نوسان شدید و بی‌سابقه نرخ ارز در روزهای گذشته پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران بورس را به هم ریخته است. درگیری بیش از ۷۰ درصد صنایع بورس با نرخ دلار و ارز بر کسی پوشیده نیست و نوسان شدید نرخ ارز اعداد درج شده در پیش‌بینی سود شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های بزرگ بورسی را تحت تاثیر قرار داده است.

نوسان دلار چه تاثیری بر رشد و ریزش بورس دارد؟+جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناسان بر این باورند که گر چه معیار اصلی برای چشم‌انداز میان مدت و بلند‌مدت به صنایع بورسی دلار نیمایی است اما این نوسان‌ها اگر فعالان حرفه‌ای بازار را تحت تاثیر قرار ندهد قطعا موجب تغییر رفتار مبتدی‌ها و تازه‌واردان بورس خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، بازار سرمایه متشکل از شرکت‌ها و صنایعی است که از بالا و پایین شدن نرخ ارز و به خصوص دلار تاثیرمستقیم می‌گیرد و هر چه شدت نوسان دلار بیشتر باشد پیش‌بینی سود صنایع و شرکت‌های بورسی سخت‌تر خواهد شد. این درحالی است که فعالان بازار سرمایه کاهش شاخص بورس را در گذشته در کنار نوسان نرخ دلار، متاثر از اختلالات پی در پی هسته معاملات و سردرگمی سهامداران برای ثبت سفارش خرید و فروش دانستند.

محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان کوروش در این رابطه، گفت: تاثیر قیمت دلار بر بورس انکار نشدنی است اما نوسان شدید نرخ دلار در کوتاه‌مدت معیاری برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نیست.