معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور اطلاع رسانی اهمیت استفاده صحیح از ماسک و جلوگیری از ابتلا و انتقال بیماری کرونا، با نصب بنری در سر درب معاونت غذا و دارو از رهبر معظم با پوشش ماسک به عنوان الگوی رعایت حفظ سلامت خود و دیگران ، به شهروندان محترم، لزوم مشارکت و همراهی در پروتکل های بهداشتی را یادآور شد.

روش صحیح استفاده از ماسک صورت را ببینید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در برابر ابتلا و انتقال ویروس کرونا، استفاده از ماسک است و در تمام مطالعات و تحقیقات دانشگاههای معتبر جهان و نیز آخرین دستور العمل توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، بر استفاده صحیح از ماسک توسط کلیه افراد در مکان های عمومی بویژه در اماکن سرپوشیده و پر جمعیت تاکید شده است.

ماسک ها تا چه میزان می توانند مانع انتشار ویروس شوند؟

گرچه اطلاعات موجود در خصوص ارقام و اعداد دقیق تاثیر ماسک بر کاهش انتقال ویروس کرونا کامل و قابل استناد نیست و اصولا کمی سازی اثرات ماسک با ارائه درصد میزان کاهش ابتلا، در حال حاضر به نتایج قطعی نرسیده است، لیکن یک سری از نتایج مطالعاتی نمایانگر آن است که میزان انتقال ویروس کرونا، از طریق ذرات و قطرات تنفسی، به هنگام استفاده از ماسک های پزشکی تا ۷۵ درصد و گاهاً تا ۸۵ درصد هم کاهش یافته است. البته پوشیدن صحیح ماسک و استفاده از ماسکهای استاندارد، به تاثیر ماسک در روند کاهشی ابتلا به کرونا، عینیت میبخشد.

استفاده از ماسک همراه با رعایت فاصله فیزیکی میتواند به مراتب ابتلا به بیماری را کاهش دهد. به توصیه سازمان جهانی بهداشت ترکیبی از استفاده درست از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی صحیح و مکرر دست ها، ضریب ایمنی را افزایش می دهد.

در برخی مطالعات و یافته ها محافظت از چشم را (با استفاده از عینک یا شیلدهای صورت) همراه با به کار بردن سایر روش های حفاظتی به خصوص در مراکز بهداشتی و درمانی، منجر به کاهش میزان بسیار بالایی از عفونت قلداد میکنند. زیرا عفونت از طریق چشمی نیز ممکن است رخ دهد.

استفاده نامناسب از ماسک مانند لمس کردن ودست زدن به آن و عدم شستن دست ها قبل و بعد از استفاده از ماسک و رها کردن آن در محیط، می تواند خطر انتفال ویروس را افزایش دهد و به اندازه عدم استفاده از ماسک در ابتلای بیماری تاثیرات خطرناکی داشته باشد. این موضوعی است که سازمان جهانی بهداشت و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، بر آن تاکید و اتفاق نظر دارند.

روش صحیح استفاده از ماسک صورت:

بایستی قبل از استفاده از ماسک، دست ها با آب و صابون شسته شده و یا با محلول الکلی ضد عفونی گردند. دهان و بینی با ماسک کامل پوشانیده شوند به طوریکه بین صورت و ماسک هیچ فاصله و منفذی نباشد. از دست زدن به جلوی ماسک اجتناب گردد و در صورت تماس با جلوی ماسک، دست ها با آب و صابون شسته و یا با محلول های الکلی ضدعفونی گردند. 

برای در آوردن ماسک،ابتدا بند آن را بدون دست زدن به جلوی ماسک، از پشت گوش ها در آورده، فوراً در سطل زباله درب دار انداخته شود. مجدداً دستها کاملاً شسته و ضد عفونی گردند. به محض مرطوب شدن ماسک، بایستی بلافاصله با یک ماسک جدید تعویض شود و هرگز از ماسک های یکبار مصرف دوباره استفاده نشود.