ایسنا/ سخنگوی وزارت ‌خارجه در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی گفت: اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدعباس موسوی درباره آخرین وضعیت سند همکاری ایران و چین اظهار کرد: رابطه ایران و چین رابطه کشورهای مستقل است و بدخواهان زیادی دارد. به طوری که این سند فعلا یک نقشه راه است و بخش اجرایی و قراردادی وجود ندارد. در صورت به توافق رسیدن و امضا در حوزه‌های مختلف همکاری خواهد شد. نگاه ما به این سند در دراز مدت است.

وی ادامه داد: این موضوع در سال 94 بعد از سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد و بعد از آن  آقای ظریف، پیش‌نویس آن را به چین برد و بررسی مقدماتی انجام شد. منتظر نظرات طرف مقابل هستیم تا در نهایت چشم‌انداز همکاری بلند مدت ترسیم شود.

موسوی در مورد پول های بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی نیز گفت: اخطارهای لازم را به این کشور داده‌ایم که پول ایران را بازگرداند.

سخنگوی وزیر امور خارجه اضافه کرد: تحریم ظالمانه ایران توسط یک کشور یاغی باعث شده  تا به این بهانه کره جنوبی پول‌های ایران را بلوکه کند. این رفتار آنها از طرف ما قابل قبول نیست. چرا که  رابطه این دو کشور به ما ارتباطی ندارد.

وی با ابراز تاسف از درگیری بین آذربایجان و ارمنستان، اضافه کرد: به محض شروع این درگیری‌ها طرفین را به خویشتن داری دعوت کردیم. چرا که منطقه کشش درگیری بیشتر را ندارد. ما آماده هستیم در چارچوب راه حل‌هایی مسالمت‌آمیز برای کاهش اختلافات بین دو کشور میانجیگری کنیم.

موسوی در ادامه در مورد پیوستن به اوراسیا نیز خاطرنشان کرد: اتحادیه اوراسیا از اتحادیه‌های آینده‌دار با ظرفیتی عظیم است که در همسایگی ما قرار دارد. جمهوری اسلامی نیز تلاش می‌کند از آن برخوردار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این منطقه قرار است بازار بزرگی با ارزش هزار میلیارد دلار شکل بگیرد، ادامه داد: تلاش ما استفاده از این بازار است و علاوه بر این اتحادیه مایل به پیوستن به اتحادیه‌های دیگر نیز هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص ماهیگیری صیادان چینی در آبهای ایران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: صیدهای فراسرزمینی در اغلب کشورها طبق توافقات خاص و در حد و حدود تعیین شده انجام می‌گیرد و موضوع فوق‌العاده‌ای نیست. به طوری که این اتفاق در آب‌های ما نیز در راستای ارزآوری و همکاری اقتصادی اتفاق افتاده است.

موسوی با اشاره برخی از اقدامات استان اردبیل در توسعه مبادلات برون مرزی اظهار کرد: توسعه ریلی،  شهرک صنعتی و بارانداز مرزی در همسایگی کشور آذربایجان طرح‌های ملی بوده و توافقات اولیه آنها انجام شده است. ما نیز برای تسهیل گیری این پروژه‌ها تا جایی که در توان داریم تلاش می‌کنیم .