خبرآنلاین/ رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران از سوی نمایندگان مجلس موجب شد تا یکی دیگر از صندلی‌های سبز بهارستان خالی شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته برگزار شد و در نهایت با اعلام وزارت کشور و همچنین تأیید شورای نگهبان ۲۷۹ نفر از منتخبین مردم به عنوان نمایندگان مجلس یازدهم معرفی شدند.

شیوع بیماری کرونا در اسفندماه سال قبل اما باعث شد تا دو نفر از منتخبین مردم فرصت حضور در افتتاحیه مجلس یازدهم در تاریخ هفتم خردادماه را پیدا نکنند و خانم «فاطمه رهبر» منتخب مردم تهران و همچنین آقای «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب مردم آستانه اشرفیه به دلیل همین بیماری جان خود را از دست دادند.

البته ۱۱ حوزه انتخابیه نیز به دلیل نرسیدن حدنصاب رای ۲۰ درصدی نتوانستند نماینده خود را راهی مجلس کنند و انتخابات در حوزه‌های انتخابیه؛ «میانه»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام آباد غرب و دالاهو» و همچنین «کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان» نیز به دور دوم کشیده شد.

موضوع جعلی بودن مدرک تحصیلی «سینا کمالخانی» نماینده تفرش نیز باعث شد تا پیش از آعاز مجلس جدید این حوزه انتخابیه نتواند منتخب خود را راهی مجلس کند و عملا پارلمان یازدهم با ۲۷۶ نفر کار خود را آغاز کرد.

با خروج غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران از جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این سوأل مطرح می‌شود که چه زمان و از طریق چه فرایندی نمایندگان جدید فرصت حضور در مجلس شورای اسلامی را پیدا می‌کنند؟ 

 

 

طبق اعلام شورای نگهبان و بنا بر پیشنهاد وزارت کشور، قرار است مردم در ۱۱ حوزه انتخابیه  در دور دوم انتخابات مجلس و در شهریورماه سال جاری از میان دو کاندیدایی که بیشترین رأی را در اسفندماه اخذ کرده‌اند، یک نفر را راهی مجلس کنند.

تکلیف ۴ صندلی خالی دیگر چه زمانی مشخص می‌شود؟

طبق قانون حوزه‌های انتخابیه‌ای که نمایندگان آنها بعد از انتخاب برای حضور در مجلس شورای اسلامی فوت می‌کنند و یا به دلایلی همچون رد اعتبارنامه، استعفا و... فرصت حضور در پارلمان را پیدا ‌کنند، باید در اولین انتخابات پیش رو، یک نماینده دیگر به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند که بر همین اساس تکلیف حوزه‌های انتخابیه «تهران»، «تفرش»، «آستانه اشرفیه» و «گچساران» در ذیل «انتخابات میان دوره‌ای مجلس» و در روز انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد.