ایرنا/ ابوالفضل عموئی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اولین نشست خود قطعنامه غیرقانونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بررسی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: امروز اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دوره یازدهم برگزار شد و به عنوان اولین دستور کار هیات رییسه این کمیسیون شناخته شدند و اعضا برای تعیین هیات رییسه رای‌گیری کردند و نحوه ادامه فعالیت در مسیر گفت و گوی اعضا قرار گرفت.

ابوالفظل عموئی از برگزاری نشست بعدی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: اولین موضوع این نشست تعیین کمیته‌های کمیسیون خواهد بود و با توجه به شرایط جدید، این ضرورت احساس می‌شود که کمیته‌های جدیدی برای رسیدگی و توجه ویژه و تخصصی به موضوعات خاص کشور شکل بگیرد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرارشد اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نظراتشان را تا روز سه شنبه به هیات رییسه ارائه کنند و در جلسه همان‌روز، موضوع کمیته‌های تخصصی بحث و کمیته‌ها تعیین شوند.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه بررسی ابعاد قطعنامه غیرقانونی و غیرحقوقی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر موضوعات نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بوده است، تصریح کرد: صدور این قطعنامه به عنوان یکی از موضوعات جاری کشور مورد بررسی قرار گرفت و برخی اعضا نظراتشان را در این باره به اشتراک گذشتند.

عموئی گفت: قرار شد مقامات دستگاه‌های مسئول به نشست آتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دعوت شوند و اعضای کمیسیون نظرات این نهادهای ذیربط را بشنوند و بعد از دریافت این نظرات، کمیسیون احتمالا برنامه‌ای برای واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس خواهد داشت که مسیر این واکنش در آینده تعیین خواهد شد.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

در ترکیب آرای امروز ۲۵ کشور شامل استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین به این قطعنامه رای مثبت و در مقابل چین و روسیه رای منفی دادند.

همچنین ۷ کشور جمهوری آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند رای ممتنع دادند.

این برای اولین بار در ۸ سال گذشته است که آژانس درباره ایران قطعنامه صادر می‌کند.

این سازمان براساس گزارش‌های ادعایی، اتهام‌هایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران مطرح کرده است.

آژانس در گزارش ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌ شده ایران است گفت خواستار بازرسی از اماکنی بوده که ممکن است در آنها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده باشند.