هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست در گزارشی روز شنبه تصریح کرد که خروج آمریکا از برجام و اتخاذ سیاست فشار حداکثری به اصرار رژیم صهیونیستی نتیجه معکوس داده و اینک هر سیاست دیگری غیر از توافق با ایران، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکونومیست با یادآوری این نکته که فعالیت هسته‌ای ایران در پی توافقی که در سال ۲۰۱۵ از سوی قدرتهای جهانی به امضاء رسید، محدود شده است افزود: دونالد ترامپ با تشویق اسرائیل، واشنگتن را با این ادعا از برجام خارج و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند که توافق بهتری با ایران منعقد خواهد کرد. اما او نه تنها موفق به توافق بهتری نشد بلکه شرایط را خطرناک تر کرد.

این رسانه انگلیسی افزود: ایران طبق برجام، ۹۷ درصد از سوخت اورانیوم خود را واگذار کرد و ذخایر اتمی خود را خیلی پایین تر از حد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای حفظ کرد؛ به‌طوریکه آمریکا هم اذعان کرد ایران به تعهداتش پایبند است.

این در حالیست که به نوشته این نشریه انگلیسی، درنتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به بیش از ۸ برابر حد مجاز برجام رسید و این میزان هر ماه از حد توافق شده فاصله می‌گیرد.

اکونومیست با اشاره به اینکه سیاست ترامپ علیه ایران از جوانب دیگر هم شکست خورده است افزود: او گفته بود خواهان توافقی است که بر اساس آن برنامه‌های موشکی و آنچه حمایت ایران از نیروهای نیابتی منطقه خوانده است، متوقف شود. ...به رغم درخواست مذاکره با ایران، ترامپ و دولتش تمام تلاش خود را برای مسموم کردن روابط با ایران به کار بستند.

این نشریه انگلیسی در پایان گزارش خود آورده است: تهران امیدوار است ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر انتخاب نشود. اما برای بازگشت آمریکا به برجام یا عقد توافق جدید، مذاکرات کسل کننده و دشوار دیگری مانند توافقی که در سال ۲۰۱۵ در وین به امضاء رسید نیاز است.

اکونومیست متذکر شد که شاید بازگشت آمریکا به برجام یا توافق جدید با ایران خبرساز نشود اما هرچه بیشتر می‌گذرد، آشکارتر می‌شود که هر مسیر دیگری غیر از توافق با ایران، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

این نشریه در بخشی از گزارش خود با اشاره به حوادث اخیر مربوط به یکی از تاسیسات هسته ای ایران، آورده است: سوء ظن‌ها بیشتر به سمت آمریکا و اسرائیل است که ید طولایی برای خرابکاری در برنامه‌ هسته‌ای ایران دارند. لذا شاید درست باشد که بگوییم این دو از حادثه نظنز خرسند هستند.