سوغات قم و قزوین به مانند دیگر شهرهای ایران، یا عشق و علاقه مردمانشان تولید می‌شوند. وقتی در حال قدم زدن در بازارهای قم و قزوین هستید، می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی‌های چشم نواز و وسوسه‌انگیز را مشاهده کنید. تنوعی که در بیشتر بازارهای این دو شهر مشاهده می‌شود، مسافران را هم‌زمان هم متحیر می‌کند و هم مبهوت، به طوری که در هر صورت مجبور می‌شوید چندین سوغاتی خوشمزه و زیبا را از این دو شهر خریداری کنید. پس گر می‌خواهید بدانید سوغاتی‎های این دو شهر چیست‌اند، ما با همراه باشید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در زیر یک به یک سوغاتی‌ها‌ی مشهور این دو شهر را معرفی می‌کنیم:

سوغات قم؛ زیارت با طعم گز و سوهان

سوغات قم

سوغات محبوب شهر قم که در بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار محبوب است، گَز است. گز قم سوغات اصلی این شهر است که می‌توانید با آن را در برندها و کیفیت‌های مختلف در مغازه‌ها‌ی موجود در شهر خریداری کنید. سوهان نیز یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی قم است. با وجود اینکه سوهان در سایر استان‌ها‌ی ایران نیز دیده می‌شود اما بهترین و باکیفیت‌ترین سوهان را فقط می‌توانید در قم پیدا کنید.

سوهان در انواع و اقسام مختلفی در شهر قم یافت می‌شود که می‌توان به سوهان عسلی، سوهان گزی، سوهان لقمه‌ای، سوهان گل، سوهان کنجدی، سوهان حبه‌ای، سوهان حلوایی اشاره کرد. از جمله مواد تشکیل دهنده این سوغات بسیار خوشمزه جوانه گندم، کره یا روغن حیوانی، زعفران و هل به عنوان طعم دهنده است. برخی دیگر از سوغات قم شامل انجیر نخی آردی، گز، خرمهره سازی قم، شکلات پیچ یا آب‌نبات زنجبیلی، نان کسمه و همچنین چندین صنایع دستی بسیار زیبا است. اگر قصد سفر به شهر قم را دارید یا نیاز به اجاره سوئیت در قم دارید قبل از سفر به این شهر، به صورت آنلاین اقامتگاه خود را رزرو کنید.

سوغات قزوین؛ انواع شیرینی و صنایع دستی زیبا

سوغات قزوین

گردشگران و مسافران بعد از بازدید از شهر زیبا و جذاب قزوین، حتماً قصد خرید سوغات این شهر را در فکر خواهند گذراند. قزوین علاوه بر جاذبه‌ها‌ی گردشگری بسیار عالی، سوغات منحصر به فردی را نیز دارا می‌باشد که شامل صنایع دستی، انواع شیرینی‌ها‌ی محلی، برخی میوه‌ها‌ی خاص، پنیر کوزه‌ای و باقلوای مخصوص قزوین است.

برخی از شیرینی‌ها‌ی محلی قزوین شامل:

  • نان برنجی
  • پادرازی
  • نان بادامی
  • کیک شربتی
  • نخودی
  • چرخی
  • نان چایی
  • نازک پسته، بادام، گردو
  • قندی
  • اتابکی

شیرینی چرخی به این خاطر که تمامی‌ مواد آن در چرخ گوشت چرخ می‌شود به این اسم، نام گذاری شده است. باقلوا علاوه بر سوغات قزوین، سوغات سایر کشورهایی نظیر ترکیه، قفقاز، برخی از کشورهای عربی، یونان، قبرس و دیگر نیز می‌باشد؛ اما چیزی که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند، نحوه پخت و مواد تشکیل دهنده‌اش می‌باشند.

باقلوای قزوین در دو نوع گُل یا پیچ و سه رنگ پخته می‌شود که از آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ تخم ‌مرغ، شیر، پسته، بادام، خاک قند، پودر هل تشکیل می‌شود و تقریباً سوغاتی گران قیمت به حساب می‌آید. پنیر کوزه ای قزوین نیز در بین سوغات این شهر از معروفیت خاصی برخوردار است. این پنیر که در کوزه درست می‌شود در طعم‌ها‌ی مختلفی همچون زیره و سبزی‌ها‌ی معطر تهیه می‌گردد.

از دیگر سوغات قزوین می‌توان به صنایع دستی آن اشاره کرد. گلیم بافی، فرش بافی، پن بافی (نوار بافی)، جاجیم بافی، گلابتون دوزی، موج بافی، گیوه دوزی و نم نم دوزی از جمله صنایع دستی استان قزوین به حساب می‌آیند. حال به برخی از این صنایع دستی فرهیخته استان قزوین اشاره خواهیم کرد:

جاجیم بافی: در این صنعت از پشم شیشه برای ساخت جاجیم استفاده می‌شود ولی هم اکنون در برخی از روستاهای اطراف استان قزوین از کامواهای متنوع رنگی نیز در بافت جاجیم استفاده می‌کنند.

گیوه دوزی: افرادی که علاقه خاصی به صنایع دستی دارند می‌توانند از گیوه‌ها‌ی این شهر بهره‌مند شوند. قزوین و تاکستان یَد طولانی را در صنعت گیوه دوزی دارند، ولی در این شهر از کفی‌ها‌ی چرمی و پلاستیکی برای ساخت گیوه‌ها‌ استفاده می‌کنند و همین وجه تمایز این شهر نسبت به سایر شهرها می‌باشد.

سرمه دوزی: سرمه دوزی نوعی دوخت تزئینی است که یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانیان می‌باشد که در قدیم از طلا و نقره برای این کار استفاده شده است، ولی با گذر زمان و گران شدن این دو مواد از سایر مواد مصنوعی جهت تزئین استفاده می‌کردند. اگر قصد سفر و اقامت به قزوین را داشتید برای اجاره سوئیت در قزوین، از وبسایت شب اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.

به هر روی، اگر قصد سفر به هر یک از شهرهای زیبای ایران را دارید، بهتر است نخست به فکر اجاره و رزرو اقامتگاه مناسب باشید. برای این مهم می‌توانید به سایت شب مراجعه کرده و با  مشاهده انواع اقامتگاههای مختلف بر اساس بودجه و نیاز خود،  اجاره ویلا، آپارتمان و سوئیت را انجام دهید.