ایرنا- جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که برنامه تسلیحاتی خود را در راستای دفاع مشروع از خود پیگیری می‌کند اما آمریکا در تلاش است با هراس افکنی در جهان، ایران را از حق مسلم خود محروم کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران قرار است ۲۷ مهرماه امسال تمام شود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی کرده که این تحریم باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته‌ای برجام با قدرت‌های جهانی، پایان بگیرد. آمریکا بیش از یک سال است که تلاش می‌کند این تحریم‌ها را بار دیگر تمدید کند و در هفته‌های اخیر تلاش‌هایش را تشدید کرده است.

جای خالی حق دفاع مشروع در استدلال تمدید تحریم

برنامه تسلیحاتی ایران بر پایه حق دفاع مشروع استوار است. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه تسلیحاتی خود را در راستای  دفاع از خود پیگیری می‌کند. طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، حق دفاع مشروع به عنوان حق مسلم دولت‌ها پذیرفته شده است اما آمریکا تلاش می‌کند ایران را از داشتن تسلیحاتی که چنین حقی را تضمین می‌کند، محروم کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۳ تیر بار دیگر ادعایی بی‌اساس نسبت به پیامدهای پایان یافتن تحریم‌ تسلیحاتی ایران مطرح کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشته است «اگر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر منقضی شود، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای جنگنده جدیدی همچون سوخو-۳۰ از روسیه یا جی -۱۰ از چین خریداری کند. با این هواپیماهای بسیار مرگبار، اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهند بود. آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد». این اظهارات با واکنش وزیر امور خارجه ایران مواجه شد.

«محمدجواد ظریف» در واکنش به این توئیت ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا در پیامی طعنه آمیز نوشت: «پمپئو آنقدر تشنه گمراه‌کردن دنیاست که ادعا می‌کند با آمدن اکتبر، ایران اقدام به خریداری هواپیماهای جنگنده خواهد کرد. بعدا این هواپیماها را تا برد یک طرفه‌شان به نقاط دیگر ارسال خواهد کرد. احتمالاً ایشان بتوانند توضیح دهند هواپیماها چطور بعد از اتمام سوخت‌شان به ایران بازخواهند گشت!»

نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل هم به ادعای واهی وزیر خارجه آمریکا درباره ایران واکنش نشان داده است. نمایندگی دائمی چین در سازمان ملل در صفحه توییترش درباره ادعای مایک پمپئو، وزیر  خارجه آمریکا نوشت: شما گمان می‌کنید که می‌دانید کدام کشور بزرگ‌ترین صادر کننده تسلیحات است. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره لغو اقدامات محدودکننده تسلیحاتی علیه ایران شفاف است. فشار یک‌جانبه و سیاسی آمریکا در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به هیچ جا نخواهد رسید.

قطعنامه آمریکایی

آمریکا روز ۳ تیرماه پیش نویس قطعنامه‌ای را میان ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع کرد که بر اساس آن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نامحدود خواهد شد و در آن خواستار ممنوعیت فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران شده است. همچنین کشورها براساس این پیش‌نویش از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت، منع خواهند شد. درعین حال تمامی کشورها موظف خواهند شد که در صورت وجود شواهد یا سوءظن در مورد وجود تسلیحات و کالاهای ممنوعه، محموله‌ها را بازرسی کنند.

برای تصویب این قطعنامه به رای مثبت ۹ عضو، بدون وتوی یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس لازم است. اما چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت اعلام کرده‌اند که با این طرح مخالف هستند کما اینکه در یک ماه گذشته هم بارها مخالفت خود را با طرح چنین موضوعاتی اعلام کرده‌اند.

آمریکا ادعا کرده است که اگر این قطعنامه در شورای امنیت تصویب نشود با فعال کردن روند موسوم به «مکانیسم ماشه» در چارچوب برجام تلاش خواهد کرد که تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران را فعال کند. این در حالی است که دولت آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و دیپلمات‌ها معتقدند که واشنگتن نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

 کشورهای اروپایی همچون بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز با دنباله‌روی از آمریکا از لغو تحریم های تسلیحاتی ابراز نگرانی کرده‌اند. در بیانیه تازه سه کشور اروپایی آمده است: «به نظر ما برچیده شدن این تحریم‌ها پیامدهای اساسی برای امنیت و ثبات منطقه دارد و اروپا ممنوعیت صادرات تکنولوژی موشکی و تسلیحات اروپا به ایران را تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.»

این تلاش‌های خصمانه علیه حق مشروع ملت ایران در حالی انجام می‌شود که آمریکا و کشورهای اروپایی بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسلیحات در جهان هستند و برخی کشورهای منطقه بزرگترین خریداران این تسلیحات به شمار می‌روند. در واقع تلاش هماهنگ این کشورها، خاورمیانه را تبدیل به انبار تسلیحات در جهان کرده است. 

در روزهای اخیر روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» با استناد به گزارش کمیته تحقیقاتی کنگره، از افزایش فروش تسلیحات آمریکا به متحدان خود در حاشیه خلیج فارس خبر داده است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات خریدهای سرسام آور جنگ افزار از کشورهای غربی انجام می دهند و منطقه خلیج فارس را در رقابت تسلیحاتی عمیقی فرو برده‌اند. دولت آمریکا هم در چنین شرایطی با انعقاد قراردادهای تسلیحاتی کلان به باج خواهی‌های خود از ریاض و ابوظبی ادامه می‌دهد.

در چنین شرایطی تحریم تسلیحاتی مجدد ایران آن هم در حالی که تهران بارها اعلام کرده تنها در راستای دفاع از کشور  تلاش می‌کند،  به معنای جلوگیری از حق مسلم کشورمان از داشتن سلاح‌های دفاعی است. اقدامی که بعید است آمریکا موفق به انجام آن شود اما تلاش‌ها در این زمینه نشان دهنده استانداردهای دوگانه اروپا و آمریکا است.

اقدامات آمریکا در حالی علیه ملت ایران پیگیری می‌شود که ایران اولا هزینه‌های دفاعی بسیار کمتری در مقایسه با سایر کشورهای منطقه دارد و از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث شده ایران اساسا منابعی نداشته باشد تا این نیازها را از خارج از کشور تامین کند.

البته این امر در طولانی مدت باعث شده ایران به دنبال خودکفایی در زمینه دفاعی گام بردارد و با استفاده از یک سیستم دفاعی امنیتی کاملا بومی به بازدارندگی دست یابد. ساقط کردن هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک در حریم هوایی ایران و حمله قاطع به عین الاسد، آمریکایی‌ها را به صرافت انداخته که نمی‌توانند به راحتی دست به اقدام نابخردانه‌ای بزنند و برای همین است که برای ایجاد محدودیت علیه ایران در مجامعی همچون شورای امنیت سازمان ملل تلاش می‌کنند.