رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس یازدهم در رابطه با «طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» گفت: این طرح تحویل هیئت رییسه شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مجتبی ذوالنوری»، نماینده مردم قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس یازدهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با «طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» گفت: این طرح تحویل هیات رئیسه شده است و منتظر هستیم در صحن مطرح شود. خروج از پروتکل الحاقی به معنای خروج از NPT نیست.  

او در ادامه گفت: ایران در NPT عضو است اما عضویت در پروتکل الحاقی را هنوز نپذیرفته‌ایم. مجلس به دولت در سال 94 اجازه داده است که در یک قانون 9 ماده ای و دو تبصره ای پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کند. 

ذوالنور گفت: بنا نداریم از NPT خارج شویم، مگر اینکه با تحریم ها امنیت ملی و منافع کشور به خطر بیفتد. با اینکه ایران عضو NPT است محدودیت ها را پذیرفته و هزینه عضویت را هم پرداخت می کند، اینکه بخواهند ایران را از حقوق اش در NPT محروم کنند ممکن است در آن صورت، خروج از NPT را نیز مورد مطالعه قرار دهیم. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اهمیت سفر مصطفی الکاظمی به تهران گفت: در ایامی که امریکا، ایران را تحریم، استقلال عراق را تهدید و تجزیه عراق را در دست اجرا دارد و به گروه‌های جهادی عراق اسیب می زند و همچنین با یک شمشیر دو لبه به دو ملت و دو کشور اسیب می زند، وحدت، تقویت، برقراری روابط مستحکم سیاسی و اقتصادی به نفع دو ملت و دو کشور است و سطح این هیات، بسیار بالا بود. نخست وزیر عراق با چند وزیر خود به تهران سفر کرد لذا این سفر در روابط دو کشور، مهم و تاثیرگذار است.