​فارس/ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از مخالفت‌ها با قطعنامه این شورا در خصوص ایران خواستار برگزاری نشست حضوری در این خصوص شد.

رویترز: آژانس اتمی خواستار نشست حضوری درباره ایران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از مخالفت چین با قطعنامه‌ای که خواستار انتقاد از ایران در شورای حکام آژانس اتمی است این شورا خواستار برگزاری نشست حضوری برای رایزنی‌های بیشتر در خصوص این قطعنامه شده است.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست مجازی شورای حکام نوشته مخالفت‌های ابرازشده به رهبری چین با قطعنامه مذکور شورا را مجبور به دعوت برای برگزاری نشست حضوری کرد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان ۳ کشور اروپایی طرف توافق با ایران در «برجام» پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای حکام ارائه داده‌اند.

این پیش‌نویس ضمن طرح ادعاهای اثبات‌نشده، از ایران می‌خواهد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی در این کشور را داده و با این نهاد بین‌المللی کاملاً همکاری کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ترجیح شورای حکام تصویب قطعنامه‌ها به اتفاق آرا است و این شورا تا زمانی که مخالفتی با قطعنامه‌هایش وجود نداشته باشد آنها را بدون رأی‌گیری به تصویب می‌رساند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند روسیه به عنوان متحد ایران گفت نیازی به صدور قطعنامه نمی‌بیند، اما مخالفت صریح چین موجب شد رئیس شورای حکام آژانس برای رایزنی‌های بیشتر و احتمالاً رأی‌گیری خواستار نشست حضوری در این خصوص شود.

نماینده چین در نطق خود که روز پنجشنبه در چهارمین روز نشست مجازی شورای حکام ارائه شد گفت: «برخی کشورها، همزمان با تلاش برای پیشبرد این پیش‌نویس مخاطرات چنین اقدامی را نادیده گرفته‌اند.»