌توانند باعث موفقیت در میدان نبرد شوند، اما پهپاد‌های رزمی همانند قایق‌های تندرو می‌توانند دشمن را از زوایای مختلف تحت محاصره قرار دهند.

جروزالم پست در ادامه می‌نویسد راهبرد پهپادی ایران رسما در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت و در آن زمان نزدیک به ۵۰ پهپاد از جمله شاهد ۱۲۹، شاهد ۱۳۳ و شاهد ۱۹۱ در رزمایش «راه قدس» بکار گرفته شدند.

این رسانه صهیونیستی هزینه پایین تولید پهپاد‌های ایرانی را بعد مثبت جنگ پهپادیی دانست که ایران پیشگام آن شده است. جروزالم پست با اذعان به پیشرفت ایران در زمینه صنعت پهپادی نوشت اغلب در خبر‌ها شاهد تحولات بخش پهپادی ایران هستیم. افزایش تعداد پهپاد‌های تولیدی ایران و برد آن‌ها حکایت از عزم این کشور برای بکارگیری گسترده از این نوع سلاح راهبری در آینده دارد.

جروزالم پست در پایان گزارش خود با استناد به گفته‌های یکی از مفسران مسائل خاورمیانه نوشت: تنش‌های منطقه قابلیت تبدیل به یک جنگ تمام عیار را دارد و «آمادگی برای مقابله با اسرائیل و پایان دادن به نقض حاکمیت سرزمینی سوریه» بخشی از آن است. به نظر می‌رسد ایران با اتکا به دانش پهپادی بومی، خود را برای نوعی تقابل با آمریکا، اسرائیل و عربستان در آینده آماده می‌کند.