رأی‌گیری مجازی بهترین راه برای حرکت از دیپلماسی چندجانبه به سمت ادوار تاریک است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه جوان : مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست دیروز خود گفت که ایران چهار ماه است دسترسی آژانس به دو مکان را فراهم نکرده تا بهانه‌ای برای موضع‌گیری اعضای آژانس در مقابل ایران در نشست مجازی آژانس فراهم کند. روس‌ها رأی‌گیری در نشست مجازی را قبول نکرده و آن را منوط به یک نشست حضوری، مانند رویه‌های قبلی آژانس دانسته‌اند. ولی عصر دیروز گزارش شد که اروپاییان یک قطعنامه یک‌صفحه‌ای علیه ایران آماده کرده‌اند.

۱۰ روز بعد از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تعهدات برجامی ایران، نشست فصلی آژانس برای بررسی این گزارش دیروز در سایه شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد. گزارش آژانس موارد تعدیل تعهدات برجامی ایران را بیان و اعلام کرده که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریباً به هشت برابر حد مجاز در برجام رسیده است. در این گزارش همچنین گفته شده بود که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تا ۳۱ اردیبهشت به ۶/ ۱۵۷۱ کیلوگرم رسیده بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در نشست دیروز شورای حکام، از عدم همکاری ایران برای انجام بازدید از دو «مکان» طی چهار ماه گذشته خبر داد تا همزمان با نزدیک شدن مناقشه بر سر بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پاییز که امریکایی‌ها با حرارت دنبال آن هستند، موضوع همکاری نکردن ایران با آژانس نیز برجسته شود. گروسی، در نشست دیروز شورای حکام آژانس درباره خودداری ایران از اجازه بازرسی دو «مکان» صحبت کرد و در ارتباط با سؤالاتی درباره فعالیت‌های گذشته این مراکز ابراز نگرانی جدی کرد. گروسی گفته بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به این دو مکان را نداده است: «من با نگرانی جدی اشاره می‌کنم ایران چهار ماه است که به ما اجازه دسترسی به دو مکان را نداده و تقریباً برای یک سال نیز در مباحثات محتوایی برای شفاف‌سازی درباره سؤالات حول مواد هسته‌ای احتمالی و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده همکاری نکرده است». مدیرکل آژانس در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به نام دو مرکز نکرده، ولی ظاهراً یکی از مکان‌های آژانس، درخواست برای بازدید از «پارچین» در شرق تهران است که یک سایت هسته‌ای محسوب نمی‌شود و به همین دلیل، از لفظ «مکان» به جای «سایت» برای آن استفاده کرده است. گروسی گفت: «این به طور معکوس توان آژانس برای پاسخ به سؤالات و ارائه تضمین معتبر درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این محل‌ها در ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»‌گروسی در این باره گفت: «من از ایران می‌خواهم که فوراً و کاملاً با آژانس همکاری کند، از جمله اینکه بی‌درنگ دسترسی به محل‌های تعیین شده از جانب ما را فراهم کند.»

مسکو: رأی‌گیری مجازی رویه نیست

روز گذشته ساعتی قبل از شروع جلسه آژانس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از آژانس و اعضای شورای حکام خواست «زیر فشار امریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم غیرسازنده‌ای نگیرند» و هشدار داد «در غیر این صورت ممکن است جمهوری اسلامی ایران واکنش درخوری نشان دهد که احتمالاً آن‌ها حدس می‌زنند این واکنش چه خواهد بود.» موسوی اشاره‌ای به این نکرده که تصمیم «درخور» ایران چه خواهد بود، ولی کاهش تعهدات ایران نسبت به آژانس گزینه‌ای جدی است که روی میز قرار دارد. در صورتی که شورای حکام دست به کار صدور قطعنامه‌ای علیه ایران شود، از سال ۲۰۱۲ تاکنون، اولین قطعنامه شورا علیه ایران خواهد بود. عصر دیروز هم گزارش شد که سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای تک‌صفحه‌ای تهیه و خواستار همکاری کامل ایران با بازرس‌های آژانس شده‌اند. به همین دلیل، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز به آژانس توصیه کرد «آینده‌نگری داشته باشد و قدر همکاری‌های ایران را بداند.»‌از طرف دیگر، روس‌ها با اشاره به مجازی بودن نشست شورای حکام، رأی‌گیری در نشست مجازی را رد کرد. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتی با اشاره به مجازی بودن نشست شورای حکام، نوشت: «این جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما اگر نیاز به تصمیم‌گیری در صورت نبود اجماع باشد، رئیس جلسه یک نشست حضوری را طبق رویه‌های عادی تشکیل خواهد داد. رأی‌گیری به صورت مجازی نخواهد بود. تصمیم درست این است.» او در توئیتی دیگر فضای این نشست را به دلیل برگزار شدن آن به صورت مجازی غیرعادی توصیف کرد و نوشت: «نقض قوانین و هنجار‌های موجود در نبود مطابقت از پیش تعیین شدۀ رویه‌ها در موقعیت‌های فوق‌العاده، مشکل به حساب نمی‌آید؟ رأی‌گیری مجازی بهترین راه برای حرکت از دیپلماسی چندجانبه به سمت ادوار تاریک است.»