فاز آزمایش انسانی واکسن کرونا در امپریال کالج لندن در حال انجام است و اگر نتایج رضایت بخشی از ایمنی مناسب را در بدن افراد نشان دهد، در اوایل سال آینده میلادی در کشور انگلستان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

واکسن کرونا چه زمانی اماده می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش بهداشت نیوز: پروفسور رابین شاتوک (Robin Shattock)  سرپرست تیم ساخت واکسن کرونا در امپریال کالج لندن هشدار داد؛ یقینی وجود ندارد که هرکدام از واکسن‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شود، موفقیت آمیز باشد.

شاتوک از دانشمندان پیشرو در انگلستان نیز خاظرنشان کرد: واکسن ویروس کرونا می‌تواند در نیمه اول سال میلادی آینده در سراسر این کشور قابل دسترس باشد.

پروفسور شاتوک اعلام کرد که اگر آزمایش‌ها واقعاً خوب انجام شود، مقادیر کافی برای همه مردم انگلستان تولید شده و در دسترس خواهد بود اما  اطمینانی وجود ندارد که هرکدام از واکسن‌های ویروس کرونا که هم اکنون در حال ساخت هستند، موفق باشد زیرا موفقیت هر واکسن به میزان ایمنی مورد نیاز برای جلوگیری از عفونت در آن بیماری بستگی دارد.

سرپرست تیم ساخت واکسن کرونا در امپریال کالج لندن در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: پیش بینی می‌کنیم اگر همه چیز به خوبی پیش برود تا اوایل سال آینده کار ساخت واکسن انجام خواهد شد، زیرا زیرساخت‌هایی را برای ایجاد این واکسن برای کل مردم انگلیس ایجاد کرده‌ایم. بنابراین، با فرض اینکه بودجه لازم برای خرید واکسن وجود دارد، می‌توانیم آن واکسن را در نیمه اول سال آینده در سراسر انگلستان ارائه دهیم.

او در ادامه توضیحات خود اظهار داشت :تا کنون 15 داوطلب در فاز آزمایشی واکسن کرونا، این واکسن را دریافت کرده‌اند و در هفته‌های آینده 200 تا 300 نفر دیگر نیز باید در این فاز، مورد آزمایش قرار گیرند.

دانشمندانی که در پروژه ساخت و تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند، در حال حاضر به طور قطع نمی‌دانند که سطح ایمنی که این واکسن ایجاد خواهد کرد، برای جلوگیری از عفونت، مناسب و کافی است یا نه. این مسئله پیش بینی احتمال موفقیت این پروژه را دشوار می‌کند.

پروفسور شاتوک در رابطه با موفقیت اصلی واکسن‌ها گفت: اگر به ایمنی بسیار کمی در هر واکسن نیاز باشد، من گمان می‌کنم در واقع بیشتر واکسن‌هایی که تولید می‌شوند، مؤثر خواهند بود اما اگر به یک پاسخ ایمنی بسیار قوی با کیفیت خاص نیاز باشد، خواهیم دید که برخی از واکسن‌ها کنار گذاشته می شوند. همچنین اگر در این پروژه، فرد مطرح باشد طرح موفقیت آمیز اعلام می‌شود اما هیچ قطعیتی با رویکرد فردی در آن وجود ندارد.

پروفسور شاتوک اظهار داشت: واکسنی که تا ماه سپتامبر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت بسیار خوش‌بینانه است چرا که تعداد ابتلاهای جدید در انگلیس مطرح است. اکنون فکر می‌کنم ما در انگلستان بسیار خوش‌شانس هستیم که دو پروژه بسیار قدرتمند، یکی امپریال و دیگری آکسفورد را داریم اما هنوز قطعیتی وجود ندارد که هر دو پروژه موفقیت آمیز باشد.

با توجه به فوریت‌های بحران ویروس کرونا، طبق گفته پروفسور شاتوک، هر واکسن باید بسیار محتاطانه معرفی شود، زیرا روال آزمایش‌های کامل معمول در ساخت واکسن کرونا قابل انجام نخواهد بود. در ایجاد یک واکسن به طور معمول، پیش از اینکه آن را به طور گسترده در دسترس عموم قرار دهند، دو سال را به مطالعه آن واکسن اختصاص می‌دهند. مطمئناً، ما دو سال ایمنی برای این واکسن یا هر یک از واکسن‌هایی که برای ویروس کرونا تولید خواهد شد، نداریم بنابراین این واکسن‌ها باید با احتیاط بسیار زیاد، با پیگیری‌های طولانی مدت معرفی شوند